یادی از شهید سمیر قنطار در «شاهد یاران»
کد خبر: 3506698
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰

یادی از شهید سمیر قنطار در «شاهد یاران»

گروه جهاد و حماسه: شماره 128 ماهنامه «شاهد یاران» با مطالبی درباره شهید سمیر قنطار، مقاوم خستگی‌ناپذیر منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، جدیدترین شماره شاهد یاران با عنوان «مقاوم خستگی‌ناپذیر»، یادمان شهید سمیر قنطار حاوی مطالبی چون «مکتب سمیر قنطار به ناامیدی در برابر موجودیت رژیم صهیونیستی پایان داد»، «اولین پاسخ مقاومت اسلامی به ترور سمیر قنطار»، «موج محکومیت جهانی ترور اسیر ارشد سمیر قنطار»، «سمیر قنطار از ولادت تا شهادت»، «وصیت‌نامه شهید سمیر قنطار»، «من در دنیایی که به آن اعتقاد دارم زندگی می کنم»، «فرازهایی از زندگی یک فرمانده مقاوم و انقلابی در گفت‌وگو با زینب برجاوی همسر شهید سمیر قنطار»، «جولان به برکت خون سمیر قنطار آزاد می‌شود»، «تحلیل شخصیت شهید سمیر قنطار در گفت‌وگو با دکتر حسین رویوران استاد دانشگاه تهران و عضو شورای ادبیات بیداری اسلامی در حوزه هنری»، «رهبری مقاومت در جبهه جولان را به عهده داشت»، «نگاه سمیر قنطار به سوی قدس متمرکز شده بود»، «سمیر قنطار جامعه اسرائیل را از درون شناخته بود»، «داستان مادرخواندگی شهید سمیر قنطار»، «نامه‌نگاری شهید سمیر قنطار با دبیرکل حزب‌الله» و «شهید پویا ...»، «شهید قنطار از نگاه شخصیت‌های سیاسی و مطبوعاتی لبنان»، «سمیر قنطار: افتخارات ما و تهی بودن دشمنان ما»، «شهید سمیر قنطار از نگاه روزنامه‌های لبنان»، «نگاهی به تاریخچه مبادله اسیران» و «زیباترین شمشیر» منتشر شد.

در بخشی از «مکتب سمیر قنطار به ناامیدی در برابر موجودیت رژیم صهیونیستی پایان داد»، می‌خوانیم: «سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله طی سخنان مشروحی در مراسم بزرگداشت هفتمین روز شهادت سمیر قنطار یکی از فرماندهان مقاومت اسلامی در مجتمع فرهنگی شاهد در جنوب بیروت، ویژگی‌های این شهید سرافراز از جمله مقاومت در دوران 30 ساله اسارت در سیاهچال‌های رژیم صهیونیستی را برشمرد و تاکید کرد که سمیر از دوران کودکی راهکار مقاومت را انتخاب کرد و امروزه همه جوانان امت اسلامی مسئولیت دارند این راهکار را ادامه دهند. نصرالله، سمیر قنطار را یک شخصیت انقلابی مسئول معرفی کرد که از دوران جوانی آرمان فلسطین را بر دوش کشیده است».

در «اولین پاسخ مقاومت اسلامی به ترور سمیر قنطار» به گزارش روزنامه الاخبار اشاره شده که در بخشی از آن آمده است: «سربازان دشمن، همان‌گونه که نصرالله تصریح کرده، پس از ترور سمیر قنطار مانند موش در سنگرهای خود خزیده‌اند و تاکنون هیچ حرکتی از سوی خودروهای زرهی و تردد نظامیان در طول نوار مرزی لبنان دیده نشده و شهرک‌های صهیونیست‌نشین به شهرهای اشباح تبدیل شده‌اند».

در مطلب «سمیر قنطار از ولادت تا شهادت» نیز آمده است: «سمیر قنطار تحصیلات ابتدایی را در زادگاه خود فرا گرفت. برخی از همکلاسی‌های او نقل کرده‌اند که از دوران کودکی اهل مطالعه و پیگیر تحولات خاورمیانه بود و به شجاعت و تهور شهرت داشت. از دوران نوجوانی شهدای استقلال لبنان و انقلاب فلسطین را الگوی خود می‌دانست و زیر یکی از عکس‌های خود عبارت «شهید سمیر قنطار» را نوشته بود. با وجودی که جوانان شیعه لبنان با رهنمودهای امام موسی صدر برای مقابله با تجاوزگری رژیم صهیونیستی هسته‌های مقاومت تشکیل داده بودند تعدادی از مسلمانان از جمله شهید سمیر قنطار که تحت تاثیر دیدگاه‌های جمال عبدالناصر، رییس جمهوری مصر قرار گرفته بودند به جنبش‌های مقاومت فلسطین پیوستند و لباس رزم به تن کردند.»

یکی از مطالب این شماره گفت‌وگوی اختصاصی ماهنامه شاهد یاران با شهید سمیر قنطار است که عنوان آن «من در دنیایی که به آن اعتقاد دارم زندگی می‌کنم» است. وی در این گفت‌وگو تاکید کرده که از گذراندن 30 سال اسارت شوکه نشده است. در این مدت هیچ آسیبی به جهان‌بینی‌ وی وارد نیامده است. به خودش اجازه نداده ناامید شود، زیرا اسارت نتوانسته فضای اندیشه‌اش را دگرگون کند».

در بخشی از گزارش «مقاومت را بیش از جان خویش دوست داشت»، آمده است: «شهید سمیر قنطار نماد کم‌نظیر جهاد در راه خدا، بردباری در برابر مشکلات، فداکاری در راه آرمان‌های مقدس خود بود. قبل از رهایی از زندان رژیم صهیونیستی از شخصیت قوی برخوردار بود. قبل از ازدواج چیزهای زیادی درباره او شنیده بودم، اما به صراحت بگویم که هرگز روزی به ذهنم نرسیده بود که او در آینده شریک زندگی من خواهد بود. در پرتو زندگی در کنار سمیر قنطار مالک خوشبختی شدم. توانستم او را از فضای زندگی در اسارت و شیوه زندگی در زندان بیرون بکشم و به زندگی در فضای عادی آشنا کنم. سمیر نیز به سرعت با تعهدات همسرداری، مسئولیت‌های خانوادگی، سنت‌های اجتماعی و ارزش‌های جامعه پیرامون خود سازگار شد».

در صفحه 42 تا 47 این شماره ماهنامه گفت‌وگو با دکتر حسین رویوران، استاد دانشگاه تهران و عضو شورای ادبیات بیداری اسلامی در حوزه هنری در تحلیل شخصیت شهید سمیر قنطار گنجانده شده است. به گفته رویوران شهید سمیر قنطار در مدت چند سال گذشته دو کار اساسی در جولان انجام داد. کار اول به سوریه به عنوان یکی از حلقه‌های جبهه مقاومت ارتباط دارد و ایشان ماموریت داشت دروزی‌های سوریه را در کنار نظام و در تقابل با نیروهای تکفیری وابسته به رژیم صهیونیستی و شیخ‌نشین‌های خلیج فارس قرار دهد و در این ماموریت بسیار موفق بود.

در مطلب «رهبری مقاومت در جبهه جولان را به عهده داشت»، نگاهی به زندگی سراسر مبارزه شهید سمیر قنطار در گفت‌وگو با مسعود اسداللهی کارشناس مسایل خاورمیانه شده و آمده است: «در واقع شهید سمیر قنطار در دوران اسارت توسط شهید فتحی شقاقی دبیرکل سابق جنبش جهاد اسلامی با مفاهیم انقلاب اسلامی و با شخصیت امام خمینی (ره) آشنا شد، چون نظامیان صهیونیست این دو شهید بزرگوار را در سلول یک زندان افکنده بودند. اصولاً پایداری بر حفظ فرهنگ مقاومت، آرمان‌گرایی و پیوستن به مذهب تشیع دریچه ورود شهید سمیر قنطار به مقاومت اسلامی لبنان را تشکیل داد. در آن برهه ملاحظه کردید که همین گروه مقاومت اسلامی به رهبری سیدحسن نصرالله برای آزادی ایشان چه کار کرد».

«نامه‌نگاری شهید سمیر قنطار با دبیرکل حزب‌الله» یکی دیگر از بخش‌های این شماره ماهنامه است. در بخشی از ترجمه متن نامه شهید قنطار به دبیرکل حزب‌الله آمده که دستاورد بزرگ کلی و انسانی رهایی اسیران را که تا ساعاتی دیگر آزاد می‌شوند به مقاومت، مردم کشورمان و مردم امت‌مان تبریک می‌گویم. همچنین این دستاورد را به خانواده‌های برادران اسیرم تبریک می‌گویم و به پشتیبانی ارزنده‌شان از قضیه آزادی من در طول چند هفته گذشته درود می‌فرستم. همچنین به مواضع روشن و صادقانه‌تان درود می‌فرستم و به شما و مقاومت شجاعانه‌مان اطمینان کامل دارم. مطمئن هستم که همچون گذشته به عهد خود وفادار خواهید بود.

در بخشی از مطلب «شهید پویا ...» هم درج شده که زندان نفحه در حال حاضر دربرگیرنده تعداد 640 اسیر است که احکام قضایی اغلب‌شان بلندمدت است. از نظر دشمن، زندانیان نفحه بسیار خطرناک هستند و به همین دلیل زندان مانند دژ محکم درآمده است. اسیران لبنانی اصولاً در زندان‌های عسقلان و الرمله نگهداری می‌شوند.

یکی دیگر از مطالب این شماره «شهید قنطار از نگاه شخصیت‌های سیاسی و مطبوعاتی لبنان» است. به گفته دکتر خالد حداده، دبیرکل حزب کمونیست لبنان، قنطار در طول سالیان دراز مبارزه کوشید مقاومت را به ایدئولوژی متکی به توانمندی خود متحول کند. در دوران مبارزات خستگی‌ناپذیر خود هرگز موقعیت و سنگر مقاومت را تغییر نداد. همیشه به حزب مقاومت وابسته بود.

ماهنامه شاهد یاران به صاحب امتیازی بنیاد شهید و امور ایثارگران و مدیر مسئولی و سردبیری محبوب شهبازی منتشر می‌شود.

captcha