سومین همایش «بانوی فضیلت، حامی رسالت» برگزار شد
کد خبر: 3507662
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۸
با قرائت پیام آیت‌الله العظمی نوری همدانی و تجلیل برگزیدگان؛

سومین همایش «بانوی فضیلت، حامی رسالت» برگزار شد

گروه جامعه: سومین همایش «بانوی فضیلت، حامی رسالت» بزرگداشت مقام شامخ حضرت خدیجه کبری(س) با قرائت پیام آیت‌الله العظمی نوری همدانی و تجلیل از فعالان این حوزه به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، سومین همایش «بانوی فضیلت، حامی رسالت» بزرگداشت مقام شامخ حضرت خدیجه کبری(س) با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین احمد احمدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، احمد مسجد جامعی، عضو شورای شهر تهران، لاله افتخاری، نماینده سابق مردم تهران و اولین رئیس فراکسیون قرآن و جمعی از اندیشمندان این حوزه عصر امروز 27 خردادماه در نمایشگاه قرآن برگزار شد.

این مراسم به همت کمیته بانوان نمایشگاه قران برگزار شد که در ابتدای آن پیام آیت‌الله العظمی نوری همدانی در بزرگداشت مقام حضرت خدیجه(س) توسط مرتضی نجفی قدسی قرائت شد. در بخشی از این پیام امده است:

« حضرت خدیجه کبری (س) نخستین همسر پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) و مادر بزرگوار حضرت صدیقه‌ی طاهره فاطمه‌ی زهرا سلام الله علیهاست که از جمله‌ی چهار زن برتر اهل بهشت است که عبارتند از: خدیجه دختر خویلد، فاطمه دختر حضرت محمد (صلی الله علیه و آله)،‌ مریم دختر عمران و‌آسیه دختر مزاحم همسر فرعون.
این بانوی با فضیلت نخستین زنی است که به اسلام ایمان آورد و به همراه رسول خدا و امیرالمؤمنین نماز گزارد. او وفادارترین شخص به پیغمبر اکرم بود و همواره رنج و محنت را از چهره‌ی مبارک پیامبر می‌زدود و او را برای دعوت و تبلیغ مجدد آماده می‌کرد.

بر طبق اقوال، دهم ماه مبارک رمضان سالروز وفات حضرت خدیجه کبری (س) است و از این که چنین همایش بزرگی برای پاسداشت شخصیت این بانوی بزرگ اسلام که حقیقتا مادر امامت و صدف کوثر ولایت هستند، برگزار می‌شود، تشکر و قدردانی می‌کنم ولیکن باید اعتراف کرد که نسبت به پردازش نقش این شخصیت بزرگ که بر اسلام و مسلمانان حق بزرگی دارد، قدری غفلت شده است و امیدواریم از این پس نسبت به شناخت شخصیت این بانوی بزرگ اسلام و همچنین شناخت شخصیت حضرت ابوطالب عموی بزرگوار پیغمبر اکرم و پدر امیرالمؤمنین (علیه السلام) گام‌های بیشتری برداشته شود»

در ادامه این نشست، ‌مقالات منتخب پیرامون شخصیت حضرت خدیجه کبری(س) ارائه شد که غروی مقاله خود را با عنوان «حضرت خدیجه کبری (س) در منابع اهل سنت» و اکرم السادات هاشمی نژاد مقاله خود با عنوان «حضرت خدیجه کبری (س) در آیات قرآن»  به عنوان مقالات برتر ارائه کردند.

نمایشگاه// سومین همایش «بانوی فضیلت، حامی رسالت» برگزار شد

بعد از ارائه این مقالات احمد مسجد جامعی، با اشاره به اینکه در میان منابع اسلامی پیرامون شخصیت حضرت خدیجه کبری(س) منابع اندک و سخن بسیاری به میان نیامده است، گفت: منابع در رابطه با شخصیت حضرت آنچنان نیست و آنچه که بیان شده عموما از منابع مشخص و به صورت‌های متفاوت است.

وی در ادامه با اشاره به زیارت‌نامه حضرت خدیجه(س) و مواردی که به معرفی جایگاه و شخصیت ایشان پرداخته است، افزود: در ابتدای زیارت‌نامه حضرت ایشان با عنوان زوجه رسول خدا معرفی شده است. در قسمت بعدی جایگاه مادری ایشان برای حضرت زهرا(س) و مادری حسن(ع) و حسین(ع) به عنوان سید شباب اهل جنة نام‌ برده شده است. همچنین عناوین ام الائمه، ام المومنین، ام المومنات و تکرار مادری حضرت فاطمه زهرا(س) در مورد ایشان در این زیارت‌نامه بیان شده است.

عضو شورای شهر تهران در پایان خاطرنشان کرد: حضرت خدیجه علم و معرفت خود را از محیط اجتماعی و گفت‌وگو با عالمان زمان خود در مورد پیامبر آخرالزمان گرفته بودند و البته جایگاه ویژه ایشان در بعد معنوی و ایمانشان در کنار انتخاب منحصر به فردشان باعث رستگاری ایشان شد.

در پایان این نشست از حجت‌الاسلام سیدمجید نبوی، مدیرعامل مؤسسه تحقیقات قائمیه اصفهان، مریم راهی نویسنده کتاب یوما، خانم سرخه‌ای همسر مرحوم آیت‌الله مهدوی کنی و خانم دریایی همسر حجت‌الاسلام احمد احمدی تجلیل شد.

captcha