از شرح مظلومیت امام علی(ع) به قلم سیدمهدی شجاعی تا «قدیس»
کد خبر: 3509124
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۳

از شرح مظلومیت امام علی(ع) به قلم سیدمهدی شجاعی تا «قدیس»

گروه ادب: «متقین» به قلم سیدمهدی شجاعی که ترجمه خطبه متقین نهج‌البلاغه است و درباره مظلومیت مولای متقیان سخن می‌گوید تا «آیین زندگی» در ترجمه و شرح نامه 31 نهج‌البلاغه و «قدیس» اثر ابراهیم حسن‌بیگی، کتاب‌هایی هستند که توسط انتشارات نیستان درباره امام علی(ع) منتشر شده است.

سیدعلی شجاعی، قائم‌مقام انتشارات کتاب نیستان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) عنوان کرد: با توجه به استقبال خوب مخاطبان، کتاب «متقین» در شرح و ترجمه خطبه متقین نهج‌البلاغه به قلم سیدمهدی شجاعی به چاپ نوزدهم رسید. مترجم در ترجمه این خطبه از آیات قرآن و احادیث و روایات بهره گرفته و به شرح و توضیح عبارت به عبارت خطبه پرداخته است.

وی ادامه داد: کتاب حاضر برداشتی از خطبه همام (متقین) در نهج‌البلاغه است که با ادبیاتی فخیم و قلمی توانا نگاشته شده و لذا از این جهت جنبه تذکری آن قوی است. البته مترجم به مناسبت در هر بخش با استناد به آیات قرآن و روایات و ذکر داستان‌هایی از سیره ائمه اطهار و بزرگان علم و تقوا، شرح مختصری از فرازهای این خطبه ارائه می‌کند. با این وجود قوت ادبی آن نقطه ثقل این کتاب است.

شجاعی بخشی از مقدمه این کتاب را چنین بازخوانی کرد: «شهادت امام علی(ع) اگرچه مظلومانه است و فرق شکافته او اگر چه جگرسوز، اما اساس مظلومیت علی، نه در شهادت علی است و نه در فرق شکافته او. مظلومیت علی نه بر پایه سکوت علی استوار است و نه بر مبنای صبر علی که صبر و سکوت تنها دو شاخه‌ هستند، از راز درخت ستبر و تنومند مظلومیت علی. مظلومیت علی تنها در خانه‌نشینی و غصب خلافت علی نیست که غصب خلافت جلوه‌ای از تجلیات ظاهری مظلومیت علی است. اگر سر مظلومیت علی منحصر به دوران «صبرت و فی العین قذی و فی الحلق شجی اری تراثی نهبا» بود، بی‌شک در زمانه «مجتمعین حولی کربیضه الغنم» از حصار مظلومیت در می‌آمد. اگر دوران مظلومیت علی محدود به آن بیست و سه سال دردآلود بود، در آن پنج سال دیگر قاعدتاً علی مظلوم نمی‌بود و اگر تنها حیات علی، حیات مظلومانه بود، بی‌تردید علی هنگام شهادت با مظلومیت وداع کرده بود .پس چیست، رمز مظلومیت جاودانه علی؟!»

قائم‌مقام انتشارات کتاب نیستان گفت: همچنین با توجه به استقبال خوب اقشار مختلف از کتاب «آیین زندگی» این اثر به چاپ دوازدهم رسیده است «آیین زندگی» ترجمه و شرح نامه ۳۱ نهج‌البلاغه است. این خطبه وصایای حضرت علی(ع) به امام حسن(ع) را شامل می‌شود که عنوان کتاب نیز برگرفته از همان محتوای اثر است و همان‌طور که سیدمهدی شجاعی، مترجم کتاب در مقدمه آورده «نام کتاب تعریف دقیقی‌ است از محتوای ارزنده کتاب که به راستی این وصایا دستورالعمل کاملی است برای زندگی خدایی، چه در دنیا، چه برای آخرت.» همان‌طور که نویسنده هم در مقدمه اشاره می‌کند بهترین و بزرگترین پدر عالم به عزیزترین فرزند عالم برای زندگی وصیت می‌کند، چه آئینی بهتر از این وصایا برای سعادت. به واقع به این کتاب با ترجمه و توضیح دقیق و روانش هر روز قابل مراجعه است.»

شجاعی افزود: از جمله کتاب‌های پرفروش نیستان درباره امام علی(ع) می‌توان به رمان «قدیس» به قلم ابراهیم حسن‌بیگی و «ترجمه شرح نهج‌البلاغه ابن ابی‌الحدید معتزلی» به قلم غلامرضا لایقی اشاره کرد رمان «قدیس» از زبان یک کشیش مسیحی در مسکو روایت می‌شود که به دنبال نسخه خطی کتابی درباره زندگی حضرت علی(ع) است و در خلال این روایت وارد فرازهایی از زندگی حضرت علی(ع) و شناخت آن حضرت می‌شود.

وی در ادامه توضیحاتش درباره قدیس اظهار کرد: کشیش به خاطر حفظ جان خود مجبور به ترک مسکو می‌شود و به بیروت می‌رود. او کودکی‌ها و بخشی از عمرش را در این شهر گذرانده و پسر، عروس و نوه‌اش در آنجا زندگی می‌کنند. علاوه بر این، او در پایتخت لبنان، دوستان و محققان فراوانی از جمله «جرج جرداق» نویسنده کتاب «الامام علی صوت‌العداله‌الانسانیه» را دارد که می‌توانند در کشف شخصیت امام علی (ع) به او کمک شایانی کنند. این کشیش روسی با مطالعه آثار فراوانی از نویسندگان مسیحی و اهل تسنن، امیر مومنان را به نیکی می‌شناسد و از موعظه‌ها و پندهای آن امام در سخنرانی‌های خود استفاده می‌کند. او همچنین، سخنان شیوای حضرت علی (ع) را سرلوحه زندگی خود قرار می‌دهد و توصیه‌هایی در باب مرگ و جهان پسین به فرزندش دارد. داستان با دستگیری جنایتکارانی که به خاطر به دست آوردن نسخه خطی، هم دست به قتل مرد تاجیک زده و هم از کلیسا و منزل کشیش سرقت کرده‌اند، خاتمه می‌یابد و کشیش که آرامش از دست رفته را بازیافته است، همراه با همسرش به مسکو برمی‌گردد؛ گویی که او تعالیم علی (ع) را به عنوان بهترین و ارزشمندترین سوغات بیروت به خانه برده است؛ چرا که چمدان حاوی کتاب‌ قدیمی و سایر آثار خریداری شده از سوی کشیش در فرودگاه جابه‌جا شده و او با چمدان دیگری به خانه رفته است.»

captcha