رویکرد‌های جشنواره «اهل بیت(ع) و عرفان شیعی با تکیه بر سیره رضوی»
کد خبر: 3509193
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۴
قاسم‌نژاد تشریح کرد:

رویکرد‌های جشنواره «اهل بیت(ع) و عرفان شیعی با تکیه بر سیره رضوی»

گروه دانشگاه: عضو هیئت علمی دانشکده الهیات دانشگاه شیراز عقلانیت و معنویت را رویکرد اصلی جشنواره «اهل بیت(ع) و عرفان شیعی با تکیه بر سیره رضوی» دانست که آذرماه در دانشگاه شیراز برگزار می‌شود.

زهرا قاسم‌نژاد، عضو هیئت علمی دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه شیراز در گروه علوم قرآن و فقه در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، با اشاره به برگزاری همایش «اهل بیت(ع) و عرفان شیعی با تکیه بر سیره رضوی»، اظهار کرد: زمان برگزاری این همایش 22 و 23 آذرماه سال جاری است، با توجه به اینکه ماه محرم و صفر نیز در آن زمان به پایان می‌رسد و این همایش هم حالت جشنواره دارد که در کل کشور برگزار می‌شود، خواستیم که در ایام عزاداری برگزار نشود.
وی افزود: عنوان همایش نیز اهل بیت(ع) و عرفان شیعی با تأکید بر سیره رضوی است؛ البته مقالات در تمام محورهای صحیفه سجادیه، نهج‌البلاغه و هر کدام از ائمه معصومین(ع) که عرفان از دیدگاهشان مورد بررسی قرار بگیرد را می‌پذیریم منتهی چون جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) است تأکیدمان بر سیره امام رضا(ع) است.
عقلانیت و معنویت؛ رویکرد اصلی جشنواره
قاسم‌نژاد رویکرد و بحث کلی جشنواره را عقلانیت و معنویت دانست و گفت: عرفان‌های کاذبی ‌هم‌اکنون در جامعه ما وجود دارند و برخی از جوان‌ها به سمت آن‌ها متمایل می‌شوند، عرفان حقیقی ما نیز پوشیده می‌شود از اینرو علت اصلی برگزاری این همایش همین مسئله بود که بتوانیم با برگزاری آن، گوشه‌هایی از عرفان واقعی و حقیقی را که اهل بیت(ع) از آن صحبت می‌کردند و با بحث عقلانیت و معنویت هم در اراتباط است، را به تصویر بکشیم.
وصول 60 چکیده مقاله تاکنون
وی با بیان اینکه تاکنون حول و حوش 60 چکیده مقاله به دستمان رسیده است، ابراز کرد: روز گذشته نشستی برگزار شد و همه چکیده مقالات برای داوری ارسال شد و تا چند روز آینده ان‌شاءالله نتیجه آن اعلام می‌شود. با توجه به اینکه تا پایان ماه مبارک رمضان زمان ارسال چکیده مقالات تمدید شده و با توجه به تماس‌ها و ایمیل‌هایی که به دستمان می‌رسد پیش‌بینی می‌کنیم 60 یا 70 چکیده مقاله دیگر به دبیرخانه ارسال شود.
محورهای همایش
این عضو هیئت علمی دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه شیراز با اشاره به محورهای همایش، گفت: این همایش را در چند محور اصلی شامل عرفان عملی و نظری از دیدگاه اهل بیت(ع) و امام رضا(ع)، دعا در سیره اهل بیت(ع) و امام رضا(ع)، عرفان در صحیفه سجادیه، عرفان در دعای عرفه، عرفان در نهج‌البلاغه، عرفان در سیره عملی و گفتاری ائمه(ع)، مشخصات عرفان شیعی و وجه تمایز عرفای نامدار شیعه، تجلی عرفان شیعی در شاگردان مکتب اهل بیت(ع) و مشخصات عرفان عملی و نظری در سیره امام رضا(ع) برگزار می‌کنیم.
وی ادامه داد: البته در چکیده مقالاتی که تاکنون به دستمان رسیده، بیشترین مبحث، بحث عرفان در صحیفه سجادیه بوده است. البته محورهای دیگر هنوز جای کار دارند و تعداد مقالاتی که در محورهای دیگر به دستمان رسیده به اندازه عرفان در صحیفه سجادیه نیست.
تمدید مهلت ارسال چکیده مقالات تا پایان ماه رمضان
قاسم‌نژاد عنوان کرد: بخاطر تماس‌ها و همزمانی با زمان امتحانات دانشجویان و پایان سال تحصیلی، دو بار مهلت ارسال چکیده مقالات را تمدید کردیم، اکنون این زمان تا پایان ماه مبارک تمدید شده است، آخرین فرصت ارسال اصل مقالات نیز 15 مردادماه است، این فاصله تا آذرماه که زمان برگزاری همایش است قدری طولانی به نظر برسد، این زمان بخاطر رسیدن نتیجه داوری مقالات در نظر گرفته شده، چون مقالات را به داورهای تخصصی می‌دهیم.
وی افزود: 31 شهریورماه نیز زمان اعلام نتایج است، در آبان‌ماه نیز مقالاتی که پذیرفته می‌شود و اصلاحاتی لازم دارد به نویسندگان برگشت داده شود، در آبان‌ماه ان‌شاءالله مقالات به چاپ برسد و آذرماه نیز که همایش برگزار می‌شود مجموعه مقالات ما نیز آماده خواهد بود.
این عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز بیان کرد: طی دو سه روز آینده اسامی صاحبان برخی از مقالات پذیرفته شده را اعلام می‌کنیم، بعد از آن چندین مقاله دیگر نیز به دستمان رسیده که ان‌شاءالله در تاریخ نهم یا دهم تیرماه نشستی برگزار می‌شود و آن‌ها هم برای داوری می‌روند.
قاسم‌نژاد با اعلام نشانی اینترنتی سایت همایش، گفت: ارسال چکیده مقاله و اصل مقالات از طریق سامانه ارسال مقالاتی که در سایت همایش به نشانی http://www.ahlolbaitelm.ir وجود دارد، امکان‌پذیر است.
وی با بیان اینکه این همایش ویژه اساتید و دانشجویان برگزار می‌شود، بیان کرد: حدود 70 درصد و بیشترین شرکت‌کنندگانمان تاکنون که چکیده مقاله ارسال کرده‌اند اساتید دانشگاه‌های تهران، سمنان، یزد، کرمانشاه، کرمان و ... بوده‌اند، بیشترین تعداد چکیده مقالات را هم از اساتید و دانشجویان اصفهانی داشته‌ایم.
قاسم‌نژاد که هماهنگی کارهای اجرایی و علمی این همایش را برعهده دارد، گفت: کاکایی دبیر علمی این همایش و شریف‌خانی، رئیس حج و زیارت استان فارس نیز دبیر اجرایی آن است.
captcha