شب قدر و استغاثه‌ای به امید اجابت در حریم امام رئوف(ع)
کد خبر: 3510056
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۹

شب قدر و استغاثه‌ای به امید اجابت در حریم امام رئوف(ع)

گروه اجتماعی: شامگاه گذشته، در نخستین شب قدر یک بار دیگر صحن و سرای بارگاه رضوی، میزبان اجتماعی از جنس نور بود، از جنس استغاثه و تمنا و دست‌هایی که به امید اجابت بلند شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، چه زود یک سال دیگر از دفتر عمر ورق خورد و رمضانی دیگر فرا رسید. ماهی که بنده‌ میهمان و بنده‌نواز میزبان اوست. در این میان آنچه که در قلب رمضان چون نگینی درخشش و تلألو دارد لیالی قدر است. شب‌های نزول قرآن صامت و عروج قرآن ناطق. شبی که خداوند بر بنده‌اش منت گذارده و قلب مطهر ختم‌المرسلین، مأمن آیه‌های وحی می‌شود. شب فزت برب الکعبه و شبی که شمشیر شرمنده فرق شکافته علی شد...
در حال تکمیل
آنجا که خیل عاشقان جمع‌اند...
و اینجا مشهدالرضا، میعادگاه مشتاقان آل‌الله است... در جوار مضجع سراسر نور سلطان توس ولوله‌ای برپاست. مردم از اقصی‌نقاط شهر، بالا و پایین، دور و نزدیک، پیر و جوان خود را به حریم ملائک‌پاسبان ملکوت هشتم می‌رسانند چرا که لذت اسثغاثه و الغوث الغوث در کنار این صحن و سرا رنگ و بوی دیگری دارد.
خیابان‌های پیرامون حرم از میادین نزدیک به حرم رضوی بسته است و جمعیت سیاه‌پوش و عزادار امیرالمؤمنین علی(ع) به سمت حرم روانه. از میان شلوغی جمعیت به سختی خود را به حرم می‌رسانم. خادمان به جهت پوشش این جمعیت عظیم، از فضای خارج از بارگاه رضوی تا صحن‌هایی که میزبان خیل عزاداران علوی است را مفروش کرده‌اند.
در حال تکمیل
عِطر نوای الغوث الغوث
ساعت از 21 گذشته است که مراسم به صورت رسمی با نوای ملکوتی کلام وحی آغاز شده و دقایقی بعد، اسماء متبرکه خداوند در دعای جوشن کبیر یک به یک قرائت می‌شود، «اللهم انی اسألک...». هر کس در گوشه‌ای غرق در حالی و مشغول راز و نیاز با خدای خود... مداح هر از گاهی با دل‌ها بازی می‌کند و زائران و مجاوران که برخی دلشکسته به این آستان پا گذارده‌اند، غبار دل با اشک می‌شویند...
در حال تکمیل
ثانیه‌های غنیمتی این شب لحظه به لحظه می‌گذرند و دعا به فرازهای پایانی خود نزدیک می‌شود. مردم این فرازها را ایستاده تکرار می‌کنند، نوبت به آخرین فراز که می‌رسد، ناله‌ها اوج می‌گیرد «سبحانک یا لا اله الا انت، الغوث الغوث خلصنا من‌النار یا رب»... فراز آخر فرصت غنیمتی برای طلب بخشش است؛ دست‌ها رو به آسمان بلند است و نوای العفو العفو در صحن‌ها طنین‌انداز...
در ادامه مهدی سروری بار دیگر دقایقی به مرثیه‌سرایی پرداخته و مردم در مصیبت مولا و مقتدای خود، امیرمؤمنان علی(ع) اقامه عزا کرده و بر سر و سینه می‌زنند و این اجتماع معنوی با سخنرانی حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی، تولیت آستان قس رضوی ادامه می‌یابد.
در حال تکمیل
آستان مهدوی؛ هبوطگاه ملائکه در شب قدر
تولیت آستان قدس رضوی بیان می‌کند: شب قدر طبق آیه شریفه قرآن کریم، شب «تنزل‌الملائکه و الروح» است به گونه‌ای که امام جواد(ع) می‌فرمایند: «یا معشر الشیعة خاصموا بسورة «انا انزلناه» فی لیلة القدر تفلحوا...، ای پیروان تشیع، با مخالفان امامت به سوره «انا انزلناه» استدلال کنید تا پیروز شوید» چرا که اگر شب قدر ملائکه نازل می‌شود، هبوطگاه ملائکه کجاست؟ بی‌شک آستان مقدس مهدوی خواهد بود.
وی با ذکر این نکته که بهتر بودن امشب از هزارماه برای کسی است که به حقیقت و درک امشب دست پیدا کرده و ره صدساله را یک شبه طی کند، عنوان کرد: برای این فرد یک شب زندگی با ولایت علوی و فاطمی بهتر از هزار ماه زندگی با حکومت اموی و عباسی است. این سخن بدان مفهوم است که برای یک سالک الهی درک شب قدر برابر با طی ره یک عمر در یک شب است.
در حال تکمیل
حجت‌الاسلام رئیسی همچنین تصریح می‌کند: حال راهش چیست؟ راهش این است که با راهواری که کلام حق و انبیا و اولیای الهی است طی طریق کند. با تفکر و اندیشه بفهمد خودش در کجا قرار دارد و جایگاه و مقام ربش کجاست. بداند که عالم همه جندالله و لشکر خدا هستند و پروردگار عالم امشب واسطه فیضی دارد، واسطه‌ای بین خلق و خالق که همانا وجود مقدس حضرت بقیه‌الله‌الاعظم ارواحنا فداه است.
وی همچنین یادآور می‌شود: درک امشب بدون درک صاحب آن یعنی امام عصر(عج) امکان‌پذیر نیست؛ پرونده اعمال ما برای نوشتن محضر ایشان تقدیم می‌‌شود، در شب بیست و یکم تصویب و در شب بیست و سوم نهایی می‌شود. هر سه شب با مراتبی می‌تواند شب قدر باشد بنابراین امشب می‌تواند زمانی برای تصمیم‌گیری برای انسان سالک تلقی شود.
پس از پایان سخنرانی حجت‌الاسلام رئیسی، مردم قرآن‌‌ها را بر سر نهاده و خداوند را به حق معجزه الهی و تفسیر آیات کلام الهی که همانا چهارده معصوم(ع) هستند قسم داده و در محضر حضرت ثامن‌الحجج(ع) حوائج خود را از باری‌تعالی طلب کردند و خواستند تا پروردگار بر دفتر یک ساله آنان قلم عافیت و عاقبت‌بخیری بکشد...
در حال تکمیل
یادآور می‌شود، در این مراسم معنوی، جمعی از مسئولان استانی و آستان قدس رضوی همچون علیرضا رشیدیان، استاندار خراسان رضوی، حجت‌الاسلام سیدجلال حسینی، معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی، سیدخلیل منبتی، معاون اماکن متبرکه و امور زائرین آستان قدس رضوی و... تعدادی از جانبازان سرافراز مشهد مقدس نیز توفیق حضور داشتند.
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
زهیری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۴/۰۵ - ۱۱:۱۴
0
1
سبحانک یا لا اله الا انت الغوث الغوث خلصنا من النار یا رب
منتظر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۴/۰۵ - ۱۱:۱۷
0
1
السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا ع
مجتبی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۴/۰۵ - ۱۱:۲۴
0
1
فزت و رب الکعبه
captcha