افشا و برخورد با حقوق‌های نجومی اعتمادساز است/ ضعف بازوهای نظارتی
کد خبر: 3510077
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۲
سیدصادق طباطبایی‌نژاد:

افشا و برخورد با حقوق‌های نجومی اعتمادساز است/ ضعف بازوهای نظارتی

گروه سیاسی: عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در مورد تأثیر مستقیم تخلفاتی از قبیل حقوق‌های نجومی بر اعتماد مردم نسبت به حکومت گفت: مهم است که در چنین موقعیت‌هایی اعتمادسازی صورت گیرد و همین که این تخلفات افشا و تلاش می‌شود با آن مقابله شود، نوعی اعتمادسازی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدصادق طباطبایی‌نژاد، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در رابطه با تأثیرات افشای حقوق‌های نجومی بر جامعه اظهار کرد: اصل اینکه در نظام جمهوری اسلامی این زمینه وجود دارد که چنین مسائلی افشا شود، نکته مثبتی است؛ به هر حال تخلفی صورت گرفته و این جرأت و جسارت وجود داشته که با آن مقابله شود.

وی گفت: تمام مسئولان این عمل را تقبیح کردند و هیچ کس آن را تأیید نکرد و آن را بر خلاف عرف و شرع می‌دانند؛ اما باید به این نکته توجه شود که نسبت به این مسئله فضاسازی صورت نگیرد؛ این احساس وجود دارد که برخی می‌خواهند تمام مشکلات کشور را به این موضوع مرتبط کنند، چرا که نتوانستند مدیریتی در شأن جمهوری اسلامی داشته باشند و می‌خواهند این تخلف را بزرگنمایی کنند.

منتخب مردم اردستان در مجلس گفت: بالاخره یک تخلفی صورت گرفته که نشان می‌دهد زمینه‌های بروز چنین تخلفاتی وجود دارد و قطعاً باعث بروز مشکلات اجتماعی خواهد شد اما لازم است حجم واقعی آن را نشان دهیم و اینگونه نباشد که نسبت به این مسئله سیاه‌نمایی صورت گیرد.

وی ادامه داد: این مسئله در یک بنگاه اقتصادی صورت گرفته و  چنین فضاهایی به دلیل اینکه پول‌های زیادی در اختیار دارند توجهی به مشکلات مردم نمی‌کنند و گاه چنین حقوق‌هایی را برای همدیگر در نظر می‌گیرند، بنابراین باید ببینیم که حجم واقعی آن چه میزان بوده، به چه تعدادی بوده و به اندازه تخلفی که صورت گرفته عکس‌العمل نشان دهیم تا سیاه‌نمای نشود.

طباطبایی نژاد در مورد تأثیر مستقیم چنین تخلفاتی در اعتماد مردم نسبت به حکومت گفت: مهم است که در چنین موقعیت‌هایی اعتمادسازی صورت گیرد و همین که این تخلفات افشا می‌شود و تلاش می‌شود با آن مقابله شود، نوعی اعتمادسازی است، از سوی دیگر اعتمادی که مردم به نظام و حاکمیت دارند به خاطر حضور بزرگانی است که در این نظام خدمت می‌کنند؛ رهبر معظم انقلاب و سایر بزرگان انسان های ارزشمندی هستند که در سطوح مختلف مسئولیت دارند و صادقانه خدمت می‌کنند. باید این خدمت‌ها و پاک دستی‌ها را نیز نشان داد تا فرایندی ایجاد شود که اگر تخلفی صورت گرفت، موجب سلب اعتماد نشود و آن را از نظام نبینند.

وی گفت: دریافت حقوق‌های نجومی توسط برخی انجام شده و این تخلف از سوی افراد بوده، حال اگر حجم آن زیاد باشد و یا بارها تکرار شود جامعه را به سمت بی‌اعتمادی سوق می‌دهد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه بازوهای نظارتی ما برای پیشگیری از بروز چنین تخلفاتی قوی نیستند، گفت: دریافت حقوق‌های نجومی چالش بزرگی است که نیاز به نظارت دارد که متأسفانه قدرت لازم را ندارد.

وی افزود: ما باید در همه دستگاه‌ها، نهادها و سازمان‌ها پیوست نظارتی داشته باشیم که از یک تمرکز واحدی برخوردار باشد و نیروهای اطلاعاتی ما به حقوق‌ها دسترسی داشته باشند و بتوانند با تخلفات احتمالی مقابله کنند.

طباطبایی‌نژاد با اشاره به عدم تأثیر قوانین موجود برای ایجاد مانع در برابر حقوق‌های نجومی گفت: هر چه در این رابطه قانون وضع کنیم تأثیری ندارد برای اینکه در کنار حقوق پایه به قدری می‌تواند مزایا تعلق بگیرد که چند برابر اصل حقوق شود؛ بنابراین به راحتی می‌توان قانون را دور زد.

این نماینده مجلس دهم در پایان خاطرنشان کرد: البته در این رابطه قوانینی وضع شده اما همانطور که مشاهده می‌شود نتوانسته مانعی برای بروز چنین تخلفاتی بشود بنابراین حتماً باید بعد نظارتی ما تقویت شود تا دقیق‌تر و روشن‌تر این مسائل را پیگیری کند.

captcha