ضعف اطلاع‌رسانی و ناآشنایی مخاطبان با آثار علوی
کد خبر: 3510171
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۳
حکیمی عنوان کرد:

ضعف اطلاع‌رسانی و ناآشنایی مخاطبان با آثار علوی

گروه ادب: یکی از محققان و نویسندگان حوزه کودک و نوجوان گفت: خوشبختانه در سال‌های اخیر با توجه هر چه بیشتر نویسندگان به ویژه در حوزه کودک و نوجوان به نگارش اثر درباره شخصیت و صفات امام علی(ع) با رشد کتب این حوزه مواجه شده‌ایم، ولی به دلیل ضعف اطلاع‌رسانی، مخاطبان از وجود این آثار مطلع نیستند.

محمود حکیمی، نویسنده، پژوهشگر و منتقد ادبی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با تاکید بر اینکه خوشبختانه در سال‌های اخیر با توجه هر چه بیشتر نویسندگان به نگارش اثر درباره شخصیت و صفات برجسته مولا علی(ع) به ویژه در حوزه کودک و نوجوان مواجه شده‌ایم، عنوان کرد: از جمله آثاری که درباره امام علی(ع) نوشته‌ام می‌توان به «علی(ع) عدالت جاوید» و «علی(ع) جانشین راستین» اشاره کرد. ضمن اینکه درباره امام علی(ع) مقالات متعددی در مجله «درس‌هایی از مکتب اسلام» دارم که از سال 1347 تاکنون منتشر شده و امیدوارم به زودی در قالب یک کتاب مستقل چاپ و عرضه شود.

حکیمی افزود: در کتاب «علی(ع) عدالت جاوید» با آوردن زندگانی امام علی(ع) به زبان ساده و روان برای نوجوانان سعی کرده‌ام که نوجوانان را با اهمیت عدالت اجتماعی در نزد مولا(ع) آشنا کنم و کلامم را با آوردن نکات و بخش‌هایی از نهج‌البلاغه تکمیل کرده‌ام.

این پژوهشگر تصریح کرد: این کتاب حالت داستانی نداشته و حالت تاریخی دارد و به بیان مفصل زندگی حضرت علی (ع) در وقایع بسیار از جمله جنگ‌های جمل، صفین و نهروان می‌پردازد. همچنین ضمیمه کتاب در 12 صفحه به سخنان امیرالمؤمنین درباره عدالت اختصاص دارد که از «نهج‌البلاغه» و «درر الکلم و غرر‌الحکم» استخراج شده است.

وی افزود: در کتاب «امام علی(ع) جانشین راستین» به اهمیت واقعه غدیرخم و انتخاب امام علی(ع) به عنوان جانشین پیامبر اسلام(ص) پرداخته‌ام. کتاب دو بخش کلی دارد. بخش نخست شامل تولد و زندگی حضرت علي (ع) تا پایان خلافت عثمان است. این بخشِ کتاب از منظر زمانی، از 13 رجب سال ‌سی‌ام «عام‌الفیل»، یعنی 13 سال قبل از بعثت پیامبر اسلام (ص) تا سال 35 هجری، یعنی واقعه کشته شدن خلیفه سوم، عثمان‌ بن عفان را در بر می‌گیرد. در این بخش مهم‌ترین رویدادهای سال‌های اولیه بعثت پیامبر ــ یعنی واقعه دعوت از خویشاوندان و جریان برادری پیامبر با امیرالمومنین ــ و رويدادهای سال‌های بعد مانند ازدواج حضرت امیر با فاطمه زهرا (س)، غزواتی که حضرت امیر در رکاب پیامبر شرکت کرد، واقعه غدیرخم، وفات پیامبر، ماجراهای سقیفه، پشتیبانی حضرت زهرا (س) از مقام امامت و ولایت، وفات حضرت زهرا (س)، سلوک حضرت امیر در دوران خلفای سه‌گانه‏‏ به‌ویژه خلیفه سوم و واقعه قتل وی با زبانی ساده به مخاطبان ارائه شده است.

این نویسنده در ادامه اظهار کرد: بخش دوم کتاب نیز از زمان شروع حکومت امام علی (ع) در سال 35 هجری تا هنگام شهادت آن حضرت در 21 رمضان سال 40 هجری را در برمی‌گیرد. در این بخش طی چند فصل کوتاه به توضیح و تبیین رخدادهای زمان زمامداری حضرت و شیوه حکومتی امير مؤمنان پرداخته‌ام. «خلافت علی(ع) و اجرای عدالت»، «خلافت علی(ع) و اقدامات اصلاحی»، «مخالفت دنیاطلبان با حکومت علی»، «جنگ جمل»، «جنگ صفین»، «ظهور خوارج»، «جنگ نهروان»، «شهادت مالک اشتر»، «شهادت محمد‌ بن ابی‌بکر» و در نهایت «شهادت امیر مؤمنان»، فصل‌های مختلف بخش دوم کتاب را تشكيل می‌دهند و کتاب با «گزیده‌ سخنان امام علي (ع) از نهج‌البلاغه» به پایان می‌رسد. برای نگارش این کتاب به مهم‌ترین منابع دست‌اول تاریخ اسلام و همین‌ طور مکتوبات مورد وثوق هر دو مذهب شیعه و سنی مراجعه کرده‌ام.

وی تصریح کرد: در جلد دوم مجموعه هفت جلدی «تاریخ تمدن ایران و جهان» که مربوط به تاریخ اسلام است به زندگی امام علی(ع) و مسئله غدیرخم اشاره کرده‌ام.

حکیمی گفت: یکی از ماموریت‌های اصلی تکفیری‌ها و داعشی‌ها نشان‌ دادن چهره مخوف از اسلام، پیامبر (ص) و ائمه(ع) است و باید در نگارش آثار درباره اهل بیت(ع) از جمله امام علی(ع) تلاش کنیم تا بُعد محبت و زیبایی‌های رفتاری ایشان در اسلام را نشان دهیم.

وی تصریح کرد: کتاب‌های مفید بسیاری در معرفی امام علی(ع) داریم که متاسفانه به دلیل ضعف اطلاع‌رسانی در اختیار مخاطبان قرار نمی‌گیرند که در این راستا رسانه‌های جمعی باید به یاری ناشران و نویسندگان بیایند و کتاب‌های مفید را معرفی کنند.

captcha