بدون دلبستگی قرآنی، نمی‌توان تذهیب‌کار موفقی شد
کد خبر: 3510368
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۴
یک تذهیب‌کار قرآنی:

بدون دلبستگی قرآنی، نمی‌توان تذهیب‌کار موفقی شد

گروه هنر: اسراء صالحی با اشاره به اینکه نزدیکی تذهیب به قرآن سبب علاقه‌مندی وی به این هنر شده است، گفت: تذهیب از جمله هنرهایی است که بدون داشتن اعتقاد و دلبستگی قرآنی نمی‌توان در آن موفق بود.

اسراء صالحی، تذهیب‌کار قرآنی کشورمان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) درباره ویژگی‌های هنر تذهیب این گونه اظهارنظر کرد: من در دوره کارشناسی رشته نگارگری را خوانده‌ام. در پایان این مقطع تحصیلی، هنرهایی چون تذهیب، گل و مرغ و... به ما آموزش داده ‌می‌شد. من از میان زیرشاخه‌های نگارگری، تذهیب را بیشتر پسندیدم و در آن فعال شدم. 

وی افزود: دلیل علاقه من به تذهیب نشئت گرفته از ظرافتی بود که این هنر در خود داشت. در کنار این ظرافت باید به رنگ‌های فراوانی که در این هنر وجود دارد به عنوان عاملی دیگر اشاره کنم که من را به سمت هنر تذهیب سوق داد، اما مهمترین دلیل را باید در نزدیکی هنر تذهیب با قرآن توصیف کنم. این دلبستگی نیز از کودکی در من وجود داشت، چون وقتی قرآن را ورق می‌زدم، همیشه شیفته زیبایی تذهیب‌کاری حاشیه صفحات قرآن می‌شدم.

این تذهیب‌کار قرآنی ادامه داد: تذهیب تنها در کتابت قرآن کارایی ندارد، بلکه در ادبیات ما نیز نمود بارزی دارد. برای مثال غزلیات حافظ وقتی با خط خوش نوشته شده و در کنار آن تذهیب نیز قرار می‌گیرد، زیبایی خاصی را به خود می‌گیرد که تماشای آن به تنهایی، هر انسانی را مدهوش خود می‌کند. همچنین هنر تذهیب در بسیاری از موضوعات دیگر نیز رسوخ پیدا کرده است، اما متاسفانه هنوز ارزش آن به درستی دانسته نمی‌شود.

این هنرمند در تکمیل توضیح فوق گفت: امسال دومین دوره‌ای است که در نمایشگاه قرآن حضور دارم. دلیل شرکت دوباره در این نمایشگاه نیز فضای حاکم بر این رویداد معنوی است. در این فضا هر آنچه که وجود دارد منبعث از قرآن است. برای همین لذت کار کردن در این حوزه را نمی‌توان در جایی دیگر جستجو کرد؛ البته متاسفم که در این دوره از وسعت این نمایشگاه کاسته شده است. 

وی با بیان اینکه تذهیب را بدون عشق نمی‌توان فرا گرفت، بیان کرد: کسی که می‌خواهد به این هنر ورود کند، حتماً باید دلبسته قرآن باشد، چون بدون علاقه نمی‌توان در این هنر موفق بود. این هنر به دلیل ظرافت‌هایی که دارد، حوصله فراوان می‌طلبد. پس اگر قلباً به این هنر علاقه‌مند نباشیم، در این زمینه به جایی نخواهیم رسید. 

این هنرمند در پایان سخنان خود تصریح کرد: هنر قرآنی این روزها به شدت مظلوم واقع شده و تنها نمایشگاه‌هایی چون قرآن کریم محلی برای نمایش این دست آثار است، از این رو امیدوارم که از این رویداد فرهنگی معنوی حمایت جدی شود تا در سال‌های آینده شاهد رونق بیشتر هنر قرآنی باشیم.

داود کنشلو

captcha