کتب تکراری با طعم واحد درباره امام علی(ع) کودکان را دلزده می‌کند
کد خبر: 3510430
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۳
حجت‌الاسلام سبحانی‌نسب عنوان کرد:

کتب تکراری با طعم واحد درباره امام علی(ع) کودکان را دلزده می‌کند

گروه ادب: مدیر نشر جمال گفت: اغلب کتاب‌هایی که با موضوع امام علی(ع) برای گروه سنی کودکان نوشته می‌شود، آثاری تکراری با طعم واحد و تصویرگری‌های نامناسب هستند که سبب دلزدگی و بی‌رغبتی کودکان از این گونه کتب می‌شوند.

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا سبحانی‌نسب، مدیر انتشارات جمال در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره ضرورت نگارش و تولید کتاب‌هایی درباره امام علی(ع) برای کودکان و نوجوانان گفت: همه مسلمانان در مسیر زندگی خود نقشه راه الهی دارند و آن تکامل خویشتن و رسیدن به مقام خلیفةاللهی و قرب الهی است و یکی از موضوعاتی که ما را به شناخت راه یاری می‌دهد، الگوهایی هستند که این مسیر را به خوبی پیموده‌ و پیام‌هایی را در این راستا به ما داده‌اند.
وی افزود: یکی از این پیام‌ها آن است که پیمودن این راه ممکن است و گروهی آن را طی کرده‌اند و به فضائل اخلاقی و کراماتی رسیده‌اند که در نظر همه، انسان‌هایی بزرگ، قابل احترام و اسوه هستند؛ از این رو مسیری که ما برای زندگی الهی خودمان انتخاب کرده‌ایم، نیاز به الگوهایی از جنس بشر دارد که قابل بهره‌برداری باشند. امیر مومنان علی(ع) به عنوان یک انسان با مراقبت از نفس و پیمودن دقیق راه بندگی، خود را جزء انسان‌های خاص قرار داد و شایسته‌تر است که پیروان آن حضرت، ایشان را به عنوان الگوی خود قرار دهند.
حجت‌الاسلام سبحانی‌نسب ادامه داد: کودکان ما با توجه به نوع نگاه والدین، افرادی چون پیامبر اکرم(ص) و امیر مومنان(ع) را به عنوان انسان خودساخته و اوج گرفته الگوی خود قرار می‌دهند، ابتدا به وسیله پدر و مادر  و جامعه به تقلید «یا علی(ع)» می‌گویند و عشق امام علی(ع) در دلشان وارد و نام آن حضرت بر زبان‌شان جاری می‌شود و با نام و یاد علی(ع) رشد می‌کنند و به جایی می‌رسند که داستانی را می‌خوانند و از آن به بعد نیازمند مجموعه کتاب‌هایی هستند که جان آنها را سیراب کند.
وی در ادامه عنوان کرد: بخشی از این مجموعه، کتاب‌هایی هستند که کودکان را با زندگی امیرالمؤمنین(ع) به نحو صحیح آشنا کنند و اطلاعاتی دهند که تصویر درستی در ذهن آنها نقش بندد. از سوی دیگر کتاب‌ها باید به گونه‌ای نوشته شود که کودکان را عاشق امیرالمؤمنین(ع) کند، نه اینکه فقط اطلاعاتی را در اختیار آنها قرار دهد، بلکه باید این اطلاعات با هنرمندی و به درستی انتخاب و با تصویرسازی و صفحه‌آرایی زیبا و مناسب همراه باشد تا کودک پس از خواندن این کتاب عاشق امام(ع) شود.
مدیر نشر جمال تصریح کرد: گاهی به کودک دانش می‌دهیم و احساساتش را نسبت به یک الگو دستکاری می‌کنیم و گاهی ایمان کودک را افزایش می‌دهیم؛ از این رو کتابی که برای کودک و نوجوان نوشته می‌شود، نباید صرف سرگرمی و اطلاع‌رسانی باشد، بلکه امیر مؤمنان را باید شخصیتی باورپذیر و در عین حال الگویی جامع و قابل تکرار و پیروی معرفی کند. همچنین آن حضرت را فردی مهربان و دوست‌داشتنی بشناسند و در بهترین جای ذهنشان قرار دهند.
حجت‌الاسلام سبحانی‌نسب با اشاره به آسیب‌های نگارش کتاب درباره امام علی(ع) برای کودکان و نوجوانان بیان کرد: تولید، آماده‌سازی، توزیع و ترویج کتاب‌های مناسب درباره امام علی(ع) برای کودکان و نوجوانان یکی از ضرورت‌های کار کودک به شمار می‌رود، اما از آسیب‌های پیرامون این کار نیز باید آگاه باشیم؛ چرا که عده‌ای از سر دلسوزی به نگارش کتاب‌هایی دست می‌زنند که گمان می‌کنند کتابی درباره آن حضرت وجود ندارد، در حالی که اطلاعات درستی از تاریخ و زندگی امیرالمؤمنین(ع) ندارند.
وی در ادامه گفت: یکی از آسیب‌‌های وارده در زمینه کتاب‌های اهل بیت(ع)، نگارش و نشر کتاب‌های تکراری با طعم واحد در نشرهای گوناگون است و کتاب‌هایی که برای حضرت امیر(ع) نوشته می‌شود، دارای مضامین تکراری و تصویرگری‌های مشابه هم هستند، به صورتی که کودکان تمایلی به خرید و مطالعه چنین کتاب‌هایی ندارند.
مدیر نشر جمال تأکید کرد: این کتاب‌ها باید با مشورت مورخان متخصص نوشته شود و به گونه‌ای باشد که در پایان کار، اطلاعات صحیح به همراه به کودک داده شود و کودک را به این امام همام علاقه‌مند کند؛ در حالی که متأسفانه اغلب کتاب‌ها در یکی از این موارد یا هر دو آنها ناکام هستند.
سمیه قربانی
captcha