درک شب قدر منحصر به نماز و دعا نیست/ کمک به مردم؛ عبادتی والا
کد خبر: 3510596
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۴
آیت‌الله مروجی طبسی:

درک شب قدر منحصر به نماز و دعا نیست/ کمک به مردم؛ عبادتی والا

گروه حوزه‌های علمیه: نویسنده تفسیر امام رضا(ع) با بیان اینکه بزرگداشت شب قدر، منحصر به عبادت نیست، گفت: به تناسب حال افراد استفاده از فضیلت این شب متفاوت است؛ ممکن است کسی غیر از عبادت از او بر نیاید، اما کسی دیگر با یک سخنرانی بتواند هزاران نفر را یاری فکری کند یا صاحب قلمی با یک نوشته، افرادی را به سمت کار نیکی دعوت کند که در این صورت حتما باید وارد این میدان شود.

آیت‌الله محمدجواد مروجی طبسی، نویسنده تفسیر امام رضا(ع) در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)  با تسلیت شهادت مظلومانه امیر مومنان(ع) به همه پیروان آن حضرت، گفت: قرآن کریم راجع به شب قدر فرموده است «إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ»؛ یعنی یک سوره را خاص این معنا قرار داده و راجع به این شب صحبت کرده که اهمیت آن را می‌رساند.
وی ادامه داد: این ظرف زمانی آنقدر مهم است که قرآن را در شب قدر نازل می‌کند البته اینکه آیا بر قلب پیامبر نازل شده و یا بر بیت المعمور و بعد به قلب پیامبر مهم اهمیت این شب است که ظرف وجودی یافته تا برترین کلام؛ یعنی کلام خالق نازل شود.
این استاد حوزه با بیان اینکه در ادامه فرموده «مَا أَدْرَاكَ» اظهار کرد: این تعبیر به علت اهمیت یک موضوع است، با این تعبیر خداوند خواسته جلب توجه کند و البته خود خدا آن را در ادامه تفسیر می‌کند و می‌فرماید آنقدر شب قدر با اهمیت، با فضیلت و با شرافت است که یک شب از هزار ماه با عظمت‌تر و بالاتر است.
وی گفت: خیلی باید به این شب بها بدهیم؛ زیرا این شب، ظرف نزول ملائکه و روح است، «تنزل» معنای استمراری دارد و به معنای این است که پیوسته فرشتگان را می‌فرستد. در روایات داریم آنقدر فرشته بر زمین فرستاده می‌شود که جا برای فرشتگان دیگر تنگ می‌شود؛ یعنی خداوند به برکت شب قدر، خواسته تا آنان را هم در عظمت آن سهیم کند.
مروجی طبسی با بیان اینکه روح، اعظم از همه چیز است و با رسول خدا(ص) و ائمه(ع) بوده است و در این شب تنزل دارد به طرح این سؤال پرداخت که کار این فرشتگان در اینکه تنزل می‌کنند، چیست؟ و پاسخ داد: الان رسم است وقتی یک پیام مهمی را می‌خواهند انتقال بدهند و از کشوری به کشور دیگر ببرند هیئتی را همراه با تشریفات می‌فرستند؛ لذا فرشتگان در این شب ماموریت دارند آن هم به اذن خدا، پیام خدا را به زمین ببرند.
امام معصوم(ع)؛ دریافت کننده پیام روح و فرشتگان
وی افزود: اگر بگوییم این فرشتگان بدون پیامی تنزل پیدا کرده‌اند که کاری عبث خواهد بود و اگر بپذیریم که حامل پیامی مهم هستند در این صورت باید بپرسیم که چه کسی لیاقت و قابلیت دریافت این پیام را دارد؟ آیا کسی جز امام زمان(عج) می‌تواند آن را دریافت کند البته در زمان پیامبر(ص) و ائمه(ع) ایشان دریافت‌کنندگان این پیام بودند و امروز هم امام زمان سرنوشت یک سال بشر از امشب تا سال آینده را مکتوب و امضاء شده دریافت می‌کنند.
این استاد تفسیر حوزه اظهار کرد: حضرت از همه امور عالم و موجودات تا یکسال آینده مطلع می‌شود و مقدرات به تصویب می‌رسد؛ بنابراین شبی است که مردم خیلی باید اهمیت بدهند؛ زیرا در این شب سرنوشت رقم می‌خورد؛ اگر عاجزانه از خدا خواستیم سرنوشت مفیدی برای ما امضاء شود خداوند دعایمان را مستجاب خواهد کرد ولی اگر بهایی برای آن قایل نشدیم و همچون شب‌های معمولی با آن برخورد کردیم دیگر نباید توقع چندانی داشته باشیم.
آیت‌الله طبسی تصریح کرد: شخصی خدمت امام معصوم(ع) رسید؛ گفت شب قدر را برای من معین کنید امام فرمود چه اشکالی دارد شما چند شب را قدر بدانید و بعد فرمودند اگر مردم به شب قدر واقعی پی می‌بردند و مخفی نبود ماه رمضان را کنار می‌گذاشتند و فقط به آن اکتفا می‌کردند.
وی اظهار کرد: ما چند دسته روایات داریم که برخی، یکی از شب‌های دهه پایانی ماه مبارک را شب قدر دانسته، در دسته‌ای دیگر از روایات سه شب  و برخی دو شب را تعیین کرده؛ یعنی امام معصوم حاضر نشده شب معینی را مشخص کند و حکمتش این است که می‌خواستند مردم تلاش بیشتری برای شبی که از هزار ماه با فضیلت‌تر است داشته باشند.
وی ادامه داد: به فرمایش آقا میرزا جواد ملکی تبریزی باید 5 شب را شب قدر بگیریم و به آن شخصیت بدهیم و بها قایل شویم تا ثواب آن را درک کنیم.
این استاد حوزه با بیان اینکه قدر دانستن شب قدر، منحصر به عبادت نیست؛ گفت: خیلی کارها را می‌توانیم در این شب انجام دهیم؛ در زندگی معصومین(ع) شاهدیم که علاوه بر عبادت و مسجد رفتن کمک به مردم داشتند البته کمک هم فقط مالی نیست بلکه کمک اعتقادی و اخلاقی و... را شامل است؛ زیرا ممکن است فردی گرفتار شبهه شده باشد و فردی که توانمند است می‌تواند او را از این شبهه برهاند.
ظرفیت موسع شب قدر برای بهره‌مندی
آیت‌الله مروجی طبسی اظهار کرد: اگر انسان یک نفر را در این شب راهنمایی کند که به مسیر درست برگردد به درک واقعی شب قدر رسیده است؛ بنابراین به تناسب حال افراد استفاده از فضیلت شب قدر فرق می‌کند؛ ممکن است کسی غیر از عبادت و عزلت در مسجد و نماز خواندن کار دیگری از او بر نیاید، اما کسی که با یک سخنرانی می‌تواند هزاران نفر را یاری فکری کند یا صاحب قلمی با یک نوشته می‌تواند افرادی را به سمت کار نیکی دعوت کند حتما باید وارد این میدان شود.
وی تاکید کرد: امروز فضای مجازی آلوده‌ای فرا روی جوانان ما قرار دارد و به شدت آنان را تهدید می‌کند و همین ورود به این فضا از سوی اصحاب رسانه و صاحبان قلم برای زدودن غبار شبهات از روی دین و هدایت جوانان به مسیر فکری صحیح از مصادیق بهترین اعمال در شب قدر است.
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ali
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۴/۰۶ - ۱۵:۰۲
0
0
اگر انسان یک نفر را در این شب راهنمایی کند که به مسیر درست برگردد به درک واقعی شب قدر رسیده است
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۴/۰۶ - ۱۵:۰۷
0
0
شخصی خدمت امام معصوم(ع) رسید؛ گفت شب قدر را برای من معین کنید امام فرمود چه اشکالی دارد شما چند شب را قدر بدانید و بعد فرمودند اگر مردم به شب قدر واقعی پی می‌بردند و مخفی نبود ماه رمضان را کنار می‌گذاشتند و فقط به آن اکتفا می‌کردند.
m.b
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۴/۰۶ - ۱۵:۱۴
0
0
التماس دعا
captcha