درهای پذیرش توبه همیشه باز است/ باید در کشور فضاهای قرآنی ایجاد کرد
کد خبر: 3510725
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۳
دبیرکل بنیاد قرآن کریم:

درهای پذیرش توبه همیشه باز است/ باید در کشور فضاهای قرآنی ایجاد کرد

کانون خبرنگاران نبأ: حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی حسین‌زاده با بیان اینکه درهای پذیرش توبه همیشه باز است، گفت: راه توبه و پذیرش گناه، استغفار است که به معنی پشیمانی از گناهان گذشته است و اینکه دیگر آنها را تکرار نکنیم و در کنارش کارهای خیر انجام دهیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی حسین‌زاده، دبیرکل بنیاد قرآن کریم در گفت‌وگو با کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ در بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با اشاره به آثار گناهان و دلایل انجام آن از سوی برخی از مردم، بیان کرد: مهم‌ترین عاملی که سبب می‌شود که از گناه دور شویم این است که انسان در بزنگاه گناه، شبهه پیدا کند و مرزی برایش مشخص شود. این نکته بسیار مهمی است، زمانی که موقعیت گناه برای انسان پیش می‌آید بتواند در انجام آن توقفی کرده و اندکی تأمل کند.

غفلت سبب روی آوردن به گناه می‌شود

وی ادامه داد: غفلت از عواملی است که سبب می‌شود انسان گناه کند؛ اگر کمی از خودمان مراقبت کنیم و نسبت به مسائل اطراف‌مان هوشیار باشیم، می‌توانیم با زمزمه کردن ذکر خداوند به خودمان یادآوری کنیم که داریم به سمت جاده انحرافی می‌رویم و این هوشیاری و ذکر سبب می‌شود که از غفلت فاصله بگیریم و از رفتن به سمت گناه جلوگیری شود.

درس اخلاق در جامعه لازم است

دبیرکل بنیاد قرآن کریم با اشاره به کمرنگ شدن مباحث اخلاقی در جلسات، اظهار کرد: در گذشته کلاس‌های درس اخلاق در حوزه‌ها زیاد بود ولی امروز منبرها سیاسی و فرهنگی شده است؛ البته این به این معنی نیست که بد شده، نه بسیار خوب است که مطالب روز را بیان می‌کنند ولی اگر در کنار این مباحث کمی نیز به مباحث اخلاقی پرداخته شود بسیار مؤثر بوده و موجب می‌شود مردم با استفاده از این تابلوهای راهنما از گناه دور شوند و به سمت خوبی‌ها بروند چنانچه امام سجاد(ع) فرموده‌اند «هَلَكَ مَنْ لَیْسَ لَهُ حَكیمٌ یُرْشِدُ؛ كسى كه دانشمند ارشادكننده‌اى نداشته باشد گمراه مى‌شود»، بنابراین انسان در زندگی نیاز به راهنما دارد.

حجت‌الاسلام حسین‌زاده با بیان اینکه درس اخلاق مانند راهنما عمل می‌کند، تصریح کرد‌: همان‌طور که برای ادامه زندگی به طبیب خانواده نیاز داریم، به راهنما نیز نیاز داریم. در گذشته مجالس روضه‌ در منازل افراد و به‌صورت هفتگی برگزار می‌شد که هم روضه‌خوانی بود و هم در منبر نکات احکامی و درس اخلاق نیز گفته می‌شد.

خود را در معرض گناه قرار ندهیم

وی ادامه داد: به خاطر دارم آیت‌الله حاج شیخ عبدالقائم شوشتری از علمای اخلاق هر پنجشنبه در منزل آیت‌الله گلپایگانی نکات اخلاقی را برای ما بیان می‌کردند که توجه به این بیانات مانع از گناه کردن ما شده و سبب می‌شد همیشه مراقب و مواظب رفتار خود باشیم. متأسفانه اکنون مواظبتی نیست و در معرض گناه هستیم ولی مراقبت نمی‌کنیم؛ باید سعی کنیم خود را در معرض گناه قرار ندهیم؛ به عنوان مثال تا قبل از انقلاب من تهران نمی‌آمدم زیراکه مقدمه گناه بود و در معرض گناه قرار می‌گرفتم.

باید در کشور فضاهای قرآنی ایجاد کرد

دبیرکل بنیاد قرآن کریم بیان کرد: گاهی اوقات از کنار بعضی از مسائل بی‌تفاوت رد می‌شویم مثل نمایشگاه قرآن که منظر زیبایی و خیر و تفکر است. بارها گفته‌ام که در کشور باید فضاهای قرآنی ایجاد کرد؛ به‌طور مثال تابلوهای قرآنی موجود در نمایشگاه در پیش بردن فضا به سمت خوبی‌ها خیلی تأثیر دارد و سبب می‌شود که به سمت گناه نرویم. به هر حال انسان ممکن‌الخطا است ولی باید زمینه را آماده کنیم که در رویارویی با گناه دچاره لغزش نشویم.

حسین‌زاده اظهار کرد: همان‌گونه که خیر و خوبی، برکت را زیاد می‌کند گناه برکت را در زندگی آدمی از بین می‌برد؛ نعمتی که الان خداوند به ما داده از گذشته خیلی بیشتر است ولی چرا برکتی در زندگی ندارد و مشکلات‌مان بیشتر شده است؟ کاملاً مشخص است آنقدر گناه در زندگی‌ها زیاد شده که آثار خیر و برکت نعمت‌ها کم‌رنگ شده و به همین معنا رزق نیز در زندگی‌ها کم شده است. عمر انسان‌ها در گذشته طولانی‌تر بوده ولی الان خیلی کوتاه شده؛ گاهی انسان پول کمی از جایی دریافت می‌کند که برکت بسیاری دارد و گاهی پول زیادی را دریافت می‌کند که برکتی ندارد که همه اینها به‌خاطر بعضی از گناهانی است که وارد زندگی‌ ما شده است.

با ذکر، دعا و صدقه آثار گناه را از خود دور کنیم

دبیرکل بنیاد قرآن کریم بیان کرد: گناهان دیگران نیز بر زندگی ما تأثیر می‌گذارد؛ به‌طور مثال اگر در خیابان راننده‌ای بد رانندگی کند، ترافیکی به‌وجود می‌آید که همه را گرفتار می‌کند؛ گناه هم همین‌گونه عمل می‌کند که البته انسان با ذکر، دعا و صدقه می‌تواند آثار برخی از گناهان را از خود دور کند.

کوچک شمردن گناه بزرگترین گناه است

حجت‌الاسلام حسین‌زاده گفت: کوچک شمردن گناه، بزرگ‌ترین گناه است زیراکه وقتی ما گناهی را کوچک بشماریم باعث می‌شود که آن گناه را تکرار کنیم؛ در روایات داریم که گناه کوچک را بزرگ بشمارید تا دچار گناه نشوید در مقابل نیز کار خیر را کوچک بدانیم که سبب می‌شود دنبال کارهای خیر بزرگ‌تری باشیم و به مرور از گناه دور می‌شویم.

درهای پذیرش توبه همیشه باز است

وی اظهار کرد: ما بین خوف و رجا هستیم که بهتر است امیدمان به خدا باشد تا اینکه از خوفش بترسیم چراکه خداوند رئوف، لطیف و مهربان است؛ یکی از بزرگ‌ترین گناهان این است که ما فکر کنیم خداوند ما را نبخشیده است و همین باعث می‌شود گناه روی گناه انباشته شود ولی اگر مطمئن باشیم که خداوند توبه ما را می‌پذیرد و گناه‌مان را می‌بخشد جای امیدواری است که مثلاً خداوند همه گناهان ما را تا امروز بخشیده است و ما پاک شدیم.

دبیرکل بنیاد قرآن کریم بیان کرد: البته برای توبه کردن باید در نظر داشته باشیم گناهی که برایش توبه می‌کنیم حق‌الناس نباشد زیراکه حق‌الناس تنها با توبه بخشیده نمی‌شود و باید حتماً از شخص مورد نظر نیز حلالیت بطلبیم.

حجت‌الاسلام حسین‌زاده با بیان اینکه درهای پذیرش توبه همیشه باز است، گفت: راه توبه و پذیرش گناه استغفار است که به معنی پشیمانی و از گناهان گذشته است و اینکه دیگر آنها را تکرار نکنیم و در کنارش کارهای خیر انجام دهیم. در کل توبه بسیار راحت است و می‌شود توبه کرد؛ گاهی توبه را یک کار سخت به مردم معرفی می‌کنند که شخص از انجام آن واهمه دارد در صورتی که توبه آسان است و می‌شود انجام داد.

زینب رحیمی

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
زمانی پور
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۴/۰۸ - ۱۶:۰۹
0
0
امام سجاد(ع) فرموده‌اند «هَلَكَ مَنْ لَیْسَ لَهُ حَكیمٌ یُرْشِدُ؛ كسى كه دانشمند ارشادكننده‌اى نداشته باشد گمراه مى‌شود»، بنابراین انسان در زندگی نیاز به راهنما دارد.
captcha