وفای به عهد؛ بالاترین سرمایه اجتماعی
کد خبر: 3510726
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۶
در تفسیر سوره رعد مطرح شد:

وفای به عهد؛ بالاترین سرمایه اجتماعی

گروه فعالیت‌های قرآنی: نماینده ولی‌فقیه در لرستان با بیان این‌که یکی از ویژگی‌های انسان‌های عاقل وفای به عهد و پیمان است، گفت: وفای به عهد بالاترین سرمایه اجتماعی است اگر جامعه به عهد و پیمانش پایبند باشد موجب جلب اعتماد عمومی می‌شود.

وفای به عهد؛ از نشانه‌های انسان‌های عاقل و بالاترین سرمایه اجتماعی
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، آیت‌الله سیداحمد میرعمادی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه خرم‌آباد شامگاه یک‌شنبه، ششم تیرماه در جلسه تفسیر قرآن در مسجد بعثت خرم‌آباد در تفسیر آیات 19 و 20 سوره مبارکه رعد با این مضمون «أَفَمَن يَعْلَمُ أَنَّمَا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَبِّكَ الْحَقُّ كَمَنْ هُوَ أَعْمَى إِنَّمَا يَتَذَكَّرُ أُوْلُواْ الأَلْبَابِ ﴿19﴾ الَّذِينَ يُوفُونَ بِعَهْدِ اللّهِ وَلاَ يِنقُضُونَ الْمِيثَاقَ»، گفت: این دو آیه در رابطه با نشانه‌های اولوالباب(صاحبان عقل و خرد) است.
وی با بیان این‌که یکی از واژه‌هایی که در قرآن از آن به فراوانی یاد شده همین واژه «اولوالباب» است، افزود: هیچ دینی به اندازه اسلام به عقل اهمیت نداده است و اگر دین اسلام را دین عقل و خرد نام بگذاریم سخن گزافی نیست.
این مفسر قرآن ادامه داد: در قرآن کریم واژه اولوالباب 16 مرتبه ذکر و مورد خطاب قرار گرفته است و این بیانگر اهمیت عقل و خرد و جایگاه والای عقل در قرآن است.
وی با بیان این‌که امتیاز انسان بر دیگر موجودات به‌واسطه عقل و خرد و اندیشه است، اضافه کرد: در روایت است که نیمی از شخصیت انسان را عقل و نیمی دیگر را احساسات و عواطف تشکیل می‌دهد پس شخصیت انسان به عقل، احساسات و عواطف بستگی دارد.
آیت‌الله میرعمادی گفت: همچنین روایت است که خدا برای بشر دو پیامبر فرستاد یکی پیامبر بیرونی که همان 124 هزار پیامبر است و دیگری پیامبر درونی که منظور از آن عقل است.
نماینده ولی‌فقیه در لرستان با یادآوری این‌که عقل حجت و پیامبر درونی و چراغ پُرفروغ زندگی است و انسان در سایه عقل هدایت و در مسیر صحیح گام برمی‌دارد، اذعان کرد: در روایت داریم هرکس و هر جامعه‌ای که عقل خودش را به کار انداخت به رشد و پیشرفت و سعادت رسید.
آیت‌الله میرعمادی با بیان این‌که جوامع بشری مدیون عقل است، افزود: عقل منبع درک است و علما و مجتهدین احکام اسلام را از قرآن، سنت، عقل و اجماع استنباط می‌کنند.
نشانه‌های انسان عاقل
این مفسر قرآن‌کریم در رابطه با نشانه‌های انسان عاقل نیز گفت: از 16 مورد کلمه «اولوالباب» که در قرآن آمده هشت نشانه انسان عاقل در آیات 19 تا 22 سوره رعد است.
وی ادامه داد: در این آیه از قرآن قبل از بیان نشانه‌های انسان عاقل دو مطلب اشاره شده که اولین مطلب این است گاهی اوقات غباری روی عقل و خرد انسان را می‌گیرد و نیاز به تذکر دارد خرافات غباری است که روی عقل را می‌گیرد.
نماینده ولی‌فقیه در لرستان با بیان این‌که بعضی از آداب و رسومی که در جامعه است باعث می‌شود غبار روی عقل را بگیرد، ادامه داد: قرآن در این آیه صاحب عقل را در مقابل نابینا قرار داده و فرموده است: «كَمَنْ هُوَ أَعْمَى؛ آیا انسان عاقل مانند كسى است كه كوردل است».
 وی در بیان ویژگی‌های صاحبان عقل و خرد گفت: اولین ویژگی انسان‌های عاقل وفای به عهد و پیمان است کمااینکه منظور از کلمه «بِعَهْدِ اللّهِ» در این آیه پیمان الهی است.
نماینده ولی‌فقیه در لرستان اضافه کرد: خداوند متعال سه پیمان شامل پیمان فطری که منظور آفرینش بر فطرت است مثل خداجویی، کمال‌خواهی، عشق به حقیقت، پیمان عقلی مثل دلایل عقلی که برای اثبات خدا و معاد به‌کار می‌رود و پیمان شرعی یا تشریعی آن‌که پیامبران می‌آورند مثل عمل به واجبات و مستحبات و دوری از گناه و معصیت بسته است.
وی با یادآوری این‌که نشانه انسان عاقل این است که به پیمان فطری، عقلی و شرعی پایبند است، ادامه داد: انسان عاقل کسی است که وقتی پیمانی می‌بندد به آن عمل می‌کند کمااینکه در بحث مذاکرات هسته‌ای کشورمان رهبر معظم انقلاب فرمودند: ما به پیمانی که بسته‌ایم ولو که به ضرر ما هم باشد پایبند هستیم و آن‌را نقض نمی‌کنیم و این مبنای قرآنی است.
امام جمعه خرم‌آباد با بیان این‌که یکی از پیمان‌ها در اسلام عهد و پیمان ولایی است که بین رهبری امت با امت بسته می‌شود، اضافه کرد: در اسلام وفای به عهد واجب است همچنان‌که نماز واجب است لذا واجب است به قول و قراری که می‌گذاریم عمل کنیم.
وفای به عهد بالاترین سرمایه اجتماعی است
آیت‌الله میرعمادی با بیان این‌که وقتی انسان خُلف وعده کند نمی‌تواند دین‌دار باشد، اظهارکرد: وفای به عهد بالاترین سرمایه اجتماعی است اگر جامعه به عهد و پیمانش پایبند باشد موجب جلب اعتماد عمومی می‌شود لذا وفای به عهد و پیمان یک سرمایه فطری است.
وی افزود: در آیه 21 سوره رعد در بیان نشانه‌های انسان عاقل آمده است که این افراد پیوند و ارتباط برقرار می‌کنند نسبت به کسانی‌که خدا دستور ارتباط با آن‌ها را داه است یعنی صله رحم می‌کنند، آن‌ها از پروردگار خود خشیت دارند و از حسابرسی روز قیامت می‌ترسند.
این مفسر قرآن‌کریم افزود: از انواع ارتباط می‌توان به ارتباط انسان با خدا، ارتباط با خویشاوندان، ارتباط با دوستان، ارتباط با امامت و ولایت، ارتباط علمی و شغلی، ارتباط عاطفی با والدین، ارتباط با هم‌نوعان و هم‌کیشان، ارتباط فرهنگی با علما، ارتباط مالی با نیازمندان، ارتباط معنوی با اولیا خدا، ارتباط ایمانی با مؤمنان و ... اشاره کرد که هریک از این ارتباطات در دین مقدس اسلام تعاریف ویژه خود را دارد.

captcha