امام علی(ع)؛ قهرمان متعالی گواه نبوت پیغمبر(ص) در قرآن
کد خبر: 3510740
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۳۹۵ - ۰۴:۱۸

امام علی(ع)؛ قهرمان متعالی گواه نبوت پیغمبر(ص) در قرآن

گروه اندیشه: مدرس حوزه علمیه گفت: دشمنان بسیاری از توهین‌ها را اعاذبالله نسبت به رسول خدا(ص) روا می‌داشتند تا جایی که نبوت ایشان را منکر شدند پس از آن آیه 43 سوره رعد نازل شد؛ محتوای مفهوم این آیه شریف برای همگان مشخص می‌کند که امام علی(ع) قهرمان متعالی گواه نبوت پیغمبر اسلام(ص) است.

حجت الاسلام عبدالحسین مطهری مدرس حوزه علمیه در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، اظهار کرد: آیات متعددی در قرآن کریم در شان حضرت علی(ع) نازل شده است.

وی بیان کرد: به بیان بزرگان و مفسران 300 آیه در قرآن کریم در شان ایشان نازل شده است. برخی از مردم می پرسند چرا نام ایشان در قرآن نیامده است اراده خداوندی بر این امر حاکم است.

مطهری گفت: دشمنان بسیاری از توهین ها را اعاذبالله نسبت به رسول خدا(ص) روا می داشتند تا جایی که نبوت ایشان را منکر شدند پس از آن آیه 43 سوره رعد «وَيَقُولُ الَّذِينَ كَفَرُوا لَسْتَ مُرْسَلًا قُلْ كَفَى بِاللَّهِ شَهِيدًا بَيْنِي وَبَيْنَكُمْ وَمَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْكِتَابِ؛آنها كه كافر شدند مي‏گويند تو پيامبر نيستي، بگو كافي است كه خداوند و كساني كه علم كتاب (و آگاهي بر قرآن) نزد آنهاست گواه (من) باشند.» نازل شد؛ براساس فرموده خداوند به پیغمبر اسلام(ص) همین که خدا و آگاه یافتگان بر علم کتاب به رسالت ایشان گواه دهند کافی است؛ مفسران داننده علم کتاب را امیرالمومنین علی(ع) می دانند.

مطهری گفت: همه کتاب اعم از تکوین و تشریع نزد امام علی(ع) است، همانگونه که امام صادق فرمود: «همه علم کتاب نزد جدم امیرالمومنین است.»

این مدرس حوزه توضیح داد:علامه طباطبایی در تفسیر المیزان در تفسیر این آیه شریف آورده است: «بعضی گفته اند مراد از (کتاب ) قرآن کریم است و هر کس به قرآن علم داشته باشدمورد نظر آیه است ، به این ترتیب شخص مورد نظر کسی است که به پیامبر(ص )ایمان آورده و نسبت به قرآن علم دارد و مطابق روایات صحیحه نقل شده که این آیه شریفه در حق حضرت علی (ع ) نازل شده و اصولا اگر این عبارت برشخصی از گروندگان به رسول خدا(ص ) منطبق گردد، هر آینه آن شخص حضرت علی (ع ) خواهد بود که به شهادت همه اهل فضل و بر طبق روایت صحیحه از تمام مسلمانان نسبت به کتاب خدا داناتر بود و اگر هیچ روایتی جزحدیث ثقلین که هم از طرف اهل سنت و هم از طرف اهل تشیع نقل شده ،حدیث دیگری نبود، همین یک حدیث در اثبات این مدعا کفایت می کرد.»

وی با بیان اینکه همه پیامبران آورنده اسلام بودند اما هر یک از این انبیا بخشی از اسلام را آوردند، گفت: در طول این مدت پیامبران الهی موظف بودند افکار جامعه بشری را با توحید، دین آشنا کنند و بشارت آمدن پیغمبر اسلام(ص) را به مردمان خود دهند. دین نزد خداوند اسلام است و اسلام در روز عید غدیرخم با نصب ایشان به عنوان جانشین پیغمبر اسلام(ص) کامل شد.

مطهری بیان کرد: هر گناه اثرى تاريك كننده و كدورت‌آور بر دل آدمى باقى مى‌گذارد؛ ميل و رغبت به كارهاى نيك را كاهش مى‌دهد و رغبت به گناهان ديگر افزايش مى‌دهد. متقابلاً عبادت و بندگى و در ياد خدا بودن وجدان مذهبى انسان را پرورش مى‌دهد، ميل و رغبت به كار نيك را افزون مى‌كند. تيرگي‌هاى ناشى از گناهان را زايل مى‌گرداند و ميل به خير و نيكى را جايگزين آن مى‌سازد.

وی گفت: با مراجعه به نهج‌البلاغه می توان به سیره امیرمومنان(ع) دست یافت؛ آنجا که ایشان عبادت واقعى را نوعى خروج و انتقال از دنياى مادی و قدم نهادن در دنيايی كه پر از جوشش و جنبش و واردات قلبى و لذتهاى خاص به خود است،‌ بيان می‌كند.

captcha