شب قدر تنها مختص زندگان نیست/ اموات نیز بهره‌ می‌برند
کد خبر: 3510743
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۸

شب قدر تنها مختص زندگان نیست/ اموات نیز بهره‌ می‌برند

گروه اجتماعی: استاد برجسته حوزه علمیه قم با تاکید بر اینکه شب قدر تنها مختص افرادی که در قید حیات هستند، نیست، تصریح کرد: بلکه این شب گران‌بها به اموات نیز اختصاص دارد، یعنی آن‌ها نیز این شب را درک و رحمت خدای متعال در این شب نصیب اموات هم می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام ناصر رفیعی، استاد برجسته حوزه علمیه قم، شب گذشته، ششم تیرماه در مراسم شب شهادت امیر المومنین(ع) در حرم مطهر رضوی که با حضور خیل عظیم زائران و مجاوران برگزار شد، اظهار کرد: شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان سید و بزرگ شب‌های سال و رمضان در میان ماه‌های سال سید ماه‌ها محسوب می‌شود.
رحمت خداوند در شب قدر نصیب اموات نیز می‌شود
حجت‌الاسلام رفیعی با تاکید بر اینکه شب قدر تنها مختص افرادی که در قید حیات هستند، نیست، تصریح کرد: بلکه این شب گران‌بها به اموات نیز اختصاص دارد، یعنی آن‌ها نیز این شب را درک و رحمت خدای متعال در این شب نصیب اموات هم می‌شود.
این سخنران رسانه ملی با اشاره به فضلیت روز و شب قدر، عنوان کرد: شب قدر در بین ماه‌های سال معروف شده اما روز آن نیز همان جایگاه شب قدر را دارد، که مؤمنان می‌توانند از آن استفاده کنند.
وی به روایتی در خصوص شب قدر اشاره کرد و گفت: در روایت داریم که اگر کسی نتوانست در شب قدر آمرزیده شود، از مغفرت الهی دور می‌شود، در واقع این شب یک میهمانی ویژه محسوب شده که اگر بنده‌ای جا بماند خود را از رحمت الهی دور کرده است.
حجت‌الاسلام رفیعی شب قدر را بسیار با عظمت عنوان و اظهار کرد: تنها بیدار ماندن در این شب مطرح نیست چون بسیاری از افراد غیر مسلمان در این شب تا صبح بیدار هستند اما‌ آنچه امشب را ارزشمند می‌کند درک حقیقت وجودی این شب، قرائت قرآن، خواندن دعا، ذکر، یاد اهل‌بیت(ع) و ... است.
این استاد برجسته حوزه تصریح کرد: در روایت داریم که عمل در شب قدر، بالاتر از عمل در هزار ماه دیگر است، درواقع این عظمتی است که خدای تبارک و تعالی به این شب داده‌اند.
حجت‌الاسلام رفیعی تاکید کرد: امشب همه بندگان به درگاه خدای متعال پناه برده و درخواست می‌کنند پروردگارا مرا جزو لیست سعادتمندان بنویس، و روح مرا با شهدا محشور و احسان و صدقه مرا در بالاترین مرتبه قبول بگردان. 
شب قدر، شب آشتی و برقراری ارتباط با خدای متعال است
استاد برجسته حوزه علمیه قم با بیان اینکه شب قدر، شب آشتی و برقراری ارتباط با خدای متعال است، ابراز کرد: هرکسی که سیم ارتباطش با خدای خویش قطع شده می‌تواند به درگاه الهی پناه برده و این سیم را در چنین شبی متصل کند.
وی تاکید کرد: حضور خیل عظیم جمعیت در کنار بارگاه منور و نورانی حضرت رضا(ع) در زیر آسمان الهی بسیار باشکوه است، شاید چنین اجتماعی در کل دنیا وجود نداشته باشد، حضور مردم در تمام صحن و سرای حرم مطهر رضوی و خیابان‌های منتهی به این مکان مقدس، از عظمت و برکت شب قدر به شمار می‌رود. 
حجت‌الاسلام رفیعی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه هر عضو بدن، عبادت خاص خودش را دارد، گفت: عبادت گوش، گوش فرا دادن است،‌ کسی بندگی خدای متعال را انجام می‌دهد که به فرمایشات الهی گوش فرا دهد.
رحمت و غضب الهی
حجت‌الاسلام رفیعی با اشاره به رحمت و غضب الهی، تاکید کرد: تردیدی وجود ندارد که رحمت بر غضب مقدر است، در قرآن کریم ۱۶ بار کلمه غضب اما بیش از صدها بار کلمه رحمت الهی آمده است اما غضب و خشم الهی موضوعی است که در قرآن کریم بیان شده اما ما باید بکوشیم که خشم و غضب الهی شامل زندگی ما نشود.
این سخنران رسانه ملی، فشار قبر و جهنم را منشأ غضب الهی عنوان کرد و گفت: بهشت نیز تجلی رحمت خدای متعال است، قطعا اگر غضب‌الهی شامل کسی شود آن فرد سقوط می‌کند.
حجت‌الاسلام رفیعی با اشاره به عواملی که باعث غضب الهی می‌شود، گفت: اولین عامل خشم است که برکت را از زندگی دور و انسان را به خودش واگذار می‌کند، اگر فردی بتواند خشم خود را نسبت به افراد در موقعیت‌های مختلف کنترل کند خدای متعال نیز غضب و خشم خود را در برابر آن فرد کنترل کرده و آن شخص از غضب الهی دور می‌شود.
خشم و خشونت؛ یکی از مشکلات خانوادگی جامعه امروز
وی خشم و خشونت را یکی از مشکلات خانوادگی جامعه امروز عنوان کرد و گفت: اینکه امروز شاهد معضلات اجتماعی متفاوت همچون طلاق هسیتم سرمنشأ آن خشونت و خشم است که افراد نمی‌توانند در برابر یکدیگر آن را کنترل کنند، متاسفانه آمار طلاق عاطفی نیز در جامعه ما افزایش یافته، خانواده‌های زیادی هستند که ادای زندگی کردن را در می‌آورند اما به خواسته‌ها و علایق یکدیگر هیچ توجهی ندارند.
این استاد برجسته حوزه علمیه قم تصریح کرد: طبق آمار خود دستگاه قضایی، بیشترین پرونده قضایی به ایران اسلامی اختصاص دارد، این پرونده‌های میلیونی در کشوری مسلمان، شیعه بوده که درس اخلاق‌ها و سخنرانی‌های زیادی در آن برپا می‌شود.
حجت‌الاسلام رفیعی یادآور شد: امام صادق(ع) فرزندی به نام اسماعیل داشتند، روزی نتوانست خشم‌خود را نسبت به همسر خویش کنترل کند و وی را کتک زد، این امر سبب ترک‌خانه از سوی‌همسر وی شد، در پی این اتفاق اسماعیل مریض و در بستر بیماری افتاد، امام صادق(ع) نزد عروس خود رفته و فرمودند بیماری فرزندش کفاره گناهی است که علیه تو انجام داده من از تو می‌خواهم گناه فرزندم را ببخشی و به زندگی با وی ادامه دهی، خانواده‌ها و پدر و مادران باید از سیره ائمه(ع) در زندگی خود و فرزندانشان استفاده کنند.
وی ادامه داد: همچنین روزی امام صادق(ع) به همراه دو تن از یاران خویش به روستایی رفتند، چون نیمه شب رسیدند نگهبان اجازه ورود به آن‌ها نداد، یاران می‌خواستند با غضب خود به زور وارد شوند، امام چنین اجازه‌ای به آن‌ها نداد و در کنار همان دروازه نشستند، بعد از چند دقیقه صحبت امام(ع) با نگهبان، خود آن فرد دروازه را باز کرد تا آن‌ها وارد حومه شوند، این روایت نشان می‌دهند که خوش‌خلقی و غلبه بر خشم بسیار مفید است.
بعضی از غضب‌ها و خشم‌ها برای خداوند است
این استاد برجسته حوزه علمیه قم با بیان اینکه بعضی از غضب‌ها و خشم‌ها برای خداوند است، تصریح کرد: به طور مثال زمانی که حضرت موسی(ع) به قوم خود بازگشت و دید آن‌ها گوساله‌پرست شده‌اند با عصبانیت رفتار کرد، این غصب برای خداوند است، حتی حضرت علی(ع) در نهج البلاغه می‌فرمایند که اگر کسی برای خداوند غضب کند با ارزش است.
حجت‌الاسلام رفیعی ادامه داد: در مجلس عروسی امام جواد(ع) فردی در حال مطربی و شعرخوانی بود که امام(ع) با عصبانیت فرمودند: «بترس از خداوند»، یا خشم امام خمینی(ره) در برابر رژیم طاغوت، خشم برای خداوند محسوب می‌شود.
وی تاکید کرد: دومین عاملی که سبب غضب و خشم خداوند می‌شود ظلم نسبت به افرادی است‌ که بی‌پناه بوده و جز خداوند پناه دیگری ندارند، امروز مشاهده می‌کنیم افراد زیادی در ملل اسلامی هستند که به آن‌ها ظلم‌های فراوانی شده که از جمله می‌توان به آیت‌الله شیخ عیسی قاسم، شیخ نمر و زکزاکی اشاره کرد.
این استاد برجسته حوزه علمیه قم با تاکید بر اینکه غضب خدای متعال نسبت به افرادی که عترت را آزار می‌دهند بسیار شدید است، گفت: در طول تاریخ افراد زیادی بودند که نسبت به اهل‌بیت(ع) آزار و اذیت‌های زیادی انجام دادند، اما خشم خداوند نصیب آن‌ها شد، حتی سیاه‌لشگران واقعه کربلا نیز با بدبختی و خاری از دنیا رفتند.
حجت‌الاسلام رفیعی یادآور شد: خدای‌متعال می‌فرمایند بندگان مرا اکرام‌ کنید، آبروی آن‌ها را حفظ کرده تا از غضب من در امان باشید، در طول تاریخ دیده‌ایم که خدای تبارک‌ و تعالی بنده‌ای ۷۰سال گناه‌ کرده ‌ولی زمانی که توبه می‌کند آن را می‌بخشد، اما ما بندگان اگر فردی ۷۰سال خوبی کرد و ‌یک ‌بدی انجام دهد آن را نبخشیده و آبرو وی را می‌بریم.
وی یادآور شد: روزی یکی از یاران امام صادق(ع) به ایشان خبر دادند که فردی وارد باغ ایشان شده و در حال دزدی از نخل‌ها است، امام(ع) این فرد را احضار کرده و علت این کار را می‌پرسند، فرد جواب می‌دهد من به این کار عادت کرده‌ام، امام(ع) آبروی فرد را حفظ و از وی می‌خواهند این کار ناپسند را رها ‌کند اما متاسفانه برخی گناهان تبدیل به عادت می‌شود؛ ما نباید بگذاریم اعضای بدنمان به‌ گناه و معصیت عادت کند.
ضرورت حفظ آبروی مسلمان
این استاد برجسته حوزه علمیه قم با تاکید بر حفظ آبروی مسلمان، تاکید کرد: در زمان نبی مکرم اسلام(ص) فرد زناکاری را اعدام کردند، بعد از آن پیامبر(ص) مشاهده کردند عده‌ای در حال غیبت از این فرد هستند، به آن‌ها فرمودند کار شما از اقدام آن فرد زناکار بدتر است.
حجت‌الاسلام رفیعی به انجام و توجه به صله‌رحم تاکید کرد و گفت: در آیات و روایات ما آمده که باید صله‌رحم را به جا آورد زیرا این عمل سبب دور شدن غضب الهی می‌شود.
وی صدقه مخفیانه را یکی دیگر از عوامل دوری غضب الهی عنوان و ابراز کرد: اگر اقدامی برای فردی انجام داده و گره‌ای از کار کسی‌ می‌گشاییم، نگذاریم دیگران متوجه شوند زیرا این امر غضب الهی را دور می‌کند.

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
نظیفی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۴/۰۸ - ۱۱:۱۸
0
0
تنها بیدار ماندن در این شب مطرح نیست چون بسیاری از افراد غیر مسلمان در این شب تا صبح بیدار هستند اما‌ آنچه امشب را ارزشمند می‌کند درک حقیقت وجودی این شب، قرائت قرآن، خواندن دعا، ذکر، یاد اهل‌بیت(ع) و ... است.
nasim
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۴/۰۸ - ۱۱:۱۹
0
0
شب قدر، شب آشتی و برقراری ارتباط با خدای متعال است
mahdi
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۴/۰۸ - ۱۱:۲۴
0
0
در طول تاریخ افراد زیادی بودند که نسبت به اهل‌بیت(ع) آزار و اذیت‌های زیادی انجام دادند، اما خشم خداوند نصیب آن‌ها شد، حتی سیاه‌لشگران واقعه کربلا نیز با بدبختی و خاری از دنیا رفتند.
captcha