آسمان نیز در غم مولا تاب نیاورد/ طنین ندای «الغوث الغوث» در حرم رضوی
کد خبر: 3510751
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۵
در دومین شب قدر رقم خورد؛

آسمان نیز در غم مولا تاب نیاورد/ طنین ندای «الغوث الغوث» در حرم رضوی

گروه اجتماعی: مشهد الرضا(ع) در شب شهادت مولی الموحدین حضرت علی(ع) رخت عزا بر تن کرد و صوت قرآن و نیایش به همراه ندای «الغوث، الغوث» در دومین شب قدر توسط هزاران زائر و مجاور در حرم مطهر ثامن‎الحجج علی‎بن موسی‎الرضا(ع) طنین‌انداز شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، ساعت حدود 21 است، به میدان بیت‌المقدس که نزدیک می‌شوم، قلبم تندتر می‌زد، لحظه‌ای که یک سال برای آن انتظار می‌کشیدم، دوست داشتم زمان سریع‌تر بگذرد تا به حرم یار برسم، همه را کنار می‌زدم، هرچه نزدیک‌تر می‌شدم گام‌هایم محکم‌تر می‌شد.
هیچ‌کس را نمی‌دیدم، فقط حرم آقا و مولایمان امام رضا(ع) بود که در نگاهم موج می‌زد، نزدیک‌تر که شدم، اطراف حرم مملو بود از عاشقاتی که برای این شب، لحظه شماری کرده‌ بودند، لحظه‌ای که که نمی‌دانم چقدر اما خیلی‌ها کیلومترها آمده بودند تا در شب شهادت حضرت علی(ع) خود را به حرم ثامن‌الحجج(ع) برسانند.

ندای «الغوث، الغوث» در دومین شب قدر/ حرم رضوی در سوگ علی مرتضی(ع)/مشهد الرضا(ع) در سوگ مظلومیت علی(ع) گریست

خیلی‌ها دوست داشتند در این شب عزیز در حرم مطهر امیرالمومنین(ع) در نجف باشند و برای غربتش بگریند، اما گویا قرعه به نامشان اینگونه رقم خورده بود تا در مشهد، قلب تپنده ایران، در کنار بارگاه ملکوتی حضرت رضا(ع) حضور داشته باشند. 
جمعیت به حدی زیادی بود که رفت و آمد بسیار مشکل بود، با تمام سختی خود را به ورودی باب الرضا(ع) رساندم، اشک‌ها بود که در این هنگام با زائران این حریم همراهی می‌کرد، باورش سخت بود که در این شلوغی بتوانیم در حرم رضوی حضور یابیم آن هم با چنین خیل جمعیتی اما گویا من و افرادی که امشب در این آستان حضور داشتند، نامشان در شب 21 رمضان در میان انبوه زائران حریم کوی دوست ثبت شده بود.
بسیاری از مردم التماس دعا داشتند، این جمعیت میلیونی حاضر در حرم یار، تنها برای خودشان نیامده بودند، خیلی‌ها پیغام‌رسان شده بودند و هزاران حرف در میان این جمعیت وجود داشت، زمزمه‌هایی از جنس مناجات با معبود.
ندای «الغوث، الغوث» در دومین شب قدر/ حرم رضوی در سوگ علی مرتضی(ع)/مشهد الرضا(ع) در سوگ مظلومیت علی(ع) گریست
همه آمده بودند، فقیر و غنی نمی‌شناسد این خانه، امشب همه آمده بودند تا با دلی سوخته، ضامن آهو را نزد خدای خود ضامن قرار داهند تا شاید بخشیده شوند، آخر امشب شب تقسیم رحمت خدا است، این جمعیت آمده بود تا از قافله رمضان عقب نماند...
مشهد الرضا در شب شهادت مولی الموحدین حضرت علی(ع) رخت عزا بر تن کرد و صوت قرآن و نیایش به همراه ندای «الغوث، الغوث» در دومین شب قدر توسط هزاران زائر و مجاور در حرم مطهر ثامن‎الحجج علی‎بن موسی‎الرضا(ع) طنین انداز شد.ندای «الغوث، الغوث» در دومین شب قدر/ حرم رضوی در سوگ علی مرتضی(ع)/مشهد الرضا(ع) در سوگ مظلومیت علی(ع) گریست
جای خیلی‌ها امشب خالی است، خیلی‌ها سال گذشته در چنین شبی توفیق حضور داشتند اما امسال اثری از آن‌ها نیست جز یاد و خاطرشان...
در این شب بزرگ که متعلق به امیرمومنان علی(ع) و سالگرد به شهادت رسیدن آن حضرت به دست دشمنان دین خداست، قرائت دعای جوشن کبیر در حرم رضوی آغاز می‌شود و گاه و بی گاه باران، این نعمت الهی بر سر عاشقان جاری می‌شود، تا در زیر باران رحمت الهی دست به دعا بردارند. 
گویا امشب آسمان نیز برای مظلومیت علی(ع) تاب نیاورده و می‌گرید، در این نمایش اوج معنویت و اخلاص توسط عاشقان و شیفتگان مولای متقیان حضرت علی مرتضی(ع) با ندای «سبحانک یا لااله الا انت الغوث الغوث خلصنا من النار یا رب»، باران شدت بیشتری می‌گیرد. 
هرکسی در حال خودش با خدای خویش راز و نیاز می‌کند و اشک ماتم می‌ریزد، گویا با شدت باران، اشک این جمعیت دل سوخته نیز بیشتر می‌شود، چه زیبا می‌گوید این فراز هفتم جوشن کبیر که یَا غَافِرَ الْخَطَایَا یَا کَاشِفَ الْبَلایَا یَا مُنْتَهَی الرَّجَایَا یَا مُجْزِلَ الْعَطَایَا یَا وَاهِبَ الْهَدَایَا یَا رَازِقَ الْبَرَایَا یَا قَاضِیَ الْمَنَایَا یَا سَامِعَ الشَّکَایَا یَا بَاعِثَ الْبَرَایَا یَا مُطْلِقَ الْأُسَارَی، ای درگذرنده‏ از خطاها، ای برطرف کننده بلاها، ای اوج امیدواریها، ای بسیاردهنده عطاها، ای بخشنده هدایا، ای روزی‏رسان آفریده‌‏ها، ای برآورنده آرزوها، ای شنوای گلایه‌‏ها، ای برانگیزنده بندگان و ای بندگشای دربندان. 
ندای «الغوث، الغوث» در دومین شب قدر/ حرم رضوی در سوگ علی مرتضی(ع)/مشهد الرضا(ع) در سوگ مظلومیت علی(ع) گریست
به پایان فرازهای دعای جوشن کبیر که نزدیک می‌شویم جمعیت زیادی ایستاده دعا را دنبال می‌کند، دست‌ها را رو به آسمان بلند کرده و با صدایی که شاید برایشان اهمیتی ندارد دیگران آن را می‌شنوند یا خیر، ندای استغفرالله ربی و اتوب الیه و الهی العفو را با صدایی رسا فریاد می‌زنند. 
ذاکران و مداحان اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) به مرثیه‎سرایی و عزاداری پرداخته و زائران و مجاوران همنوا با آنان سوگواری کرده و اشک ماتم ریختند.
در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام ناصر رفیعی، عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) العالمیه در جمع زائران با تاکید براینکه شب قدر تنها مختص افرادی که در قید حیات هستند، نیست، تصریح کرد: بلکه این شب گران‌بها به اموات نیز اختصاص دارد، یعنی آن‌ها نیز این شب را درک کرده و رحمت خدای متعال در این شب نصیب اموات هم می‌شود.
این سخنران رسانه ملی با اشاره به فضلیت روز و شب قدر، عنوان کرد: شب قدر در بین ماه‌های سال معروف شده اما روز آن نیز همان جایگاه شب قدر را دارد، که مومنان می‌توانند از آن استفاده کنند.
ندای «الغوث، الغوث» در دومین شب قدر/ حرم رضوی در سوگ علی مرتضی(ع)/مشهد الرضا(ع) در سوگ مظلومیت علی(ع) گریست
وی به روایتی در خصوص شب قدر اشاره کرد و گفت: در روایت داریم که اگر کسی نتوانست در شب قدر آمرزیده شود، از مغفرت الهی دور می‌شود، در واقع این شب یک میهمانی ویژه محسوب شده که اگر بنده‌ای جا بماند خود را از رحمت الهی دور کرده است.
حجت‌الاسلام رفیعی شب قدر را بسیار با عظمت عنوان و اظهار کرد: تنها بیدار ماندن نیست چون بسیاری از افراد غیر مسلمان در این شب تا صبح بیدار هستند اما‌ آنچه امشب را ارزشمند می‌کند عمل به این شب، قرائت قرآن، خواندن دعا، ذکر، یاد اهل‌بیت(ع) و ... است.
پس از سخنرانی حجت‏‌الاسلام رفیعی، زائران و مجاوران قرآن‌ها را بر سر گذاشته و خدا را به پیامبر بزرگوارش و 13 معصوم‌(ع) قسم دادند تا از سر تقصیرات آنان گذشته و حاجات آنان را برآورده سازد.
بار الهی، در این شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان، به حق فرق شکافته علی مرتضی(ع) فرج مولایمان را برسان، شاید از اسارتی که گریبان آن هستیم نجات یابیم ...
حانیه لازم رودی
captcha