حکایت «آیه» از مظلومیت شیعیان عراق در چنگ داعش
کد خبر: 3510760
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۸

حکایت «آیه» از مظلومیت شیعیان عراق در چنگ داعش

گروه اجتماعی: همزمان با شب شهادت ابوالایتام، امیرالمومنین علی(ع)، «آیه غازی» دختر 10 ساله از اهالی تلعفر عراق که یکی از مناطق ترکمن و شیعه‌نشین عراق است که تمامی خانواده‌اش به دست داعش افتاده است، مهمان خبرگزاری ایکنا آذربایجان‌ شرقی شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان‌شرقی، همزمان با شب شهادت ابوالایتام، امیرالمومنین علی(ع)، آیه غازی دختر 10 ساله از اهالی تلعفر عراق که یکی از مناطق ترکمن و شیعه‌نشین عراق است که تمامی خانواده‌اش به دست داعش افتاده است، مهمان خبرگزاری ایکنا آذربایجان‌شرقی شد.

بر اساس این گزارش، آیه با بیان مختصر از زندگی و سرنوشت خود، چنین گفت: در خانواده 6 نفری که سه برادر به نام‌های مهدی، علی و جمیل داشتم، در شهر تلعفر از بخش‌های موصل عراق، زندگی می‌کردیم، ولی به دلیل حمله داعشی‌ها از این شهر حرکت کرده و به سمت سنجار رفتیم، مدتی را در سنجار سپری کردیم تا اینکه اطلاع دادند داعش به آن منطقه رسیده و باید سنجار را نیز ترک کنیم، این شهر را نیز به مقصد ربیعه ترک کردیم.

وی ادامه داد: من در آن موقع همراه پدر و مادرم نبودم و به همراه عمو و خانواده‌اش به ربیعه نقل مکان کردیم و در ربیعه متوجه شدیم که خانواده‌ام راه را گم کرده و به دست داعش افتادند.

آیه با دلی پر از اندوه و دلتنگی گفت: هیچ خبری از سرنوشت خانواده‌ام ندارم و از اینکه پدر و مادرم زنده هستند هیچ‌گونه اطلاعی ندارم و دلم برایشان بسیار تنگ شده است.

وی ادامه داد: سه برادرم نیز اسیر داعشی‌ها شده‌ و تحت تربیت و مکتب این گروه ظالم و خون‌خوار قرار گرفته‌اند.

آیه با بیان اینکه به مدت دو سال است که هیچ خبری از خانواده‌ام ندارم، تصریح کرد: این مدت در حسینیه بین نجف و کربلا به همراه عمو و خانواده‌اش زندگی می‌کنم که علاوه بر ما هزاران آواره جنگی نیز آنجا زندگی می‌کنند.

وی افزود: خداوند کمک کند تا تلعفر از دست دشمنان آزاد شود و بتوانیم به شهر خودمان بازگردیم و با صلح و آرامش زندگی کنیم.

حجت‌الاسلام وحدت مشهوری معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امورخیریه استان در این جلسه با اشاره به زنده ماندن معجزه آسای آیه گفت: با توجه به اینکه محل زندگی آیه و خانواده‌اش تحت محاصره داعش قرار گرفته است، خانواده وی تصمیم به مهاجرت می‌گیرند و از این رو همراه با خانواده عموی آیه از تلعفر به سمت سنجار حرکت کرده و به دلیل اینکه در خودرو جایی برای آیه نبوده است او نیز به خودروی عموی خود می‌رود.

وی ادامه داد: در بین راه بعد از عبور خودرویی که آیه در آن بود داعش به سمت خودروی خانواده آیه حمله می‌کند و بعد از اسیر گرفتن سه برادرش خودروی آنها را به آتش می‌کشند و تا به امروز هیچ خبری از پدر و مادر او نیست.

وی آیه را سفیر و نماد مظلومیت شیعه عراق در جهان دانست و گفت: آیه نمونه‌ای از هزاران کودک آواره در این جنگ است که باید با وحدت و همدلی ریشه کشتار و نفاق توسط داعش را از بین ببریم.

معاون فرهنگی اداره اوقاف و امورخیریه استان با بیان اینکه همه مردم ایران از اینکه داعش در کشورهای همسایه ناامنی ایجاد کرده‌، تا حدی اطلاع دارند، اظهار کرد: در طی سفر اخیری که به این مناطق داشتیم متوجه شدیم تا از نزدیک وضعیت اسفناک این آوارگان و بازماندگان را نبینیم نمی‌توان به عمق فاجعه پی برد.

وی افزود: در آن مناطق احساس ناامنی به آشکار دیده می‌شود و حتی بهترین منطقه آن بخش که سلیمانیه است نیز از نظر امنیتی در شرایط مناسب و مطلوبی قرار ندارد.

حجت‌الاسلام مشهوری خاطرنشان کرد: در کشور ایران به برکت وجود نعمت عظمای ولایت دارای امنیت و اقتدار بی‌نظیر در کل جهان هستیم و باید در همه حال قدردان این نعمت باشیم و برخی از نزاع‌های کودکانه بین مسئولین و جناح‌ها ریشه‌کن شود.

وی تأکید کرد: هر چقدر اتحاد بین شیعیان و سنیان زیاد شود مشت محکمی بر دهان دشمنان اسلام زده خواهد ‌شد و همچنین دستشان از تسلط به همه امورات مسلمانان قطع می‌شود.

معاون فرهنگی اداره اوقاف و امورخیریه استان با اشاره به اینکه مردم ترکمن عراق با مردم آذربایجان در زبان اشتراک دارند، افزود: این وجه تشابه باعث ایجاد رغبت و علاقه در بین آنها نسبت به ترک‌های ایران شده و اداره کل اوقاف و امورخیریه آذربایجان‌شرقی نیز با تأمین برخی از امکانات از جمله مهمانسرا و مکان‌های درمانی جنگ‌زده‌های عراقی سعی بر ایجاد حس همدلی و وحدت در بین مسلمانان داشته است.

ابومصطفی امامی، معاون محور شمالی نیروهای مردمی عراق (حشدالشعبی) به ورود داعش به کشور عراق اشاره کرد و گفت: در آن زمان فتوایی از طرف آیت‌الله سیستانی در جهت جهاد دفاعی صادر شد و در آن فتوا آمده بود که دفاع از اسلام تنها بر عهده عراقی‌ها نیست بلکه تمامی مسلمانان باید در این امر خطیر شرکت داشته باشند.

وی ادامه داد: این فتوا با تأئید اکید مقام معظم رهبری افقی روشن در بین مردم مسلمان ایجاد کرد زیرا تأئید ولی‌امر مسلمین بسیار مهم است.

ابومصطفی با استناد به فرموده مقام معظم رهبری در زمینه فتوای آیت‌الله سیستانی مبنی بر اینکه یقین دارم فتوای سید سیستانی یک الهام الهی است، اظهار کرد: مناطق جنوبی کشور عراق شیعه نشین هستند و از این رو این فتوا را با جان و دل پذیرفتند.

وی در خصوص نحوه زندگی این مناطق شیعه نشین چنین گفت: در آن مناطق کسی حق استفاده از سلاح را ندارد و در صورت استفاده باید در حضور مقام‌های امنیتی صورت گیرد و زمانی که داعش به آن مناطق نفوذ کرد حق استفاده از سلاح را نداشتیم و البته سلاحی هم جهت استفاده وجود نداشت.

معاون محور شمالی نیروهای مردمی عراق با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران با درایت و رهبری ولی‌امر مسلمین یاور مردم عراق و مخصوصا شیعه‌نشینان بوده‌اند، اظهار کرد: با رهبری مقام معظم رهبری و فرماندهی سردار قاسم سلیمانی مردم جنوبی نشین عراق توانستند با تأمین سلاح و همچنین آموزش از دیار و ناموس خود دفاع کنند.

وی به محاصره آمرلی اشاره کرد و افزود: وقتی آمرلی تحت محاصره داعش قرار گرفت مصیبت بزرگی شروع شد زیرا برخی از خانواده‌ها فرار کردند و ولی برخی از آنها همان جا ماندند.

ابومصطفی ادامه داد: آمرلی 85 روز تحت محاصره قرار گرفت و در این هنگام طبق دستور مقام معظم رهبری، سردار سلیمانی در آن منطقه حضور یافتند و با مدیریت دقیق و صحیح اوضاع را به دست گرفتند.

وی با بیان خاطره‌ای از حضور سردار سلیمانی در آن منطقه، اظهار کرد: تمامی نیروها در سلیمان بیگ جمع شده و از طریق دوربین‌های شکاری آمرلی را تحت نظر داشتیم که یکی از نیروها رو به سردار سلیمانی گفت، از طریق دوربین می‌توان آمرلی را به صورت واضح تشخیص داد.

وی ادامه داد: سردار سلیمانی دوربین را به دست گرفت و گفت من نمیتوانم آمرلی را ببینم، همه تعجب کردیم و گفتیم پس شما چه چیز را می‌بینید که ایشان گفتند قسم به خون سیدالشهدا من در آنجا واقعه کربلا و محاصره حسین(ع) و یارانش را می‌بینیم.

معاون محور شمالی نیروهای مردمی عراق با اشاره به «هل من ناصر ینصرنی» امام حسین(ع) به مردم، تصریح کرد: در آن زمان نتوانستیم به درخواست سیدالشهدا لبیک بگوییم ولی امروز بهترین موقع برای لبیک گویی به حسین(ع) است.

وی افزود: این لبیک‌گویی باید تا قیامت ادامه داشته باشد و محدود به زمان و مکان و موقعیت نشود و همچنین مردم رزمنده عراق، کل یوم عاشواء و کل ارض کربلاء را به صورت عملی نشان می‌دهند.

ابومصطفی، به جنایات داعش در شهر بشیر عراق را یادآور شد و افزود: در آن موقع مردی بود که همسر و فزرندانش در محاصره داعش قرار گرفتند و قبل از محاصره به همسر آن مرد هر چقدر اصرار کردیم که باید از اینجا بروید قبول نکرد و گفت تا همسرم نیاید و اجازه ندهد جایی نخواهیم رفت و اینچنین زنانی وجود دارد که پایبند به همسر و زندگی خود هستند و به شهادت رسیدند.

وی به ارزش والای جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد و گفت: در این دوسالی که داعش به کشور عراق حمله کرده است مردم عراق متوجه ارزش و عظمت جمهوری اسلامی ایران شده‌اند.

وی ادامه داد: همه شیعیان و مظلومان هر چیزی که دارند از برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است و آنقدر این برکت در زندگیشان جاری بوده است که وقتی به مقام معظم رهبری نگاه می‌کنند گویی به پدر یک خانواده بزرگ و با صلابت می‌نگرند.

معاون محور شمالی حشدالشعبی عراق همچنین خاطرنشان کرد: وقتی به کشور سوریه و شهرهای دیگر عراق سفر می‌کنم، مردم از من جویای بیانات مقام معظم رهبری هستند و به صورت جدی گفته‌های ایشان را دنبال می‌کنند.

وی با بیان اینکه رژیم صدام 35 سال علیه ایران و جمهوری اسلامی تبلیغات منفی داشت، یادآور شد: در آن دوران فقط دو شبکه وجود داشت که یکی مخصوص خود صدام و دیگری نیز شبکه مرتبط به صدام بود که بیشتر مواقع ضد ایران عمل می‌کرد.

ابومصطفی ادامه داد: در آن دوران مردم دید مناسبی از جمهوری اسلامی ایران و مقام معظم رهبری نداشتند و اجازه نمی‌دادند حرفی از این دو گفته شود ولی از موقعی که داعش به عراق حمله کرده است و درایت و مدیریت قوی ولی امر مسلمین را دیده‌اند رغبت و علاقه وافری ایجاد شده است.

وی در خصوص برخی از عقاید مردمی مبنی بر اینکه جنگ سوریه و عراق به کشور ایران که در امنیت کامل به سر می‌برد، ربطی ندارد و نباید مدافعین حرم از ایران عازم آن مناطق شود، گفت: قبل از اینکه داعش به عراق حمله کند، مقام معظم رهبری بیانیه‌ای در زمینه اینکه اگر مردم عراق می‌خواهند داعش به کشورشان نیاید باید در سوریه با آنها بجنگند.

وی افزود: امروزه اکثر مردم از اینکه به صحبت‌های ولی مسلمین توجه نداشته‌اند ابراز ندامت می‌کنند زیرا در آن زمان حتی فکر ورود داعش به کشور عراق را نداشتند.

ابومصطفی به کمک‌های مادی و معنوی جمهوری اسلامی ایران در نبرد با داعش اشاره و خاطرنشان کرد: ما از طرف دولت خود عراق هیچ‌گونه پشتیبانی نداشتیم و به برکت وجود جمهوری اسلامی ایران تواسنتیم تا به امروز با صلابت در برابر دشمن از جان و مال و ناموس خود دفاع کنیم.

وی با استناد به فرمایش رهبر کبیر انقلاب اسلامی، مبنی بر اینکه پشتبان ولایت فقیه باشید تا به مملکت شما آسیبی نرسد، تصریح کرد: ایران با پشتیبانی از نعمت بزرگ ولایت فقیه هیچ‌گاه در مقابل دشمنان خود کمر خم نخواهد کرد و بلکه روز به روز پیشرفت و برکت حاصل کارش خواهد شد.

این سردار مبارز در نبرد با داعش با اشاره به اینکه مردم ایران از نظر بزرگواری و تدین نمود مسلمان واقعی هستند، بیان کرد: مردم ایران به برکت نظام جمهوری اسلامی ایران صاحب، تشیع، انسانیت، بزرگواری، در جهان اسلام هستند و امروزه مسلمانان عراق به نام ولایت فقیه قسم یاد می‌کنند.

وی به عقبه تشکیل سپاه بدر که متشکل از مجاهدان عراقی بود اشاره کرد و افزود: این سپاه بدر که نیروهای تربیت یافته در ایران بودند در زمان جنگ 8سال دفاع مقدس ، 1200 شهید در راه اسلام داده‌اند.

معاون محور شمالی حشدالشعبی عراق با بیان اینکه مصطفی حسین آمرلی و ابومهدی مهندس از دلاورمردان سپاه بدر هستند و از طلبه‌های این مکتب بودند، گفت: وجود این افراد باعث رشد و ترقی حشدالشعب در عراق شده است.

وی همچنین در خصوص موقعیت جغرافیایی شهر تلعفر چنین گفت: این شهر نزدیک به 500 هزار نفر جمعیت داشت که از بین انها 250هزار شیعه و 250 هزار نفر سنی بودند.

ابومصطفی ادامه داد: هنگام حمله داعش به این منطقه اصلا هدف حمله مناطق سنی و عرب نبود بلکه نشانه به سوی تشیع گرفته شده بود و همه تلاش خود را برای نسل کشی در این مناطق انجام دادند.

وی اذعان داشت: داعش بر این عقیده است که اگر خون یک شیعه ریخته شود قسمتی از بهشت را به دست خواهند آورد و حتی در یک مورد زن بارداری را به شهادت رساندند که با کشتن فرزندش در فکر به دست آوردن کل بهشت بودند.

captcha