محمد مهدی عزیززاده، مدیر کمیته ویژه نمایشگاه قرآن در گفتوگو با
خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا)، با اشاره به اینکه، نمایشگاه قرآن با یک نگاه واقعی یکی از فعالیتهای بزرگ تبلیغی-ترویجی قرآن در بعد اجرایی در کشور است و به لحاظ کمیت، گستردگی، تنوع، نوع مخاطب، حجم عملیات و... از بزرگترین فعالیتهای قرآنی کشور است، گفت: این رویداد یک شاخص برای موفقیت دارد و آن نیز این است که در بازدیدکنندگان و مخاطبان نمایشگاه پس از خروج انگیزه قرآنی بیشتری ایجاد شده باشد و بر اساس این شاخص باید طراحی تمام بخشهای نمایشگاه ایجاد شود و هر بخشی که به این کارکرد کمک میکند در نمایشگاه حاضر باشد.
وی افزود: بخشهای ویژه نمایشگاه بر این اساس طراحی شدو هر چند به دلیل نخستین تجربه نمیتوان مدعی موفقیت کامل این بخش بود، اما احساس میکنیم این بخش تا حد زیادی توانسته است موفق عمل کند؛ در این بخش به موضوعی چون اقتصاد مقاومتی پرداختیم و برای همراه کردن مخاطبان این بخش به روی آوردن به مفاهیم اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید داخلی، ایرانی بودن آن هاست و بنابراین نام این بخش را «ایرانی باشیم» انتخاب کردیم و آسیبهای رفتارهای اقتصادیمان را بر اساس آمار و ارقام با مردم در میان گذاشتیم و به آنها نشان دادیم که مردمی هستیم که سرانه مصرفمان در بخشهای گوناگون چند برابر از استاندارد بیشتر است، دور ریزمان بالاست، اهل خام فروشی هستیم و برای خرید کالا به برند بودن آن بیش از تولید داخلی بودنش اهمیت میدهیم و سایر مشکلات را با آنها بازگو کردیم و با استناد به این آیه قرآن کریم «إِنَّ اللَّهَ لَا یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ/ خداوند سرنوشت هیچ قوم (و ملتی) را تغییر نمیدهد مگر آنکه آنها خود را تغییر دهند (رعد/۱۱)» به آنها نشان دادیم که شروع این تغییر باید از خودمان شروع شود؛ بر این اساس ۸ شخصیت اعم از کشاورز، کارمند، معلم، روحانی، مدیر دولتی، صنعتگر و... را محور قرار دادیم و نشان دادیم که آنها برای حل این مشکلات چه نقشی میتوانند ایفا کنند و در این زمینه تمرین نقش میکنیم.
مدیر کمیته ویژه نمایشگاه قرآن با بیان اینکه برای نخستین بار است که این حجم و نوع از کار در نمایشگاه قرآن ارائه میشود، گفت: کار دیگری که در این بخش انجام میدهیم این است که با همکاران رسانهای خودمان راجع به بایدها و نبایدهای کار قرآنی، الزامات و شاخصهای موفقیت در کار رسانهای قرآنی، معرفی فضاهای رسانهای مجازی رسانهای پر بازدید، اطلاع رسانی از منظر قرآن کریم و... گفتوگو میکنیم و در مهمترین بخشی که طراحی کردهایم، فضایی با عنوان «چشمی برای چشیدن» با رویکرد فهم قرآن است که به شکل تصویری و هنری وارد لایههای فهم سوره «عبس» شدهایم و دلیل این انتخاب، تاکید خاص سوره عبس به نظر، نگاه و توجه به محیط اطراف است که بازدید کنندگان را به بازید از این بخش دعوت میکنم؛ باید به مردم این نگاه را انتقال بدهیم که میتوانند وارد لایههای فهم قرآن شده و با قرآن به قدر فهم خودشان ارتباط مستقیم بگیرند.
وی در پایان گفت: کار نمایشگاهی باید جذاب و اثرگذار باشد و در نمایشگاه قرآن این اثر علاقمندی مردم به قرآن است و فقط این اثر باید مورد تاکید و توجه باشد.