حال بد نمایشگاه بیست و چهارم برای ناشران دیجیتال
کد خبر: 3510838
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۸

حال بد نمایشگاه بیست و چهارم برای ناشران دیجیتال

گروه فضای مجازی: در دوره‌های بیست و دوم و بیست و سوم نمایشگاه قرآن که به باغ موزه دفاع مقدس منتقل شد، وضعیت ناشران دیجیتال نابسامان بود تا جایی که نامناسب‌ترین بخش باغ موزه به ناشران دیجیتال اختصاص یافت. اما طی این دوره در مصلی نیز مشکلاتی خودنمایی می‌کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، پس از تأسیس مرکز رسانه‌های دیجیتال در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بخش جدیدی به نمایشگاه بین‌المللی قرآن اضافه شد به نام بخش رسانه‌های دیجیتال. در ابتدای سال‌های برگزاری این بخش چندان مورد رضایت بازدیدکنندگان نبود اما در دوره حسن علیزاده، رئیس اسبق مرکز، وضعیت ناشران دیجیتال در نمایشگاه قرآن بسیار خوب بود تا جایی که این بخش یکی از شلوغ‌ترین بخش نمایشگاه در همان دوره به شمار می‌رفت. در دوره‌های بیست و دوم و بیست و سوم نمایشگاه قرآن که به باغ موزه دفاع مقدس منتقل شد، وضعیت ناشران دیجیتال نابسامان بود تا جایی که نامناسب‌ترین بخش باغ موزه به ناشران دیجیتال اختصاص یافت. در دوره بیست و چهارم نمایشگاه قرآن که محل برگزاری‌اش به همان مصلی بازگشت. در آخرین روزهای برگزاری نمایشگاه، سری به نمایشگاه زدیم تا گزارشی از این بخش برای مخاطبان ایکنا تهیه کنیم.

بخش رسانه‌های دیجیتال نمایشگاه قرآن چگونه بود؟

بیست و چهارمین دوره نمایشگاه قرآن شب گذشته به پایان رسید و برای ارزیابی چگونگی کم و کیف بخش رسانه‌های دیجیتال، گفت‌وگویی با عوامل و دست‌اندرکاران این بخش داشتیم. برخی از آنها نسبت به وضعیت برگزاری بخش رسانه‌های دیجیتال اعتراض داشتند و برخی دیگر این ضعف را ناشی از وضعیت کل نمایشگاه می‌دانستند. همچنین بازدیدکنندگان هم چندان تمایلی برای بازدید از بخش رسانه‌های دیجیتال نداشتند.

هوای گرم؛ رغبتی برای بازدیدکنندگان نگذاشته است

بعد از ورود به بخش رسانه‌های دیجیتال کمی جلوتر این بخش ظاهرا به اتمام می‌رسید و بخش عفاف و حجاب آغاز می‌شد. میان این دو بخش، هیچ حائلی که نشان از مستقل بودن دو بخش باشد، وجود نداشت. سارا وفایی، مادر دو نوجوان 15 ساله و 13 ساله است که همه ساله برای بازدید از بخش رسانه‌های دیجیتال به نمایشگاه می‌آید. او گفت که این دوره از نمایشگاه، بسیار عملکرد ضعیفی داشته است و حتی بخش رسانه‌های دیجیتال گرم‌تر از شبستان بوده و همین امر سبب شد که هیچ رغبتی برای بازدید از بخش نداشته باشد.


وی ادامه داد: غرفه‌داران بخش رسانه‌های دیجیتال، بیشتر آثارشان تکراری بوده و هیچ جذابیتی را در آثارشان شاهد نیست.

وفایی خاطرنشان کرد: بنظر می‌رسد ضعیف‌ترین بخش نمایشگاه قرآن همین رسانه‌های دیجیتال بوده که بهای کمتری به ناشران دیجیتال داده شده است.

اطلاع‌رسانی ضعیف مشکلات ناشران دیجیتال را چندبرابر کرد

مؤسسه یاسین امین، یکی از مؤسساتی بوده که در این دوره از نمایشگاه قرآن، فضایی را در بخش رسانه‎های دیجیتال به خود اختصاص داده است. این مؤسسه در این دوره از نمایشگاه با محصولاتی همچون نرم‌افزار هدهد، عطرگل نرگس، صبای کودکان، صبای نوجوانان، طنین ملکوت، ریحانه و گلبرگ شرکت کرده است. همچنین در حوزه قلم قرآنی هم محصولات جدیدی را برای بازدیدکنندگان به ارمغان آورده‌اند که این قلم‌های هوشمند ویژه کودکان و به همراه آموزش‌های لازم برای قرائت قرآن است.

سیدحسن موسوی، کارشناس مؤسسه یاسین امین با اشاره به تعداد بازدیدکنندگان اندک بخش رسانه‌های دیجیتال، گفت: نبود محصولات جدید نشان از تعداد اندک نیست چراکه بسیاری از غرفه‌داران، محصولات بسیار جذابی برای فروش آورده‌اند اما متأسفانه خبری از بازدیدکنندگان در این بخش نیست.

وی ادامه داد: ناهماهنگی در محل برگزاری نمایشگاه عامل اصلی تعداد اندک بازدیدکنندگان است چراکه شاهد اطلاع‌رسانی خوبی از سوی دست‌اندرکاران نمایشگاه نبودیم و هنوز که به آخرین روز نمایشگاه رسیده‌ایم، مردم نمی‌دانند که محل نمایشگاه در مصلی یا باغ موزه دفاع مقدس است.

موسوی اظهار کرد: متأسفانه امکانات خوبی در مصلی فراهم نشده است و در دوره‌های پیش شاهد بودیم که با افطاری مختصری از بازدیدکنندگان، پذیرایی می‌شد اما متأسفانه امسال چنین موردی را شاهد نیستیم.

وی ادامه داد: در دوره‌های گذشته مراسم‌ها و سخنرانی‌های مناسبی در شبستان و صحن مصلی برگزار می‌شد اما امسال چنین برنامه‌هایی را شاهد نیستیم و تنها یک مجلس مختصر قرائت قرآن برگزار می‌شد.

قلم‌های قرآنی جذاب هم عامل جذب بازدیدکنندگان قرآنی نشد

در نگاه کلی بخش رسانه‌های دیجیتال متوجه تعداد بسیار قلم‌های هوشمند قرآنی در غرفه‌ها می‌شوم و با مشاهده این تعداد چشمگیر کمی تعجب می‌کنم. جلوتر می‌روم و سرگرم گفت‌وگو با مدیرعامل شرکت تولیدکننده قلم‌های قرآنی یاسین می‌شوم.

جواد عزتی، با اشاره به امکانات جدید این قلم‌های هوشمند گفت: هر سال به قلم‌های قرآنی، برنامه‌های جدیدی اضافه می‌شود که منطبق با نیازهای روز کاربران است. ویژگی قلم هوشمندمان، وجود دفترچه دیجیتال آموزشی تخصصی در قلم قرآنی است که کاربران کوچک تا بزرگسال می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.

                                    


وی ادامه داد: این قلم هوشمند قرآنی به نوعی مقدمات تجوید قرآن را آموزش می‌دهد. برای مثال تلفظ حرف ذال از زبان چند قاری مورد نظر تکرار می‌شود که همین تکرار سبب در ذهن ماندن مخاطب است.

مدیرعامل شرکت تولیدکننده قلم‌های قرآنی یاسین تصریح کرد: از زمانی که نمایشگاه قرآن از مصلی به باغ موزه رفت، تعداد بازدیدکنندگان نمایشگاه کاهش یافت. مصلی محل مناسبی برای برگزاری نمایشگاه قرآن است اما اگر بخش رسانه‌های دیجیتال همچون دیگر بخش‌ها در شبستان مصلی قرار بگیرد، بهتر خواهد بود. وضعیت اقتصادی نابسامان مردم از دیگر دلایل کاهش تعداد بازدیدکننده است چراکه قلم‌های قرآنی قیمت‌های بالایی دارند و مردم از پس خرید آن برنمی‌آیند.

وی بیان کرد: در سطح شهر و تلویزیون شاهد تبلیغات اندکی برای برگزاری نمایشگاه هستیم و حتی در محل نمایشگاه هم خبری از تبلیغات بخش رسانه‌های دیجیتال نیست. در تولید قطعات الکترونیکی قلم‌های قرآنی وابسته به کشور چین هستیم و اگر بتوانیم در این حوزه به تولید ملی دست یابیم، قطعا به نفع مردم ایران خواهد بود.

مسابقه بزرگ نسیم قرآنی هم جذابیت نداشت

کمی جلوتر می‌روم و به غرفه مسابقه نسیم قرآنی نزدیک می‌شوم. این غرفه زیرنظر مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. روزانه این غرفه مسابقات قرآنی برای بازدیدکنندگان برگزار می‌کنند اما بنا به گفته یکی از متصدیان آن چندان استقبالی از بخش نشد چراکه بسیاری از بازدیدکنندگان خبری از بخش رسانه‌های دیجیتال ندارند.

افطاری فروشی است

چیزی به افطار نمانده بود و مردی میانسال که با فرزند و نوه‌اش به نمایشگاه آمده بود از نگهبان افطار نمایشگاه را پرس و جو می‌کند و در پاسخ می‌شنود که افطار فروشی است. در این لحظه یاد صحبت‌های غرفه‌داری افتادم که او هم می‌گفت که افطار را از خانه می‌آورد و یا از دکه‌ها خریداری می‌کند. جلوتر که می‌روم بسته‌های افطار را در دستان مسئولان کمیته‌های مختلف نمایشگاه مشاهده می‌کنم و زمانی که علت را جویا می‌شوم، پاسخ می‌دهد که افطار تنها برای کارکنان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

بخش رسانه‌های دیجیتال ضعیف عمل کرده است

به رسم احترام صبر می‌کنم تا مسئول بخش فضای مجازی نمایشگاه قرآن روزه‌اش را افطار کند. نیم‌ساعت پس از افطار سراغ کمیته مربوطه را می‌گیرم و برای دریافت پاسخ پرسش‌هایم گفت‌وگویی با یاسر ساجدی، مدیر بخش فضای مجازی بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم انجام می‌دهم.

ساجدی در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه چرا بخش رسانه‌های دیجیتال در غربت به سر می‌برند گفت: بخش شبستان، بخش نمایشگاهی و بخش خارج از شبستان، بخش فروش است. ناشران رسانه‌های دیجیتال رغبت بیشتری برای فروش محصولات‌شان داشتند، به همین دلیل ما فضایی خارج از شبستان و در بخش فروش به آنها اختصاص دادیم.

وی افزود: اگر بخش رسانه‌های دیجیتال در شبستان قرار می‌‌گرفت، حق فروش محصولات‌شان را نداشتند و این موضوع به ضرر آنها تمام می‌شد.

                                       


ساجدی اظهار کرد: بخش رسانه‌های دیجیتال نسبت به دو سال گذشته در فضای مناسب‌تری قرار دارند اما اصلی‌ترین مشکل این است که مردم تصورشان از نمایشگاه قرآن همچون نمایشگاه کتاب است و فکر می‌کنند که همه بخش‌ها در شبستان قرار گرفته است درحالی که اینطور نیست.

وی بیان کرد: ما برای بخش هنری هزینه بسیاری را پرداخت کرده‌ایم اما متأسفانه این بخش خلوت است، زیرا بازدیدکنندگان از همان درب ورود می‌آیند و از همان درب خارج می‌شوند. بنظر می‌رسد مصلی محیط نمایشگاهی نیست.

مدیربخش فضای مجازی بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه فضای میانی شبستان می‌توانست به بخش رسانه‌های دیجیتال اختصاص یابد درحالی که این فضا خالی مانده است، گفت: مسئولان مصلی به دلیل مصادف شدن با شب‌های قدر به ما اجازه ندادند که در این میان غرفه بزنیم. به همین دلیل این فضا خالی است.

وی بیان کرد: یکی از دلایل تعداد اندک بازدیدکنندگان این است که متأسفانه شهرداری با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همکاری نکرد. شهرداری اصرار داشت که مطابق دوسال گذشته نمایشگاه قرآن در باغ موزه برگزار شود و پس از آنکه اصرارش به نتیجه نرسید و معاونت قرآن وزارتخانه راضی به برگزاری نمایشگاه در آن محل نشد، شهرداری در کل نمایشگاه قرآن را بایکوت خبری کرد و اجازه نداد که در یک سطح شهر تبلیغات شهری انجام شود.

ساجدی با اشاره به تبلیغات اندک بخش رسانه‌های دیجیتال در محل برگزاری نمایشگاه قرآن گفت: تبلیغات اندک بخش مربوط به کمیته‌ای می‌شود که همکاران رسانه‌های دیجیتال شکل صنفی به آن دادند. مشکل اصلی مربوط به خود ناشران می‌شد که نتوانستند بازدیدکنندگان را جذب این بخش کنند.

وی ادامه داد: از ابتدا قرار نبود که ناشران رسانه‌های دیجیتال در نمایشگاه قرآن باشند، اما پس از تشکیل کمیته، معاونت قرآن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قبول کرد که این بخش هم به دیگر بخش‌های نمایشگاه افزوده شود.

مدیر بخش فضای مجازی بیست و چهارمین نمایشگاه قرآن تصریح کرد: یکی ازدوره‌های موفق بخش رسانه‌های دیجیتال در نمایشگاه قرآن در زمان مسئولیت حسن علیزاده بود که وی تمام قد خودش پای کار آمده بود اما متأسفانه در این دوره مرکز رسانه‌های دیجیتال بسیار ضعیف وارد شده است.

وی بیان کرد: از دیگر مشکلات بخش رسانه‌های دیجیتال این بود که تعداد متقاضیان به حدنصاب نرسید و ناچار به تخفیف ویژه شدیم تا ناشران دیجیتال راغب به شرکت در نمایشگاه قرآن شوند.

ساجدی اظهار کرد: اگر مرکز رسانه‌های دیجیتال قوی‌تر در نمایشگاه قرآن ورود کند و بر این تصور نباشد که تنها باید برای برگزاری نمایشگاه تخصصی دیجیتال تلاش کند بلکه نمایشگاه قرآن را هم باید در اولویت قرار دهد. اگر مرکز رسانه‌های دیجیتال به بخش قرآنی نرم‌افزارها اهمیت دهد، قطعا وضعیت بخش رسانه‌های دیجیتال در نمایشگاه قرآن و فروش غرفه‌داران مناسب‌تر از دوره‌های پیشین خواهد شد و بسیار پرفروش می‌شوند.

مدیرمرکز رسانه‌های دیجیتال باید پاسخگو باشد

بخش رسانه‌های دیجیتال در نمایشگاه قرآن می‌تواند یکی از بخش‌های پرفروش باشد چراکه امروزه کاربران میل و رغبت بسیاری به آثار دیجیتال دارند، اما متأسفانه مدیران مرکز رسانه‌های دیجیتال اهمیت کمتری به این بخش می‌دهند و در نهایت شاهد تضییع حق ناشران دیجیتال در ایام ماه مبارک رمضان هستیم.

مصلی می‌تواند در صورتی که بخواهند

مصلی می‌توانست محل مناسبی برای برگزاری نمایشگاه قرآن و به ویژه بخش رسانه‌های دیجیتال باشد مشروط بر آنکه فضای مناسب و پراهمیتی به ناشران دیجیتال اختصاص داده می‌شد.

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سرباز گمنام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۴/۰۹ - ۱۲:۰۸
0
2
واقعا همینطور بود. موافقم. بخش رسانه‌های دیجیتال افتضاح بود
captcha