بهانه‌ها را برای قرآن نخواندن فراموش کنیم
کد خبر: 3511030
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۲

بهانه‌ها را برای قرآن نخواندن فراموش کنیم

کانون خبرنگاران نبأ: امروزه بهانه‌هایی باعث شده تا فرصت‌هایی را که برای خواندن قرآن در اختیار داریم، را از دست بدهیم جالب اینکه که همه ما یک گوشی هوشمند توی جیب‌مان داریم و به راحتی می‌توانیم قرآن را با استفاده از نرم‌افزارهای الکترونیکی در هر زمان و مکانی بخوانیم.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، ماه مبارک رمضان، بهار قرآن است. آیات و روایت زیادی وجود دارد که قرائت قرآن در این ماه را یکی از افضل اعمال دانسته است. برای مثال از امام رضا(ع) روایت شده است: هر كس در ماه رمضان یك آیه از كتاب خدا را قرائت كند مثل این است كه در ماه‌هاى دیگر تمام قرآن را بخواند. (بحارالانوار ج93، ص346)
همین یک روایت برای پی بردن به اهمیت قرائت قرآن در این ماه کافی است. پس چرا برخی از ما آنچنان که باید به این مهم نمی‌پردازیم؟
شاید یکی از بهانه‌هایی که باعث می‌شود آنچنان که باید به قرائت قرآن نپردازیم این است که به ختم کامل قرآن در این ماه فکر می‌کنیم و ناخودآگاه هر مقدار قرائتی که کمتر از یک ختم قرآن باشد را مناسب نمی‌دانیم، شکی نیست که ختم قرآن سنتی مرسوم و پسندیده است و هم در این ماه مورد تأکید است، اما باید مراقب بود که این امر باعث نشود که به بهانه اهمیت ختم قرآن از قرائت قرآن به مقدار کمتر محروم شویم، هر کدام از ما ممکن است توفیق ختم قرآن در ماه مبارک را پیدا کنیم، این نباید باعث شود که خود را از قرائت قرآن به هر مقدار که میسر است محروم کنیم.
از آیه 20 سوره مزمل می‌توان این نکته را دریافت کرد که باید هر مقدار که میسر است به قرائت قرآن پرداخت، در این آیه آمده است: «إِنَّ رَبَّكَ يَعْلَمُ أَنَّكَ تَقُومُ أَدْنَى مِنْ ثُلُثَيِ اللَّيْلِ وَنِصْفَهُ وَثُلُثَهُ وَطَائِفَةٌ مِنَ الَّذِينَ مَعَكَ وَاللَّهُ يُقَدِّرُ اللَّيْلَ وَالنَّهَارَ عَلِمَ أَنْ لَنْ تُحْصُوهُ فَتَابَ عَلَيْكُمْ فَاقْرَءُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ عَلِمَ أَنْ سَيَكُونُ مِنْكُمْ مَرْضَى وَآخَرُونَ يَضْرِبُونَ فِي الْأَرْضِ يَبْتَغُونَ مِنْ فَضْلِ اللَّهِ وَآخَرُونَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَاقْرَءُوا مَا تَيَسَّرَ مِنْهُ وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ وَأَقْرِضُوا اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا وَمَا تُقَدِّمُوا لِأَنْفُسِكُمْ مِنْ خَيْرٍ تَجِدُوهُ عِنْدَ اللَّهِ هُوَ خَيْرًا وَأَعْظَمَ أَجْرًا وَاسْتَغْفِرُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ ».
دلیل دیگر این است که خیلی از ما فرصت‌های کوتاهی که برای قرآن خواندن در اختیار داریم را از دست می‌دهیم چون فکر می‌کنیم تا بخواهیم قرآن را باز کنیم و چند آیه بخوانیم فرصت تمام شده است و تازه امکان علامت‌گذاری هم وجود ندارد و ...
اگر دقت کنیم می‌بینیم این بهانه‌ها باعث شده تا فرصت‌هایی را که برای خواندن قرآن در اختیار داشته‌ایم را از دست بدهیم، جالب اینکه این بهانه‌ها در شرایطی آورده می‌شوند که همه ما یک گوشی هوشمند توی جیب‌مان داریم و به راحتی می‌توانیم قرآن را با استفاده از نرم‌افزارهای الکترونیکی بخوانیم و علامت‌گذاری کنیم.

بیایید در این ماه پر برکت، به‌ویژه در شب‌های قدر، خود را از فیض قرائت قرآن محروم نکنیم.
اخیرا رباتی در محیط تلگرام طراحی و راه‌اندازی شده است که توسط آن می‌توانید با قرائت حتی یک صفحه از قرآن، در ختم قرآن دسته جمعی قرآن کریم شرکت کنید. همچنین با استفاده از امکانات آن، دیگر بهانه‌هایی از جنسی که یاد شد، نمی‌تواند ما را از قرائت قرآن محروم کند.


برای شرکت در ختم گروهی قرآن به نیت تعجیل فرج و هدیه به امام علی(ع) می‌توانید از این ربات به آدرس telegram.me/qmbot در پیام‌رسان تلگرام استفاده کنید.
محمدرضا شهبازی


captcha