از روزه‌داری در اسارت تا احیاء پنهانی شب قدر
کد خبر: 3511192
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۵ - ۰۳:۲۲
آزاده دفاع مقدس روایت می‌کند؛

از روزه‌داری در اسارت تا احیاء پنهانی شب قدر

گروه اجتماعی: جانباز و آزاده دفاع مقدس از حال و هوای ماه رمضان و روزه‌داري در دفاع مقدس و احیاء پنهانی شب قدر در سال‌های اسارت می‌گوید.

حجت‌الاسلام اسدالله رضوانی، جانباز و آزاده دوران هشت سال دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از قزوین، در رابطه با حال و هوای روزه‌داري در جبهه‌های جنگ اظهار كرد: رزمندگان دفاع مقدس دارای روحيات خاصی در ایام ماه رمضان بودند که این ایام از روزهای به‌یادماندنی برای هر رزمنده‌ای است، رزمنده‌ها با وجود شرايط طاقت‌فرساي جبهه‎ها اهتمام خاصي به انجام واجبات و مستحبات در این ماه مبارک داشتند. 
مسئول سابق دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه صاحب الامر(عج) استان قزوین عنوان كرد: ماه رمضان در اردوگاه خيبري‌ها و رزمندگاني كه در عمليات خيبر اسير شده بودند حال و هواي وي‍ژه‌اي داشت و زمان افطار و سحر فضاي بسيار باصفايي ايجاد مي‌شد كه غيرقابل توصيف است.
حجت‌الاسلام رضواني با اشاره به قوانين اردوگاه‌هاي عراق براي اسراء اظهار كرد: در طول روز دو وعده غذا به اسرا مي‌دادند در ايام ماه مبارك رمضان هم اين وضعيت ادامه داشت كه بعدها با اصرار رزمنده‌ها اين وعده‌هاي غذايي در زمان افطار و سحر توزيع مي‌شد.
وي با بيان اينكه دعا و مناجات اسراء همواره برقرار بود، گفت: نيم ساعت قبل از اذان يك خلوتي بين رزمنده‌ها و خداوند شكل مي‌گرفت كه فوق العاده آرام‌بخش بود.
این آزاده دفاع مقدس به فضاي شب‌هاي قدر در بين اسراء اشاره كرد و ادامه داد: در شب‌هاي قدر قرآن خواندن به شكل نوبتي انجام مي‌شد چراكه تعداد قرآن و مفاتيح خيلي كم بود و از طرفي بعد از ساعت خاموشي اجازه نمي‌دادند رزمنده‌ها بيدار بمانند و ما مجبور بوديم براي انجام اعمال شب‌هاي قدر درازكش باشيم يا پشت ستون‌ها پنهان شويم، اما با اين حال اكثر رزمنده‌ها احياء مي‌گرفتند.
وی با اشاره به اذيت و آزار نظامیان بعثی اظهار كرد: سرگرد مشعل يكي از بي‌رحم‌ترين نيروي‌هاي بعثي بود كه گاهي به اردوگاه ما هم سر مي‌زد و با حضور وی هر بار چند تن از اسراء بايد مورد شكنجه قرار مي‌گرفتند.
حجت‌الاسلام رضواني با تاكيد بر اينكه اذيت و آزار دشمن در ماه مبارك رمضان بيشتر مي‌شد، بیان كرد: اسراء در اردوگاه‌هاي عراق از امكانات اوليه محروم بودند، البته اسارت را فقط افرادي كه در اردوگاه‌ها حضور داشتند درك مي‌كنند اما با وجود مشكلات زياد، چنان فضاي معنوي بين دوستان برقرار بود كه كمبودها را كمتر مي‌ديدند.
مسئول سابق دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه استان قزوین با بيان اينكه همدلي، گذشت و صفا و صميميت بين اسراء خيلي گسترده بود و در ماه مبارك رمضان نیز بيشتر مي‌شد، گفت: البته در يك فضاي 2 تا 3 هزار نفره افرادي بودند كه تحمل كمتري داشتند اما سعي مي‌كرديم نيازهاي اين افراد را برآورده كرده و صحبت‌هاي آن‌ها را بشنويم كه كمتر در دام دشمن بيفتند.
حجت‌الاسلام رضواني خاطرنشان كرد: اگر آدمي براي رضاي خدا كاري را انجام دهد خداوند نيز كمبودها را جبران مي‌كند چراكه وعده الهي حق است و خداوند در قرآن كريم مي‌فرمايد كه اگر شما ثابت قدم باشيد قطعاً شما را یاری خواهم كرد.
captcha