نقطه قوتی که مایه شرم‌ساری مسئولان و مردم است
کد خبر: 3511367
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۰
شب‌زنده‌داری در خیابان‌های اطراف مساجد/

نقطه قوتی که مایه شرم‌ساری مسئولان و مردم است

گروه جامعه: معاون فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد شب‌زنده‌داری مردم تهران در خیابان‌های اطراف مساجد را دلیلی واضح بر کمبود مسجد در این استان عنوان و خواستار توجه بیشتر مسئولان و خیرین به ساخت مسجد در تهران شد.

حجت‌الاسلام سعید کرمی، معاون فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با اشاره به اینکه در حال حاضر تعدادی از مساجد استان تهران در حال برگزاری مراسم اعتکاف رمضانیه هستند، گفت: مساجد در برگزاری اعتکاف رمضانیه کاملاً مستقل و مختار هستند و هیئت‌امنای مساجد می‌توانند با توجه به درخواست نمازگذاران در مساجد اعتکاف رمضانیه برگزار کنند.

استقلال مساجد در برگزاری اعتکاف رمضانیه

وی با تأکید بر اینکه مرکز رسیدگی به امور مساجد به اصل استقلال مساجد معتقد است و در سیاست‌گذاری‌های خود استقلال مساجد را اصل قرار می‌دهد، گفت: البته مرکز از مساجد برگزار کننده اعتکاف با تقبل هزینه بیمه مسئولیت مدنی معتکفان حمایت می‌کند.

حجت‌الاسلام کرمی به نظارت بر مساجد برگزار کننده اعتکاف نیز اشاره کرد و گفت: مساجد باید ظرفیت و امکان برگزاری اعتکاف را داشته و برنامه‌هایی با کیفیت مناسب برای معتکافان ارائه کنند.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا بسیاری از شب‌زنده‌داران شب‌های قدر در استان تهران در کوچه و خیابان‌های اطراف مساجد معتکف شدند؟ گفت: اصل مطلب وجود تعداد زیاد شب‌زنده‌داران شب‌های قدر نقطه قوت است و جای شکرگزاری دارد که حضور مردم در مراسم‌هایی مانند شب‌های قدر تا این حد زیاد است، اما خوب است در چنین مواقعی مسئولان، خیران و مردم ببینند که چه قدر تهران نیاز به مسجد دارد.

معاون فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد فقر کلان شهر تهران در زمینه تعداد مساجد را یادآوری کرد و گفت: تهران فقیرترین شهر در سرانه مساجد است و این فقر در چنین مراسمی بیشتر خود را نشان می‌دهد و شاهد هستیم که بسیاری از مردم به دلیل پر شدن ظرفیت مساجد در خیابان‌های اطراف مساجد مراسم شب‌های قدر را برگزار می‌کنند و این نشان می‌دهد که ما نیاز به ساخت مساجد جدید نیاز داریم.

وی از خیرین و مردم درخواست کرد که بانی ساخت مسجد در استان تهران شوند.

تا مسجد هست نباید در خانه و حسینیه احیا برگزار کرد

حجت‌الاسلام کرمی در ادامه به انتقاد از برگزاری مراسم شب‌های قدر در محل‌هایی به غیر از مساجد، گفت: علی‌رغم کمبود مسجد در استان تهران، برگزاری برخی احیاهای خانگی و حتی حسینیه‌هایی که اطراف مساجد هستند در صورت وجود مسجد اشتباه است و همیشه مساجد باید در اولویت برگزاری چنین مراسمی باشند و در صورتی که در محله‌ و کوچه‌ای مسجد وجود دارد نباید مراسم احیای شب‌های قدر در محافل خانگی یا حسینیه‌ها برگزار شود.

وی تصریح کرد: حسینیه‌ها صرفاً کارکرد اجتماعی بیشتری دارند و مادامی که امکان برگزاری مراسم در مساجد هست، نباید به حسینیه‌ها رجوع کنیم چه برسد به مراسم احیاهای خانگی و اگر کسی می‌خواهد بانی خیر در شب‌های قدر شود می‌تواند سفره افطاری پهن کند و یا خیرات دهد و باید تلاش کنیم مسجد همیشه محور برنامه‌های دینی در کشور باشد.

captcha