مراسم شمع گردانی و خطبه خوانی در حرم هلال بن علی (ع) برگزار می شود‎
کد خبر: 3511560
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۸
امروز پنجشنبه؛

مراسم شمع گردانی و خطبه خوانی در حرم هلال بن علی (ع) برگزار می شود‎

گروه اجتماعی: همزمان با آخرين پنجشنبه ماه مبارك رمضان مصادف با سالروز رحلت حضرت محمد هلال بن‌علی(ع) مراسم خطبه‌خوانی و شمع‌گردانی خدام افتخاری اين آستان مقدس در آران و بيدگل برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان، سید جواد تکیه، مدیر اجرای آستان مقدس حضرت محمد هلال بن علی (ع) روز گذشته چهارشنبه، 9تیرماه در جمع خبرنگاران، تصريح كرد: در اين آيين كه پنجشنبه 10 تیرماه ساعت 22:30 در صحن جنوبی حرم مطهر برگزار می شود، حجت الاسلام و المسلمین سیخ مهدی خدامیان به ايراد سخنرانی می پردازد.
وی افزود: قرائت قرآن كريم، مرثيه‌ سرايی و نوحه‌‌خوانی توسط «حسن هارونی» و همچنين اجرای خطبه خوانی در مدح چهارده معصوم و حضرت محمد هلال بن علی (ع) توسط« احسان غلام‌پور» از ديگر برنامه‌های اين مراسم خواهد بود.
 به گفته وی، در پايان اين مراسم، خادمين با لاله های شمع روشن و زمزمه مولا هلال بن علی (ع) به سمت ضريح مطهر حركت كرده و با مرثيه سرايی و روضه خوانی در رثای حضرت محمد هلال (ع) ارادت خالصانه خود را به حضرت نشان می دهند.
آيين حزن انگيز خطبه خوانی و شمع گردانی يكی از آيين هايی است كه همه ساله در شب رحلت حضرت محمد هلال بن علی (ع) در حرم مطهر فرزند اميرمؤمنان علی (ع) برگزار می شود. در كتاب رساله هلاليه آمده است كه حضرت محمد هلال بن علی بن ابيطالب(ع) در آخرين شب جمعه ماه مبارك رمضان، پنج تن آل عبا و برادر خود عون را در خواب می‌بينند و مژدگانی بازگشت به آغوش طهارت را از جد بزرگوارشان، پيامبر گرامی اسلام دريافت می‌كنند.
 غروب روز بعد، اين ستاره پرفروغ خاندان عصمت و طهارت، پس از اقامه نماز مغرب و عشا، در آخرين سجده خود به پيشگاه حق، ندای ارجعی را لبيك گفته و پس از سه سال اقامت در اين ديار، رهسپار ديار دوست می‌گردند.
به وصيت خود آن حضرت، عبادتگاهشان به عنوان محل دفن آن حضرت مهيا گشته و از آن پس تا كنون زيارتگاه عاشقان و دلسوختگانی شد كه حضور تنها فرزند بلافصل اميرالمؤمنين علی (ع) را در كشورمان ارج می‌نهند.
مرقد مطهر حضرت محمد هلال بن علی(ع) در شهرستان آران و بيدگل در شمالی ترين نقطه استان اصفهان واقع است.
captcha