روز قدس مصداق بارز برادری قرآنی است
کد خبر: 3511583
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۴
عباس تقویان:

روز قدس مصداق بارز برادری قرآنی است

گروه اندیشه: استاد دانشگاه امام صادق(ع) با بیان اینکه آیات زیادی در قرآن وجود دارد که ما را به دفاع از مظلومین سوق می‌دهد، افزود: روز قدس مصداق بارز برادری قرآنی است.

عباس تقویان، استاد دانشگاه امام صادق(ع) در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، و در پاسخ به این پرسش که روز جهانی قدس چه تاثیری برای مسئله فلسطین داشته است؟ گفت: روز جهانی قدس تاثیر عمیقی را روی این مسئله در فضای بین‌المللی داشته است و حضرت امام(ره) بر مبنای ضرورت قرآنی و اسلامی تلاش کرده‌اند تا این روز را تاسیس کنند. 
تقویان افزود: قبل از روز جهانی قدس اگرچه حساسیت‌های خوبی به این مسئله داشتیم، اما طبیعتاً حضور مردم در صحنه را که باید ایجاد می‌شد و پس از اعلام چنین روزی، یک همدلی گسترده بین دولت و مردم در این مورد ایجاد شد و قطعاً تمام کسانی که در مورد قضیه فلسطین حساس هستند می‌دانند که بعد از اعلام روز جهانی قدس توسط امام خمینی، ورق به نفع ملت فلسطین برگشت.
وی ادامه داد: حتی خود رژیم صهیونیستی حساسیت ویژه‌ای را نسبت به این روز پیدا کرده‌ است، به طوری که ما اکنون می‌بینیم که در آستانه این روز همه نیروهای استکباری در اسرائیل و دیگر نقاط جهان به حالت آماده‌باش کامل درمی‌آیند.
تقویان ادامه داد: این آمادگی در مقابل روز قدس در اسرائیل و دیگر نقاط جهان نشان می‌دهد که ملت‌ها راه خود را پیدا کرده‌اند و این روز توانسته است در بین ملت‌، مسئله فلسطین را به شکل یک جریان زنده و تاثیرگذار در جهان معرفی بکند. 
این استاد دانشگاه در ارزیابی این شبهه که نباید به این مسئله پرداخت چون به اهل سنت تعلق دارد، گفت: این یک تصور و توهم باطل است. می‌بینیم که در فرق مختلف اسلامی این احساس خطر وجود دارد که خطر رژیم صهیونیستی اگر برای کشورهای عربی با گرایش‌های اهل سنت بیشتر نباشد، برای کشورهای شیعی هم کمتر نخواهد بود.
وی ادامه داد: با وجود این‌که این روز توسط یک عالم شیعی اعلام شده است، شاید بتوان گفت ملت‌‍‌های سنی حضور پررنگ‌تری دارند. مسئله فلسطین یک مسئله مذهبی نیست، بلکه مسئله‌ای اسلامی است و در ارتباط با هویت و کیان دین ماست.
تقویان تصریح کرد: به این دلیل که صهیونیسم و استکبار جهانی دشمنی بیرونی است که هویت ما را نشانه گرفته و مسلمانان احساس می‌کنند، اگر در این باره اتحاد نداشته باشند، ضربه‌پذیر نخواهند بود و این ضرر به همه مسلمانان اختصاص خواهد داشت. 
این استاد دانشگاه امام صادق(ع) در پاسخ به این پرسش که آیا روز قدس و همبستگی با مردم فلسطین مبانی قرآنی و دینی دارد؟ گفت: پشتوانه معرفتی و دینی قوی در این باره و همه سیاست‌گذاری‌های کلان وجود دارد. از آیات و روایات فراوانی که وجود دارد و به ما امر می‌کند تا از مظلوم دفاع کنیم، می‌توان به عنوان مبانی دینی روز جهانی قدس یاد کرد. 
تقویان ادامه داد: در سیره اهل بیت هم داریم که اگر کسی فریاد کمک‌خواهی مسلمانی را بشنود، در صورتی که بتواند کمک بکند و نکند، خارج از حوزه مسلمانی است. 
وی با بیان اینکه در قرآن کریم آیات فراوانی وجود دارد که ما را مکلف می‌کند تا از مظلوم دفاع کنیم، گفت: از سوی دیگر پایه و مبنای دیگر برای اعلام چنین روزی ضرورت اتحاد مسلمانان است و اینکه به ما در قرآن امر شده‌ است که «انما المومنون اخوه» و با توجه به این آیه عالی‌ترین مصداق برادر قرآنی در جهان معاصر را می‌توان مسئله قدس دانست.  
قهوه‌چیان
captcha