تفسیری به جامعیت المیزان نوشته نشده است
کد خبر: 3511672
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۰
آیت‌الله العظمی نوری همدانی:

تفسیری به جامعیت المیزان نوشته نشده است

گروه حوزه‌های علمیه: آیت‌الله العظمی نوری همدانی با بیان اینکه تفسیری به جامعیت المیزان نوشته نشده است، گفت: دنیای امروز اقتضاء می‌کند که مطالب علمی متناسب با نیازهای روز را ارایه دهیم که یکی از آنها تفسیر المیزان است و می‌توان مطالبی از آن استخراج کرد تا جزء درس اصلی حوزه قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) آیت‌الله العظمی حسین نوری همدانی امشب، دهم تیرماه در جمع استادان حوزه علمیه در دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) گفت: علامه طباطبایی(ره) از لحاظ اخلاق، تواضع، توکل و ایمان کم‌نظیر بود، به همین دلیل روز به روز عظمت او در دنیا بیشتر مشاهده می‌شود و مورد توجه قرار می‌گیرد.
وی افزود: تاکنون تفسیری به جامعیت تفسیر المیزان نوشته نشده و ایشان با همان نشاط و نفسی که از اول شروع کرد با همان نشاط ادامه داده و کمبود و کاستی در کارش ایجاد نشد.
آیت‌الله نوری همدانی بیان کرد: باید برنامه‌های درسی حوزه را 
از تفسیر المیزان استخراج کنیم، زیرا این تفسیر دایرة‌المعارفی از مطالب فقه و تاریخ و فرهنگ اهل‌بیت و ... است، مخصوصا پاسخگوی احتیاجات دنیای امروز است.
وی تاکید کرد: باید از این طریق عظمت شیعه را به دنیا نشان دهیم، زیرا دشمن خیلی سعی می‌‎کند تشیع را بکوبد، مخصوصا عربستان سعودی با خرج پول زیاد به دنبال این مسئله است.
وی افزود: دنیای امروز اقتضاء می‌کند که مطالب علمی متناسب با نیازهای روز را ارایه دهیم که یکی از آنها تفسیر المیزان است و می‌توان مطالبی از آن استخراج کرد که جزء درس اصلی حوزه قرار گیرد.
این مرجع تقلید بیان کرد: وی در تفسیر آیه 200 سوره آل عمران 50 صفحه نوشته و 15 موضوع مهم را ذکر کرده که یکی از این موضوعات تاسیس حکومت اسلامی است.
آیت‌الله نوری همدانی اظهار کرد: قرآن مدیریت جامعه را به مشارکت مردم محول کرده است تا از رهبر الهی حمایت کنند.
وی ادامه داد: مسئله حفظ مرزها یکی از موضوعات مهم در این آیه است که با تعبیر رابطون بیان شده، ولی صاحب جواهر می‌گوید آیه دال بر استحباب جهاد است، ولی علامه طباطبایی آن را واجب ذکر کرده؛ بنابراین فقط بحث تفسیری نیست و تسلط فقهی ایشان را هم می‌رساند.
این مرجع تقلید عنوان کرد: امر به معروف و نهی از منکر از واجبات است و کسی که نه با دل و نه زبان و نه با دست این کار را نکند مرده است؛ همه واجبات و فرائض حتی جهاد در نزد امر به معروف و نهی منکر مانند آب دهان در کنار یک اقیانوس است، زیرا با امر به معروف و نهی از منکر است که فرائض اسلامی در جامعه پیاده می‌شود.
وی اظهار کرد: المیزان در هر موضوعی آنقدر مطالب لازم را ذکر و استیفای مطلب کرده است که تفسیری به این جامعیت در هیچ کدام از تفاسیر نداریم.
وی تاکید کرد: مدیریت حوزه باید این تفسیر را جزء برنامه درسی و امتحانات طلاب قرار دهد تا با این دریای بزرگی که ایشان ایجاد کرده بیشتر آشنا شویم.
آیت‌الله نوری همدانی بیان کرد: در تفسیر به شیعه ظلم بسیاری شده، همان طور که در تاریخ هم ظلم شده است؛ در جریان مباهله و آیه تطهیر برخی از تفاسیر اهل سنت، مقام اهل بیت را کمرنگ نشان می‌دهند، لذا باید با استفاده از چنین تفسیری به جنگ این مطالب باطل در تفاسیر اهل سنت برویم.
ویژگی المیزان
وی تاکید کرد: تفسیر المیزان تنها تفسیر نیست، مبارزه و مجاهده با کسانی است که تفسیر نادرستی از آیات قرآن نشان داده‌اند و مجموعه فقهی و تاریخی و فلسفی و ... است.
آیت‌الله نوری همدانی اظهار کرد: حرکات و سکنات و تواضع و اخلاق و نگاه علامه طباطبایی درس بود و افطار خود را با بوسه زدن به ضریح حضرت معصومه(س) انجام می‌داد و ما هم باید این راه را طی کنیم.
این مرجع تقلید در ادامه تصریح کرد: در حوزه انقلابی ماندن و انقلابی بودن لازم است همان طور که رهبر معظم انقلاب اسلامی مطرح فرمودند.
وی با تاکید بر حضور در راهپیمایی روز قدس عنوان کرد: کسی نمی‌تواند با آمریکا و اسرائیل ارتباط داشته باشد و با قرآن هم خود را مرتبط بداند، البته آنها قرآن چاپ می‌کنند، ولی عامل به آن نیستند، زیرا براساس آیات قرآن خداوند دو قلب در وجود انسان قرار نداده است.
وی تاکید کرد: اسرائیل پایگاه و غده سرطانی است که دشمنان ایجاد کرده‌اند و باید همان طور که امام گفت از بین برود.
captcha