دوری از قرآن كريم جامعه را دچار سوءتغذيه معنوی می‌كند
کد خبر: 3512240
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۷
به سمت قرآن/

دوری از قرآن كريم جامعه را دچار سوءتغذيه معنوی می‌كند

گروه فعالیت‌های قرآنی: حجت‌الاسلام والمسلمین سید کمال موسوی با بيان اينكه فاصله گرفتن از قرآن کریم جامعه انسانی امروز را دچار یک بحران هویت و سؤتغذیه معنوی کرده است، گفت: وقتی جامعه‌ای تحت مدیریت معارف قرآنی قرار نگیرد، باید از اندیشه‌ها و نسخه‌های مکاتب غیرالهی بهره‌مند شود و چنین جامعه‌ای روی سعادت و خوشبختی را نخواهد دید.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید کمال موسوی، امام جمعه ايذه در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان با تصریح به اینکه در جامعه امروزی‌ از قرآن فاصله گرفته‌ایم، گفت: قرآن کریم حاوی عصاره معارف الهی است و فاصله گرفتن از خود قرآن کریم است که جامعه انسانی امروز را دچار یک بحران هویت و سؤتغذیه معنوی کرده است و این گلایه‌ای است که در صدر اسلام نبی مکرم اسلام(ص) نسبت به امت اسلامی داشته‌اند و به خداوند این شکواییه را می‌برند: «وَقَالَ الرَّسُولُ يَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِي اتَّخَذُوا هَذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا؛ پيامبر عرضه داشت: پروردگارا! اين قوم من از قرآن دوري جستند»(فرقان، 30).

وی تصريح كرد: وقتی قرآن کریم و معارف بلندش در سطح قرائت و تلاوت و حضور در ذهن و زندگی مردم، از ميان جامعه رخت بندد، شاهد یک جامعه غير قرآنی خواهیم بود و وقتی جامعه‌ای تحت مدیریت معارف قرآنی قرار نگیرد، باید از اندیشه‌ها و نسخه‌های مکاتب غیرالهی بهره‌مند شود. چنین جامعه‌ای روی سعادت و خوشبختی را نخواهد دید.

مكاتب غير الهی نمی‌توانند ادعا‌ی مديريت انسان را داشته باشند

موسوی ادامه داد: چراكه قرآن کریم نسخه خدای انسان‌ساز است و کسی می‌تواند سعادت انسان و اجتماع را تضمین کند که او را آفریده باشد و مکاتب غیرالهی چون خالق و سازنده انسان نیستند پس تاریخ مصرف نسخه‌های آنان چند صباحی نمی‌گذرد که تمام می‌شود و نمی‌توانند ادعای مدیریت انسان را داشته باشند و اگر نسخه‌ای می‌پیچانند، نسخه‌ای ناقص بوده و تمام ابعاد جسمانی و روحانی انسان را در برنمی‌گیرد چون صاحبان چنین نسخه‌ای از فهم عمیق این انسان عاجز هستند تا چه رسد به اینکه بخواهند برای او نسخه بپیچند.

قرآن نسخه خداوند انسان‌ساز است

امام جمعه ايذه با بيان اينكه بهترین راه، بازگشت به خود قرآن کریم است، گفت: اگر قرآن با عمل کردن امت اسلام به دستوراتش از مهجوریت خارج شود و احکام نورانی‌اش حاکم شود، سعادت فرد و اجتماع را بدون شک به ارمغان خواهد آورد.

وی‌ اظهار كرد: معنویت از مراکز علمی توسط معلمان، فرهنگیان و استادان دانشگاه می‌تواند به جامعه تزریق شود. ما بايد قرائت و تلاوت قرآن را بياموزيم و پس از آن معارف قرآنی‌ در ذهن و جانمان عملی شود.

پيام‌رسانی قرآن به صورت فراگير در جامعه محقق نشده است

موسوی با تصريح به اينكه متأسفانه این پیام‌رسانی به صورت فراگیر در جامعه ما انجام نشده است، خاطرنشان كرد: اول باید به قرآن نزدیک شویم، قرائت آن را بیاموزیم و پس از آن می‌توانیم پیام‌های آن را دریافت کنیم و هر کس در حد وسع خود آنها را به جامعه انتقال دهد.

captcha