قرآن، درمان امراض روحی و جسمی است/ عدم برگزاری جلسات شورای عالی قرآنی؛ خلأ بزرگ
کد خبر: 3513494
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۳

قرآن، درمان امراض روحی و جسمی است/ عدم برگزاری جلسات شورای عالی قرآنی؛ خلأ بزرگ

گروه فعالیت‌های قرآنی: معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تبریز، با بیان اینکه آسیب‌های اجتماعی، نزاع‌های موجود نشان‌دهنده عدم انس با قرآن کریم در جامعه است، گفت: قرآن درمان تمامی امراض روحی و جسمی بوده ولی توجهی به آن نشده است.

حجت‌الاسلام احمدحمیدی، معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تبریز، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان‌شرقی، در خصوص مهجوریت زدایی از قرآن کریم، گفت: علت مهجوریت قرآن ناشی از نتیجه عملکرد متولیان و مسئولان، نتیجه برنامه‌های اجراء شده و ... است و این موضوع را می‌توان در واقعیت‌ها و اتفاق‌های جامعه مشاهده نمود.

وی، با اشاره به اینکه زندگی امروزی بر اساس قرآن نبوده و فضای مجازی که اکثر مردم درگیر آن هستند نیز بر مبنای قرآن و آموزه‌هایش نیست، تأکید کرد: حتی این موضوع بر تمامی ادارات، بازارها، مسائل مدیریتی و ... نیز شامل می‌شود.

وی در خصوص اینکه تلاش‌های فراوانی در زمینه قرآن نیز انجام شده است، یادآور شد: این فعالیت‌ها قابل مقایسه با قبل از انقلاب نبوده و به برکت انقلاب اسلامی بخش‌های ترتیل، تجوید، روخوانی، قرائت و ... پیشرفت چشمگیر و بی‌نظیری داشته است.

حجت‌الاسلام حمیدی تأکید داشت: این فعالیت‌های انجام شده بسیار خوب ولی کافی نیست و باید توجه و تدبر بیشتری در این زمینه صورت گیرد.

آسیب‌های اجتماعی،موجود نشان‌دهنده عدم انس با قرآن کریم در جامعه

وی همچنین با بیان اینکه آسیب‌های اجتماعی، نزاع‌های موجود نشان‌دهنده عدم انس با قرآن کریم در جامعه است، گفت: با توجه به اینکه قرآن درمان تمامی امراض روحی و جسمی بوده ولی توجهی به آن نشده است.

وی افزود: اگر به سمت قرآن و بیانات آن توجه می‌شد، وضعیت طلاق، اعتیاد، وندالیسم، خشونت‌ها و نزاع‌های دسته‌جمعی بدین گونه نبود.

معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری تبریز در ادامه به برگزاری جلسات در شورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره کرد و گفت: این شورا، شورای عالی قرآن را طراحی کرده ولی متأسفانه به صورت عملی برگزار نمی‌شود و یکی از مطالبات متولیان قرآنی مبنی بر برگزاری این جلسات است.

حجت‌الاسلام حمیدی در تشریح و اهداف برگزاری جلسات شورای عالی قرآنی چنین گفت: در این جلسات، سیاست‌گذاری‌ها در حوزه قرآن مشخص شده و برنامه‌ها برای تمامی متولیان و مسئولان مرتبط با قرآن مشخص شده تا این سیاست‌ها و استراتژیک‌ها پیش برده شود.

عدم برگزاری جلسات شورای عالی قرآنی یک خلأ بزرگ برای جامعه قرآنی

وی با اشاره به اینکه استان آذربایجان‌شرقی به مرکزیت شهر تبریز که به اولین‌ها از نظر مذهبی و ولایت‌مداری معروف است، تصریح کرد: در این حوزه علما و بزرگان فراوانی داشته‌ایم ولی عدم برگزاری جلسات شورای عالی قرآنی یک خلأ بزرگی برای جامعه قرآنی و متولیان امر محسوب می‌شود.

حجت‌الاسلام حمیدی، افزود: شوراهای مختلفی در زمینه پیشگیری در مواد مخدر به همت استانداری، برپا شد که نتایج مطلوب به برکت همان شورا و جلسات و پیگیری‌ها از طرف اعضای شورا، باعث شد تا استان آذربایجان‌شرقی به عنوان تنها استان بدون متجاهر به موادمخدر هستیم.

این مسئول دستگاه دولتی به آمار موجود در زمینه اعتیاد در افراد و خانواده‌های آنها اشاره کرد و گفت: این موضوع در استان بسیار کم‌رنگ شده و این دلیل بر تشکیل و پیگیری‌های این شوراهای تشکیل یافته است.

وی تأکید کرد: اگر چنین روشی را در مهجوریت زدایی از قرآن در پیش بگیریم، نتایج مطلوب و ملموسی به دست خواهد آمد.

معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری تبریز به کم‌کاری‌های موجود و عدم وجود طرح در زمینه معرفی الگوهای قرآنی اشاره کرد و اذعان داشت: بهتر است با معرفی چنین افرادی که تمامی فعالیت‌های روزمره آنها بر اساس قرآن است می‌توان گام بزرگی در زمینه مهجوریت زدائی برداشت و این امر با مشارکت صداوسیما روند روبه رشد خواهد گرفت.

لزوم شروع آموزش صحیح قرآن را از سنین پایه و نونهالی

وی همچنین؛ لزوم شروع آموزش صحیح قرآن را از سنین پایه و نونهالی مناسب دانست و ادامه داد: با توجه به اینکه در این مقاطع و برای این گروه سنی کتاب‌هایی در جهت آموزش موجود است ولی افراد و مربیانی انتخاب شده‌اند که هیچ انگیزه‌ای در این زمینه نداشته و صرفا برای رفع تکلیف این کار را انجام می‌دهند.

حجت‌الاسلام حمیدی در خصوص آموزش نونهالان بیان کرد: در مهدکودک‌ها برخی فعالیت‌ها و آموزش‌هایی ناسازگار با آموزه‌های دینی اجراء می‌شود که اگر خانواده‌ای کنترل بر رفتار کودک خود داشته باشد، در این موسسات این کنترل از بین رفته و کودک با موسیقی و رقص و ... آشنا می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: همه این مسائل نشان دهنده عدم توجه به گروه سنی پایه بوده و اگر قرآن از مهدکودک‌ها شروع شود و به زبان و فهم کودک بازگو شود، قطعا به نفع جامعه خواهد بود.

آموزش بیش از 7 هزار قرآن آموز در فرهنگسراهای تبریز

معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری تبریز به فعالیت‌های فرهنگسراها در خصوص قرآن اشاره کرد و افزود: در فرهنگسراهای تبریز بیش از 7000 نفر قرآن آموز وجود دارد و این قرآن آموزان فقط در حد روخوانی و روان‌خوانی قرآن آموزش می‌بینند.

وی این عمل را درجا زدن چندساله در آموزش قرآن دانست و بیان کرد: این امر ناشی از عدم برنامه مشخص است و همچنین نشان‌دهنده ناتوانی در تزریق آموزه‌های دینی و قرآنی و ترویج سبک زندگی اسلامی در جامعه است.

حجت‌الاسلام حمیدی با اشاره به اینکه بعد از 37 سال از انقلاب اسلامی باید نظام آموزشی از این حالت خارج شود، تصریح کرد: باید از گروه سنی کودکی روخوانی و روان‌خوانی یاد داده شود.

وی همچنین افزود: بعد از دوران ابتدائی، در دوران راهنمائی و متوسطه باید به مفاهیم، تفسیر و زیبایی‌های قرآن وارد شد تا مشکلات پایه حل شده و در مسائل تجوید، ترتیل و ... تمرکز داشته باشیم.

معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری در پایان به همکاری و همدلی تمامی دستگاه‌ها تأکید کرد و گفت: با برگزاری جلسات و هماهنگی با یکدیگر می‌توان از ظرفیت‌های موجود در هر نهاد برای مهجوریت‌زدایی از قرآن استفاده کرد.

captcha