آل سعود با حمایت از منافقین عاقبتی بهتر از صدام نخواهد داشت
کد خبر: 3514431
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۵
صباح زنگنه:

آل سعود با حمایت از منافقین عاقبتی بهتر از صدام نخواهد داشت

گروه سیاسی: یک کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه عربستان با اعلام حمایت رسمی از منافقین به دنبال طراحی سناریویی برای ایجاد بی‌ثباتی و ناامنی در ایران است، گفت: اگر صدام حسین توانست از این گروهک برای خودش سپر حمایتی درست کرده و به نفع خود استفاده کند عربستان سعودی هم خواهد توانست.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) نشست حامیان گروهک تروریستی منافقین روز شنبه با حضور تعدادی از حامیان غربی و عربی این گروهک تروریستی در پاریس برگزار شد. در این میان، عربستان سعودی که در چند وقت اخیر مواضع به شدت خصمانه‌ای علیه جمهوری اسلامی ایران به ویژه پس از برجام اتخاذ کرده با حضور نماینده خود؛ شاهزاده ترکی الفیصل، رئیس سابق دستگاه اطلاعاتی عربستان، در این نشست شرک کرده بود.

ترکی الفیصل در این نشست با حمایت از این گروهک تروریستی در اظهاراتی خصمانه گفت: من هم به مانند شما خواهان سقوط این رژیم (جمهوری اسلامی) هستم. وی در ادامه با بیان اینکه ایران مسئول ایجاد بسیاری از تنش‌ها در منطقه است، گفت: اجازه نمی‌دهیم ایران در امور داخلی اعراب دخالت کند.

وی همچنین با متهم کردن ایران به حمایت از گروه‌های افراطی جهت جنگ‌های فرقه‌ای در منطقه مدعی شد اصل صدور انقلاب ایران موجب درگیری‌های گسترده در منطقه شده است و با گذشت بیش از سی سال، واقعیت وجودی ایران متفاوت از آن است که قرار بوده باشد.

در واقع ترکی الفیصل برای فرار از اتهام حمایت عربستان از گروه‌های تروریستی و نقش آل سعود در گسترش ناامنی و کشتار در منطقه، دشمنی خود را با انقلاب اسلامی آشکار بیان کرده است و این می‌تواند ریشه اصلی سناریوی جدید آل سعود را روشن سازد. در واقع عربستان این بار بی‌پرده ماهیت نظام جمهوری اسلامی و تلاش برای براندازی آن را عنوان کرده که قطعا ادعایی گزاف است که باید با برخورد قاطعانه دستگاه دیپلماسی کشور روبرو شود.

اما این حضور و اینگونه اظهارات می‌تواند حکایت از یک سناریوی جدید علیه ایران از سوی عربستان از طریق اقدامات بی‌ثبات‌ساز در داخل کشور باشد. در واقع به نظر می‌رسد همانگونه که عربستان گروه‌‌هایی مانند داعش را در سوریه و عراق حمایت و تقویت می‌کند این بار بنا دارد با حمایت گروهک متلاشی شده منافقین، به بی‌ثباتی و ناامنی در جمهوری اسلامی ایران دست بزند.

صباح زنگنه، کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی، در گفت‌وگو با ایکنا درباره اهداف حضور ترکی فیصل، رئیس سابق دستگاه اطلاعات و امنیت عربستان سعودی، در نشست منافقین در پاریس و اهداف پشت پرده حمایت عربستان از این گروه تروریستی گفت: می‌توان این حضور و حمایت عربستان از منافقین را به عنوان سناریویی برای ایجاد ناامنی در ایران و گسترش بحران به داخل خاک ایران تعبیر کرد.

عربستان با حمایت از منافقین عاقبتی بهتر از صدام نخواهد یافت

وی افزود: البته عربستان اینگونه اقدامات را قبلا انجام می‌داده و اکنون هم می‌کند و ادامه هم خواهد داد، اما اگر صدام حسین توانست از این گروهک برای خودش سپر حمایتی درست کند و به نفع خود استفاده کند عربستان سعودی هم خواهد توانست.

زنگنه اظهار کرد: همه دیدیم صدام سقوط کرد و منافقین عملا متلاشی شد و تبدیل به جیره‌خوار این حکومت و آن حکومت گردید، لذا عربستان هم نمی‌تواند وضعیت بهتری از طریق حمایت و تقویت این گروه برای خود کسب کند.

لزوم معرفی کردن عربستان به عنوان آغازگر روابط خصمانه با ایران در مجامع جهانی 

زنگنه درباره سرعت گرفتن بی‌مهار اقدامات ضد ایرانی آل‌سعود پس از برجام و چگونگی برخورد با اقدام اخیر آنها در حمایت از منافقین گفت: این اقدام عربستان را باید در مجامع حقوقی جهانی ثبت کرد و مشخص کرد این عربستان است که آغازگر اقدامات عملی خصومت‌آمیز و دشمنانه علیه ایران بوده است.

وی تأکید کرد: این مسئله باید پیش چشم جهان تثبیت شود و برای عربستان نیز روشن شود که وقتی از ابزاری مانند گروهک تروریستی منافقین استفاده می‌کند نباید انتظار داشته باشد طرف مقابل سکوت کند.

این کارشناس مسائل سیاسی عنوان کرد: اگر تاکنون ایران با ملایمت و با رعایت اصول همسایگی و حفظ وحدت در جهان اسلام گام برداشته از این به بعد ممکن است این وضعیت تفاوت پیدا کند و این بستگی به روش‌های کاری عربستان در ادامه دارد.

زنگنه با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران این حق را برای خود قائل است که پاسخ عربستان را بدهد، گفت: این موضوع باید حتما در سازمان‌های بین‌المللی ثبت شود و ایران باید اعتراض خود را در مجامع بین‌المللی مطرح کند و به عربستان و کشورهای همسایه اعلام کند که عربستان آغازگر روابط خصمانه بوده است و ایران برای خودش حق پاسخگویی را در هر سطحی که مناسب می‌داند محفوظ می‌دارد.

مهدی مخبری

captcha