اجرای طرح استماع تلاوت در مدارس
کد خبر: 3515162
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۸

اجرای طرح استماع تلاوت در مدارس

گروه فعالیت‌های قرآنی: مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب به راه‌اندازی جلسات ویژه تلاوت و استماع قرآن، گفت: در این راستا طرح استماع تلاوت قرآن را در قالب محافل و کرسی‌های تلاوت از مهرماه سال جاری ویژه دانش آموزان در نظر گرفته‌‌ شده است.

محمدرضا مسیب‌زاده، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، با بیان اینکه وزارت آموزش و پروش در راستای ایجاد انس با قرآن و تربیت قرآنی دانش‌آموزان برنامه‌های مختلفی از جمله مسابقات قرآن را در دستور کار قرار داده است، اظهار کرد: مهم‌ترین هدف ما در این راستاٰ آموزش‌های قبل از مسابقات است که در این راستا دارالقرآن‌ها؛ مراکز بسیار مناسبی برای آموزش‌های عمومی و اختصاصی قرآن کریم به شمار می‌روند.
وی ادامه داد: از این رو دارالقرآن‌های آموزش و پرورش در 17 سال گذشته و به ویژه طی سه سالی که فعالیت‌ این مراکز رونق جدیدی پیدا کرده، تأثیر بسزایی در رشد و ارتقای علمی مسابقات داشته است، به طوری که بیشتر دانش آموزان حاضر در سی و چهارمین دوره مسابقات قرآن آموزش و پرورش در دارالقرآن‌ها دوره‌های ویژه‌ را گذرانده‌اند.
برپایی محافل و کرسی‌های تلاوت ویژه دانش آموزان
مسیب‌زاده با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب به راه‌اندازی جلسات ویژه استماع قرآن، در خصوص برگزاری جلسات استماع قرآن در آموزش و پرورش نیز عنوان کرد: از آنجا که آموزش و پرورش همواره به فرمان‌های رهبر معظم انقلاب لبیک گفته است، این‌بار نیز طرح استماع تلاوت را در قالب محافل و کرسی‌های تلاوت برای سال جدید تحصیلی و از مهرماه سال جاری در نظر گرفته‌ایم که به همت قاریان، حافظان و فعالان قرآنی کشور انجام خواهد شد.
مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که آیا برای حضور دانش‌آموزان در کرسی‌های تلاوت زمینه‌سازی لازم انجام گرفته یا خیر؟، گفت: فعالیت‌های ما چهار جنبه تمهیدی، تبلیغی، تعمیقی و تثبیتی دارد که در مرحله اول، آماده‌سازی، تبیلغات و اطلاع‌رسانی انجام خواهد شد و سپس در قالب بخش‌نامه از طریق سایت‌های آموزش و پرورش اطلاع‌رسانی صورت می‌گیرد.
وی در همین راستا با بیان اینکه آموزش و پرورش سعی دارد، چنین فعالیت‌هایی را تعلیم و تعمیق دهد، افزود: بارها گفته‌ایم، فعالیت‌هایی که در حوزه آموزش و پرورش انجام می‌گیرد جنبه معروف دارد و هر کدام از دانش‌آموزان به میل و رغبت خود می‌توانند در این برنامه‌ها حضور پیدا کنند و قطعا بهترین و بالاترین فعالیت‌ها؛ قرآن، عترت و نماز است، زیراهر کس خودش را به آموزه‌های ارزشمند قرآن کریم نزدیک کند، قطعا ماجور است.
خانواده‌ها باید برنامه‌های قرآنی را از آموزش و پرورش مطالبه کنند
مسیب‌زاده در پاسخ به این سؤال که به نظر می‌رسد خانواده‌ها و دانش‌آموزان از فعالیت‌های دارالقرآن‌ها به خاطر مسائل مختلف از جمله دوری مسافت تا مدارس و ... خیلی استقبال نمی‌کنند، توضیح داد: به نظر من اینگونه نیست و مطالبات مردم در خصوص فعالیت‌های قرآنی در سال‌های اخیر بیشتر شده و امروز شاهدیم که اگر خدایی‌ نکرده در مدرسه یا محلی به قرآن کم توجه شود، خود خانواده‌ها معترض می‌شوند و از این جهت بسیار خوشحالیم.
مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: ما به عنوان خدمت‌گذار از خانواده‌ها درخواست می‌کنیم که از ما مطالبه کنند؛ خانواده‌ها طلب‌کارند و ما وظیفه داریم بهترین اقدامات‌ را برای قرآن، عترت، نماز و همه موضوعات ارزشی و دینی انجام دهیم.
وی با بیان اینکه ما اذعان داریم تعداد دارالقرآن‌ها نسبت به نیاز، اندک است، افزود: در همین راستا وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد که باید تعداد دارالقرآن‌ها را تا سال 1396 به 1450 مورد برسانیم؛ یعنی هر منطقه آموزش و پرورش دو دارالقرآن، ویژه پسران و دختران داشته باشد.
مسیب‌زاده با اعلام اینکه توسعه مشارکت‌ها یکی از اصول حاکم بر برنامه‌های آموزش و پرورش است، اضافه کرد: از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان اوقاف و امور خیریه، مؤسسات و اتحادیه‌های قرآنیٰٰ دارالقرآن کشور و همه مراکزی که فعالیت‌های قرآنی دارند، برای مشارکت در برنامه‌های قرآنی دعوت می‌کنیم، اما قطع به یقین اعتقاد و اعتمادی که مردم به آموزش و پرورش دارند با هیچ‌چیز قابل مقایسه نیست.
تشکر از خبرگزاری ایکنا
مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش همچنین در پایان سخنان خود ضمن تشکر از خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) ابراز کرد: از شما و همکاران محترمتان تشکر می‌کنم؛ امیدوارم همیشه موفق باشید؛ خوشحالیم که یار و مددکار آموزش و پرورش هستید.
captcha