مراسم نکوداشت پیشکسوتان علوم قرآنی
کد خبر: 3515384
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۹
در دانشگاه الزهرا(س) برگزار شد:

مراسم نکوداشت پیشکسوتان علوم قرآنی

گروه دانشگاه: مراسم بزرگداشت سیدمحمدباقر حجتی و عبدالکریم بی‌آزار‌شیرازی در دانشگاه الزهرا(س) برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مراسم نکوداشت پیشکسوتان علوم قرآنی، سیدمحمدباقر حجتی و عبدالکریم بی‌آزارشیرازی پیش از ظهر امروز (شنبه، 26 تیر)، در تالار حافظ دانشگاه الزهرا(س) و با حضور اساتید، دانشجویان و علاقه‌مندان به این رشته برگزار شد.
این مراسم به همت دانشکده الهیات دانشگاه الزهرا و انجمن ایرانی مطالعات قرآنی و فرهنگ اسلامی برگزار شد و در آن اساتیدی از جمله فروغ پارسا، رئیس انجمن ایرانی مطالعات قرآنی و فرهنگ اسلامی، مجید معارف، رییس دانشکده الهیات دانشگاه تهران، عبدالهادی فقهی‌زاده، رییس گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه تهران، جعفر نکونام، دانشیار دانشگاه قم، محسن قاسم‌‎پور، عضو هیئت علمی دانشگاه کاشان، خزعلی، ریاست دانشگاه الزهرا(س)، نیل‌ساز، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس، بهادری و فتاحی‌زاده اعضا هیئت علمی دانشگاه الزهرا(س) و محصص، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی حضور داشتند.
در این برنامه پس از خوشامدگویی پارسا، دو پیشکسوت علوم قرآنی به ارائه سخنرانی پرداختند و آنگاه جمعی از اساتید علوم قرآنی به تجلیل از مقام علمی استاد حجتی و بی‌آزار شیرازی پرداختند.

پیشکسوتان علوم قرآنی مصداق آیه شریفه شجره طیبه‌اند
پارسا در سخنانش دو استاد علوم قرآنی را مصداق آیه «أَلَمْ تَرَ كَيْفَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِي السَّمَاءِ: آيا نديدى خدا چگونه مثل زده سخنى پاك كه مانند درختى پاك است كه ريشه‏اش استوار و شاخه‏‌اش در آسمان است» (ابراهیم، 24) دانست که با آثار خود زمینه برکات فراوان را در جامعه فراهم کرده‌اند.
معارف در ادامه این نشست دکتر حجتی را استاد الاساتید علوم قرآنی خواند و گفت: همه اعضا این رشته در سراسر کشور ارتباطی با استاد حجتی دارند.
وی افزود: یکی از عواملی که بنده پس از فارغ‌التحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران را برای تدریس انتخاب کردم، درخواست و ارشاد دکتر حجتی بود.
معارف ادامه داد: اگر دکتر حجتی جز اساتید موسس فکری هستند، استاد بی‌آزار نیز موسس علمی بسیاری از جمله همین دانشکده الهیات دانشگاه الزهرا(س) هستند.
در ادامه عبدالهادی فقهی‌زاده با بیان اینکه این دوبزرگوار خصوصیات مشترکی دارند، گفت: اولین خصوصیت مشترک این دو جامعیت علمی ایشان است. دومین خصوصیت ایشان دغدغه‌مندی ایشان است. این دو بزرگوار نگران مهجوریت قرآن بوده و هیچگاه غرق در مسائل صرف نظری نبوده‌اند. بحث سوم عنصر نقادی است که در این دو بزرگوار مشترک است. ایشان هیچگاه جهل نکاشته‌اند که خرافه درو کنند.
در ادامه این نشست بهادرزاده با تقدیر از برگزارکنندگان این برنامه گفت: ما سال‌ها در خدمت استاد بی‌آزاد بوده‌ایم. ایشان نهال مجله علوم قرآن و حدیث دانشگاه را در سال 81 کاشتند و همراه با دکتر حجتی به این مجله برکت بخشیدند.
جعفر نکونام نیز با بیان اینکه شاگرد استاد حجتی در سه مقطع دانشگاهی بوده است، گفت: ایشان علاوه بر تاسیس این رشته جزو اولین‌‎های این رشته هستند و نکته‌ای که معمولا مغفول می‌ماند این است که ایشان اولین دبیر انجمن علوم قرآن و حدیث ایران بوده‌اند.
در ادامه دکتر خزعلی ریاست دانشگاه الزهرا، قاسم‌پور، فتاحی‌زاده و واعظی در سخنانی به تجلیل از مقام علمی این دو پیشکسوت علوم قرآنی پرداختند.
یادآوری می‌شود، ظهر دلنشین استاد حجتی، 28 اردیبهشت ماه به همت ایکنا در محل این خبرگزاری برگزار شد.
captcha