کتاب «تاریخ و فرهنگ مریانج» در همدان نقد شد
کد خبر: 3515427
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۳

کتاب «تاریخ و فرهنگ مریانج» در همدان نقد شد

گروه اجتماعی: نخستین برنامه از سلسله نشست‎های «همدان‎شناسی» با عنوان معرفی و نقد کتاب «تاریخ و فرهنگ مریانج» در همدان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از همدان، عاطفه زارعی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان شنبه، 26 تیرماه در نشست نقد کتاب «تاریخ و فرهنگ مریانج» بیان کرد: اصولا ملتی از فرهنگ متعالی و پویا برخوردار است که فرهنگ کتابخوانی در بنیان‌های آن جامعه ریشه دوانده باشد.
وی با بیان اینکه توسعه فرهنگی منجر به خود باوری جامعه می‌شود و این مسئله خود در شکل‌گیری و هویت فرهنگی جامعه نقش مهمی را ایفاء می‌کند، افزود: سلسله‌نشست‌های همدان‌شناسی با موضوع استان همدان در راستای تعمیق اطلاعات و دانش عمومی مردم استان از فرهنگ همدان و آشنایی علاقه‌مندان با تاریخ و جغرافیای پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین، برگزار می‌شود.
در ادامه عبداله مظاهری، مؤلف کتاب تاریخ و فرهنگ مریانج نیز عنوان کرد: هدف از تدوین این کتاب نگاهی به فرهنگ و تاریخ مریانج است که مفصل در مقدمه کتاب مشخص و بیان شده است، خرده‎فرهنگ‌ها و فرهنگ‌های بومی و محلی است که تاریخ یک منطقه و کشور را می‌سازد، چون خرده‎فرهنگ‌ها متأسفانه در جامعه در حال نابودی است و همچنین آداب و رسوم و گویش‌های مریانج کمرنگ شده است بر آن شدم که برای ثبت و ضبط این آداب و گویش‌های محلی کتابی با این عنوان بنویسم.
وی ادامه داد: در مدت دو سال گذشته تاکنون کار تدوین و چاپ این کتاب انجام شد، بخشی از این کتاب در خصوص جغرافیا، تاریخ و سنگ نوشته‌های تاریخی این شهر و ... به صورت مستند آمده که جنبه عامیانه، ضرب‌المثل و روایی دارد و از مردم مریانج جمع‌آوری شده است، بخشی نیز مربوط به تاریخ محلی مریانج و مسائل اجتماعی به شکلی جامعه‌شناسانه مطرح شده و مورد بررسی قرار گرفته است.
مظاهری عنوان کرد: در کتاب «تاریخ و فرهنگ مریانج» علاوه بر روایت ضرب‌المثل در خصوص گویش و سیر تحولات زبان فارسی و تغییرات آن نیز از ابتدا تاکنون مطالبی بیان شده است، این کتاب در 5 بخش و 6 فصل تدوین شده و سعی شده که مورد قضاوت و داوری شخصی مؤلف  قرار نگیرد و این قضاوت به خواننده این کتاب محول شود و باید دانست که این کتاب برای آیندگان و نسل آینده می‌تواند مثمر ثمر باشد.
captcha