اشاعه فرهنگ رضوی؛ هدف جشنواره نمادهای شهری
کد خبر: 3515705
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۲
مرتضی گودرزی دیباج:

اشاعه فرهنگ رضوی؛ هدف جشنواره نمادهای شهری

گروه هنر: دبیر تخصصی جشنواره ملی نمادهای شهری رضوی گفت: این رویداد هنری را با هدف اشاعه فرهنگ منور رضوی با مساعدت شهرداری قم برگزار می‌کنیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، نشست خبری دومین جشنواره نمادهای شهری رضوی با حضور مرتضی گودرزی دیباج، دبیر تخصصی این رویداد و سیدرسول موسوی نژادیان، مسئول برگزاری جشنواره امروز، 27 تیرماه در حوزه هنری برگزار شد. در ابتدای این جلسه گودرزی دیباج درباره این رویداد هنری چنین اطلاع‌رسانی کرد: به مناسبت سالروز میلاد با سعادت حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) و حضرت فاطمه معصومه (س) به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری و سازمان زیباسازی شهرداری قم، دومین جشنواره ملی نمادهای شهری رضوی برگزار می‌شود.

وی اهداف برگزاری جشنواره را چنین تشریح کرد: اشاعه و ترویج فرهنگ منور رضوی، گسترش فعالیت‌های فرهنگی هنری و مذهبی و مرتبط با سیره ائمه معصومین(ع) به ویژه ثامن الحجج علی ابن موسی(ع)، گرامیداشت تولید کنندگان و پدید آورندگان آثار برتر فرهنگی در زمینه سیره، شخصیت و معارف امام رضا (ع) و حضرت فاطمه معصومه (س) و کمک به انتشار گسترده‌تر این آثار از جمله اهداف این جشنواره است.

ترویج فرهنگ رضوی هدف اصلی جشنواره

وی ادامه داد: این جشنواره با هدف ترویج فرهنگ اهل بیت (ع) و ارتقای هنر ساخت نمادهای ماندگار برای فضاها و اماکن شهری برگزار می‌شود. تا امکان بروز و ظهور خلاقیت هنرمندان در خلق آثار بدیع (حجمی) با نگرش به فرهنگ دینی و اسلامی خصوصاً ترویج فرهنگ شهدا و انقلاب اسلامی و با الهام از آموزه‌های رضوی و اهل بیت(ع) را فراهم آورد. امید است حضور چشمگیر و ارزشمند هنرمندان موجب رونق هر چه بهتر و یاری‌گر برگزار کنندگان این جشنواره باشد. نکته دیگر اینکه می‌خواهیم به واسطه جستجو در باورهای دینی به واسطه قالب‌های معاصر به برداشت‌های زیبا و جدید در حوزه زیباسازی شهری دست پیدا کنیم؛ اتفاقی که به تنهایی نمی‌توانیم رقم زننده آن باشیم، بلکه جوانان نیز باید ما را در این عرصه یاری رسانند.

این هنرمند با بیان اینکه این جشنواره را باید بزرگترین جشنواره هنری کشور عنوان کرد، گفت: جشنواره رضوی را باید بزرگترین جشنواره فرهنگی ـ هنری کشور محسوب کرد که به صورت بین‌المللی در 80 کشور همزمان برگزار می‌شود. جشنواره نمادهای شهری نیز به عنوان زیر مجموعه این جشنواره سعی دارد به الگوهایی دست یابد تا بتوانیم به الگوهای استانداردی دست پیدا کنیم، البته طبیعی است که در اول راه کمی لنگی داشته باشیم، چون تنها دومین دوره‌ای است که این بخش انجام می‌شود، اما امیدوارم به زودی شاهد برگزاری هر چه بهتر این رویداد هنری در سال‌های آینده باشیم.

وی به توضیح فوق اضافه کرد: در دوره اول جشنواره 100 اثر به دبیرخانه ارسال شد. رقمی که نشان می‌دهد هنرمندانی که علاقه‌مند به این حوزه هستند در جامعه ما بسیار هستند. برای همین از نگاه من برگزاری جشنواره ملی نمادهای شهری رضوی جدا از تمام فوائدی که دارد می‌تواند شرایطی را فراهم آورد تا هنرمندانی که علاقه‌مند به فعالیت در این حوزه هستند با آرامش و راحتی خیال بیشتری کار خود را انجام دهند. در ضمن باید به روی این نکته تاکید کنم که حمایت شهرداری قم از این جشنواره به این معنا نیست که آثار حاضر در آن تنها تامین کننده نیازهای این شهر است، بلکه می‌توان به واسطه این رویداد فرهنگی ـ هنری نیازهای تمام شهرداری‌های کشور را تامین کرد. درباره چرایی انتخاب شهر قم هم باید بگویم که با سنجش ظرفیتی که در این شهر وجود دارد به این مهم دست یافتیم که برگزاری چنین رویدادی در شهر می‌تواند اتفاقات بسیار خوبی را در کشور رقم بزند.

گودرزی دیباج درباره محورهای مورد نظر جشنواره چنین توضیح داد: توجه به ترویج فرهنگ قرآن و عترت برگرفته از محتوای آیات، روایات، احادیث، توجه به زندگی پیامبران و اهل بیت(ع) به ویژه امام رضا (ع) حضرت معصومه (س) و حضرت احمد ابن موسی شاهچراغ (ع)، توجه به موضوع انقلاب اسلامی و فرهنگ ایثار و شهادت، نوآوری و خلاقیت در ایده‌پردازی و روش‌های اجرایی و کاربرد مواد و مصالح جدید محورهای این رویداد هنری هستند.

این مدیر هنری در بخش دیگری از سخنان خود درباره بن‌بستی که در حوزه هنرهای تجسمی به وجود آمده، نیز چنین توضیح داد: دیگر نمی‌توان کتمان کرد در برخی از حوزه‌های هنرهای تجسمی به بن‌بست برخورده‌ایم. برای همین امیدوارم که چنین رویدادی کمک کند تا ما از این بن‌بست رها شویم، به این طریق که نمادهایی که شناسایی نشده‌اند یا اینکه کمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند در این جشنواره حمایت شوند تا هنرمندان از آن استفاده کنند.

هنرمندان برای حضور در جشنواره آزادی عمل دارند

وی در پاسخ به این سوال که چرا جشنواره خود امور تحقیقاتی جشنواره را انجام نمی‌دهد تا نتیجه حاصله بتواند راهگشای هنرمندان باشد؟ این گونه توضیح داد: تجربه ثابت کرده که رویدادهایی که برای آنها چارچوب‌های خاص از پیش تعیین شده پویایی لازم را ندارد، برای همین ما سعی کردیم با آزاد گذاشتن هنرمندان، شرایطی را فراهم آوریم تا هنرمندان با فراغ بال بهتری دست به نواندیشی بزنند.

گودرزی دیباج درباره عملکرد سازمان زیباسازی تمام شهرهای کشور هم چنین گفت: نمی‌خواهم نقدی داشته باشم که سبب رنجش برخی دوستان شود، اما نباید از این نکته نیز غافل ماند که آن انتظاری که از سوی سازمان زیباسازی شهر تهران و دیگر شهرای کشور می‌رود، تامین نشده است. چون از کشوری که نام اسلامی را به خود اختصاص داد انتظار می‌رود که نمادهای قرآنی بیشتری در سطح شهرش وجود داشته باشد.

گودرزی دیباج در انتهای سخنانش تاکید کرد: برای اینکه بتوانیم کارهای فاخری را در جشنواره داشته باشیم در ابتدا نیاز بود که هیئت انتخاب و داوری خوبی برای جشنواره داشته باشیم. برای همین سعی کردیم از وجود اساتید هنرهای حجمی بهره ببریم. با این توضیح علی‌اصغر کفشچیان مقدم، حمید شانس و فرهاد ابراهیمی هیئت انتخاب و داوران این جشنواره را تشکیل می‌دهند.

در ادامه این مراسم سیدرسول موسوی نژادیان درباره شرایط انتخاب آثار گفت: تصویر آثار ارسالی با فرمت jpg و DPI  باید از روایای مختلف و با کیفیتی کاملاً گویا و نشان دهنده ویژگی‌های حجمی اثر باشد. (در صورت ارائه اثر به صورت مجموعه و چیدمان، می‌بایست در زمان ثبت نام مشخصات دقیق اثر اعلام شود. همه آثار که در زمان مقرر به صورت اینترنتی به دبیرخانه جشنواره ارسال شده باشند توسط هیئت انتخاب مورد بررسی قرار می‌گیرند.)

وی ادامه داد: هنرمندانی که آثارشان در مرحله نخست پذیرفته می‌شود می‌توانند مالکیت آثار خود را در ساعت اداری از تاریخ 1 تا 10 شهریورماه 1395 به دبیرخانه تحویل دهند. در ضمن آثار ارائه شده باید از کیفیت اجرایی فرم، استحکام و ارائه قابل قبولی برخوردار باشند. در همین راستا آثاری که از اجرای مطلوبی برخوردار نباشند از ورود به نمایشگاه باز می‌مانند. همچنین ابعاد ماکت آثار حجمی حداقل می‌بایست 35 سانتی متر مکعب باشند.


مسئول برگزاری جشنواره ملی نمادهای شهری رضوی  درباره جوایزی که به برگزیدگان اهدا می‌شود هم چنین اطلاع‌رسانی کرد: به برگزیده اول، دیپلم افتخار و تندیس جشنواره به همراه 80000000 ریال جایزه نقدی  اهدا می‌شود به نفر دوم نیز، دیپلم افتخار و تندیس جشنواره به همراه 60000000 ریال تقدیم خواهد شد. در ادامه به نفر سوم، چهارم و پنجم نیز به ترتیب، دیپلم افتخار و تندیس جشنواره به همراه 40000000 ریال جایزه نقدی، دیپلم افتخار و تندیس جشنواره به همراه 20000000 ریال جایزه نقدی و دیپلم افتخار و تندیس جشنواره به همراه 10000000 ریال جایزه نقدی داده می‌شود.

وی به توضیح فوق اضافه کرد: به هنرمندانی که آثارشان به نمایشگاه راه یابد گواهی شرکت و حداکثر تا مبلغ 5000000 ریال کمک هزینه ساخت و ارسال ماکت تقدیم خواهد شد. در ضمن ماکت‌های ارسالی مسترد نخواهد شد و نمونه‌ای از آثار راه یافته به بخش نهائی جشنواره چاپ و یک نسخه از آن به هنرمندان شرکت کننده در نمایشگاه اهداء خواهد شد.

موسوی نژادیان در ادامه سخنانش تصریح کرد: مهلت ارسال آثار تا 15 مردادماه سال جاری است. در ضمن تحویل آثار راه یافته به دبیرخانه از پانزدهم تا بیستم شهریورماه است، همچنین بررسی و داوری نهایی آثار از 20 ـ 25 شهریور خواهد بود. درباره مراسم گشایش نمایشگاه هم باید بگویم این مراسم همزمان با دهه ولایت (23 تا 30 شهریور) برگزار خواهد شد. لازم به ذکر است که اختتامیه این جشنواره دوشنبه، 29 شهریورماه در شهر قم خواهد بود.

وی در انتهای این گزارش مواردی دیگر را به عنوان مطالب پایانی بدین شرح بیان کرد: دبیرخانه جشنواره اجازه استفاده از تصاویر آثار منتخب برای درج در کتاب، بروشور، کاتالوگ، پوستر، سایت‌ و سایر موارد مشابه را خواهد داشت. زمان‌بندی برگزاری جشنواره قطعی بوده و تمدید نخواهد شد. آثار باید با مصالح مقاوم اجرا شوند، در غیر این صورت دبیرخانه هیچ گونه مسئولیتی در قبال هر گونه آسیب احتمالی را نخواهد داشت و مسئولیت آن با صاحب اثر خواهد بود. هنرمندان باید آثار خود را در تاریخ مقرر به دبیرخانه جشنواره تحویل دهند. در صورت ارسال آثار از طریق شرکت پست، دبیرخانه هیچ گونه مسئولیتی در مورد آسیب‌های احتمالی نخواهد داشت. دبیرخانه در نظر دارد آثار برگزیده را با همکاری سازمان زیباسازی شهرداری قم و با توافق هنرمندان صاحب اثر در قالب قرارداد مشخص در محل‌های مورد نظر شهرداری قم اجرا و نصب کند. کمک هزینه ایاب و ذهاب برگزیدگان شرکت کننده در مراسم پایانی جشنواره متناسب با موقعیت مکانی استان توسط دبیرخانه جشنواره پرداخت خواهد شد. علاقه‌مندان برای حضور در این جشنواره می‌توانند آثار خود را به نشانی قم، خیابان شهید دل آذر، رو به روی منبع آب، بوستان شهدای آذر، سازمان فرهنگی هنری ورزش شهرداری قم، دبیرخانه جشنواره ملی نمادهای شهری رضوی ارسال کنند.
captcha