آیت‌الله بروجردی نگاه بین‌المللی به رسالت حوزه داشت/ فعالیت روشمند در تقریب
کد خبر: 3516127
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۸
رئیس موسسه آیت‌الله العظمی بروجردی:

آیت‌الله بروجردی نگاه بین‌المللی به رسالت حوزه داشت/ فعالیت روشمند در تقریب

گروه حوزه‌های علمیه: نوه آیت‌الله العظمی بروجردی و رئیس موسسه این مرجع تقلید با اشاره به فعالیت روشمند آیت‌الله بروجردی در تقریب تاکید کرد: یکی از ویژگی‌های آیت‌الله بروجردی نگاه وی به بیرون یعنی به خارج از ایران و تشیع و نگاه بین‌المللی بود که امروزه به شدت مورد نیاز حوزه است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا احمدی بروجردی از نوادگان آیت‌الله العظمی محمدحسین بروجردی  و رئیس موسسه آیت‌الله بروجردی همزمان با پنجاه و هفتمین سالگرد ارتحال این مرجع معظم تقلید در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت: بزرگان دنیای اسلام نگاه ویژه‌ای به مرحوم آیت‌الله بروجردی داشته و دارند زیرا ایشان در دوره خویش تفکری را به صورت رسمی ساماندهی کرد که امروز این تفکر بیش از گذشته مورد نیاز است.
وی ادامه داد: آیت‌الله العظمی بروجردی با تسلطی که بر فقه اهل سنت داشتند و با درک صحیح از زمانه خویش نیاز به ارتباط عمیق با زعمای اهل سنت و مجامع علمی ایشان را درک کرده بودند به همین دلیل مسئله تقریب در دوره ایشان به نحو بارز و روشنی مورد توجه و پیگیری قرار گرفت و منجر به آن فتوای تاریخی شیخ شلتوت شد.
احمدی بروجردی بیان کرد: آیت‌الله بروجردی بعد از این قضیه فرموده بودند که من فردای قیامت در محضر زهرای مرضیه خوشحالم که تلاشم برای به کرسی نشستن حقانیت مذهب تشیع به ثمر نشست.
وی افزود: آیت‌الله بروجردی تقریب را مسئله‌ای صوری و شکلی و تاکتیکی نمی‌دانست و به عنوان یک راهبرد برای وحدت جهان اسلام در نظر داشت به همین دلیل علمای الازهر و کشورهای دیگر نیز آن را فهم و درک کرده بودند و واقعا اعتقاد به تقریب داشت در عین اینکه شخصیت ولایی ایشان عجیب بود و در مقابل شان و مقام اهل‌بیت(ع) خضوع و خشوع داشت.
استاد حوزه علمیه بیان کرد: آیت‌الله بروجردی سفر پادشاه سعودی به قم را به دلیل اینکه او به زیارت حضرت معصومه(س) نخواهد رفت و این بی احترامی به کریمه اهل‌بیت(ع) است نپذیرفت لذا دقت بسیار بالایی در رعایت شان ائمه(ع) داشت ولی با این حال تقریب را تنها راه وحدت میان مسلمین می‌دانست.

فعالیت روشمند در تقریب
نوه مرحوم آیت‌الله العظمی بروجردی با بیان اینکه آیت‌الله بروجردی صد سال از زمان خودش جلوتر بود تصریح کرد: ایشان در زمینه تقریب روشمند کار کرد و اعتقاد به آن داشت او معتقد بود که فقه شیعه حاشیه بر فقه اهل سنت است که برخی فکر می‌کردند این جمله اهانت به شیعه است ولی آیت‌الله بروجردی به خوبی درک کرده بود که فقه اهل سنت در دوره‌ای طولانی به لحاظ تاریخی مسلط بود و فقهای ما از روایات آنان بهره زیادی برده بودند به همین دلیل وی از این زاویه نیز درصدد نزدیک‌تر کردن مسلمانان با یکدیگر و تقویت جایگاه تشیع در منظومه جهان اسلام بود. 

نگاه بین‌المللی
وی افزود: یکی از ویژگی‌های آیت الله بروجردی نگاه وی به بیرون یعنی به خارج از ایران و تشیع و نگاه بین‌المللی و بین‌الاسلامی بود که امروز به شدت مورد نیاز حوزه است به همین دلیل همکاری وثیقی را با علمای اهل سنت ایجاد کرد که در خاطرات ایشان و مرحوم آسیدابوالحسن اصفهانی آمده که در سامراء چون شیعیان بسیار مورد آزار و اذیت اهل سنت بودند به بزرگان اهل سنت کمک مالی می‌کردند تا با این وسیله از آزار شیعیان جلوگیری کنند.
نوه مرحوم بروجردی توجه به نهضت علمی در حوزه را از دیگر ویژگی‌های بارز آیت الله بروجردی برشمرد و تصریح کرد: امروز رهبر معظم انقلاب تاکید زیادی بر این مسئله دارند و باید در حوزه جدی‌تر گرفته شود؛ آیت الله بروجردی در چاپ آثار، دیگران را بر خویش مقدم می شمرد و به احیای آثار بزرگان گذشته اهتمام داشتند از این رو اهمیت فوق العاده‌ای برای شیخ الطائفه قایل بودند.
رئیس موسسه آیت‌الله بروجردی عنوان کرد: آن مرحوم برای هر موضوع فقهی پرونده‌ای درست می‌كرد؛ انظار فقهای اهل سنت را در نظر می‌گرفت ضمن اينكه به آراء مراجع ماضی بسيار اهميت می‌داد زيرا معتقد بود آنان به دوران اهل بيت(ع) نزديك‌تر بوده‌اند همچنين در ادبيات عرب و فارسی سرآمد بود و در فقه و اصول مكتب داشت و صاحبنظر بود.
وی تاکید کرد: آیت‌الله بروجردی وقتی حوزه را از زعیم قبلی تحویل گرفت تعداد طلاب حوزه بسیار کم بود ولی در زمان ایشان طلاب به بیش از 5 هزار نفر رسیدند که توسعه بسیار زیادی بود.

آزمون تاریخی حفظ قرآن
احمدی بروجردی تصریح کرد: نهضت چاپ كتب در زمان ايشان اتفاق افتاد و بسياری از كتب شيعه را چاپ كردند و موجب رونق معارف شيعی در دنيا شدند؛ ايشان اولين فردی بود كه بر عروة الوثقی حاشيه زد و حافظ سه جزء قرآن كريم بود و مرحوم كربلايی كاظم نیز در نزد ايشان آزمون تاريخی حفظ قرآن داد.
وی اظهار کرد: یکی دیگر از کارهایی که در سالیان اخیر از آن غفلت شده و البته اقداماتی اخیرا برای احیای آن صورت گرفته بحث ادبیات عرب است زیرا عربی زبان دین است و طلاب باید با آن به خوبی آشنا باشند و مرحوم بروجردی اهمیت زیادی برای این مسئله قائل بودند.

معرفی تشیع در دنیا
رئيس موسسه آيت‌الله بروجردی با بيان اينكه آيت‌الله بروجردی بنيانگذار مكتب قم بود ادامه داد: ايشان در طول سال‌ها مرجعيت علاوه بر خدمات علمی خدمات اجتماعی فراوانی داشتند كه وجود ۳۰۰ جلد كتاب خطی نفيس در كتابخانه كاشف الغطاء در نجف نمونه‌ای از آن است.
وی اعزام مبلغ به نقاط مختلف كشور و دنيا را از ديگر كارهای آن مرحوم برشمرد و گفت: ايشان مسجدی را در هامبورگ بنا كردند كه هم اكنون قطب تبليغات شيعه در اروپا است و سالانه ۲۵۰ هزار توريست از آن بازديد می‌كنند.
captcha