تنش در کشمیر؛ شیعی، اسلامی یا مردمی؟
کد خبر: 3516275
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۱
یادداشت وارده/

تنش در کشمیر؛ شیعی، اسلامی یا مردمی؟

گروه بین‌الملل: 90 درصد ساکنان کشمیر هند از مسلمانان شیعه و سنی هستند، این روزها تنش در این منطقه شدت گرفته و تعداد زیادی کشته یا مجروح شده‌اند.

تنش در کشمیر؛  شیعی، اسلامی یا مردمی؟
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، درگیری بین معترضان و نیروهای امنیتی در کشمیر در چند روز گذشته بیش از 40 کشته و هزاران مجروح بر جای گذاشته است.
در پی تشدید درگیری‌ها دولت هند برای مهار آن انتشار هر گونه روزنامه و نشریه را ممنوع کرد، اینترنت و تلفن این ایالت نیز پیش‌تر قطع شده بود تا کانال اطلاع‌رسانی مسدود شود و جامعه بین‌الملل در جریان اتفاقات قرار نگیرد. حکومت نظامی همچنان در کشمیر برقرار است.
کشمیر کجاست؟
کشمیر میان هند و پاکستان و قربانی سیاست‌ها و اختلافات 70 ساله دو کشور است. درست از زمانی که پاکستان راه خود را از هند جدا کرد و کشور پاک‌ها از سوی محمدعلی جناح به ثبت رسید، جنجال‌ها بر سر ناحیه مسلمان‌نشین جامو و کشمیر نیز آغاز شد.
پاکستان و هند بارها از تصمیمشان برای مذاکرات صلح بر سر کشمیر سخن گفته‌اند؛ اما به نظر می‌رسد هند چندان تمایلی به این مذاکرات ندارد.
قتل جوان مسلمان؛ جرقه آغاز اعتراضات
درگیری در کشمیر به دنبال قتل برهان مظفر وانی، رهبر حزب المجاهدین کشمیر(مسلمان اهل سنت) از شنبه هفته گذشته بعد از تشییع جنازه وی در کشمیر آغاز شد.
نیروهای امنیتی هند روز جمعه هفته گذشته با دریافت اطلاعاتی در خصوص حضور وانی در نماز جمعه منطقه «انانتاگ» در ایالت جامو و کشمیر با حضور در منطقه، وی و دو همراهش را به قتل رساندند.
برهان مظفر وانی جوانی 22 ساله بود که از 14 سالگی پرچم آزادیخواهی را در کشمیر برافراشته و کم کم محبوب شد، این محبوبیت پس از شهادت وی بیشتر شده و انسجام مسلمانان منطقه را در پی داشته است.
جمعیت 90 درصدی مسلمانان
90 درصد ساکنان کشمیر مسلمان(70 درصد سنی و 20 درصد شیعه) و بقیه از مذاهب دیگر هستند، اکنون که تنش در این منطقه شدت گرفته، این سؤال به ذهن می‌رسد که با توجه به تنوع مذهبی ساکنان این بخش هند موضوع کشمیر شیعی است یا اسلامی و آیا این موضوع می‌تواند مردمی و با مشارکت همه اعم از مسلمان و غیرمسلمان صورت گرفته باشد؟
شائبه استقلال‌خواهی
اخبار رسیده نشان می‌دهد که همه اقشار کشمیر در اعتراضات حضور دارند و این موضوع صرفا شیعی یا اسلامی نیست؛ بلکه مردمی است و شائبه استقلال‌خواهی هم در آن نقشی پر رنگ دارد. آن هم به صورت کاملا مستقل و بدون وابستگی به هیچ کشوری حتی پاکستان.
افنان علیم 19 ساله و ساکن کشمیر در این باره می‌گوید: «برخلاف تصورات، ما حتی تصمیم نداریم در آینده بخشی از پاکستان باشیم و خواهان کشمیر مستقلیم. ما لیاقت آزادی و آرامش را داریم. صدای ما در جهان به گوش کسی نمی رسد و ما داریم قصابی می‌شویم. بایکوت خبری کشمیر در رسانه‌های جهان، هند را مطمئن کرده است.»
داعش در کمین  
اما در صورت استقلال کشمیر از هند سرنوشت مبهمی در انتظار ساکنان آن خواهد بود؛ زیرا از یک سو منابع زیرزمینی و امکانات لازم برای اداره منطقه تازه استقلال‌یافته را نخواهند داشت و از سوی دیگر زمینه نفوذ جریان‌های افراطی همچون داعش تسهیل می‌شود.
احتمال نفوذ داعش در کشمیر در صورت استقلال به این دلیل وجود دارد که داعشی‌ها به خاطر قدرت دولت هند تاکنون نتوانسته‌اند به این منطقه مستقیما نفوذ کرده و فعالیت‌های تبلیغی انجام دهند؛ اما پس از استقلال و خروج از سلطه دولت، اهداف داعش محقق می‌شود و دیگر قدرتی مانند هند پیش‌روی این جریان نخواهد بود.
اکنون با این احتمال، اقدام آگاهانه ساکنان کشمیر و شناخت تبعات اعلام استقلال بیش از هر چیز مهم است تا به نفع جریان‌هایی مانند داعش تمام نشود.
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
يك دوست
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۴/۲۹ - ۱۵:۱۴
0
1
(۷۰ درصد سنی و ۲۰ درصد اهل تسنن) ؟؟؟؟
captcha