زائرانی که برای لمس نور آمده‌اند
کد خبر: 3517246
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۱

زائرانی که برای لمس نور آمده‌اند

گروه جهاد و حماسه: همه ساله مناطق مختلفی که در هشت سال دفاع مقدس محل حضور دلاورانی بود که امروز به خیل شهدا پیوسته‌اند، شاهد حضور پرشور مردمی است که برای تجدید میثاق با شهدا به این مناطق می‌آیند تا راه شهدا را ادامه دهند.

ایام تابستان است و در این بازار داغ فراموشی، هنوز افرادی هستند که فراموش نکرده‌اند چه خون‌هایی ریخته شده تا امروز طعم امنیت و آزادی را بچشند. هشت سال جنگ حق و باطل چه بسیار فرزندانی را که از مادران جدا کرد و چه فرزندانی که آرزوی دیدن پدر، داغی بر دلشان نهاد و چه بسیار مادرانی را بدون داشتن هیچ نشانه‌ای چشم به‌ راه بازگشت فرزندانشان گذاشت.
در هشت سال دفاع مقدس، خاک مناطق جنگی مخصوصاً غرب و شمال‌غرب کشور شاهد حضور دلاورانی بود که برای حفظ اسلام و آزادی و در جهت دفاع از حرمت ناموس، قدم در میدان جنگ با دشمنان میهن و اسلام گذاشتند و جان خود را فدای میهن کردند؛ از این رو سال‌هاست که فرزندان، برادران و خواهران آن شهدا و اقشار مختلفی علاقه‌مند به بحث ایثار و شهادت به این مناطق سفر می‌کنند تا در آنجا مظلومیت و تنهایی شهدای کشور را از نزدیک ببینند و شنونده حکایت دلاوری و مردانگی بزرگمردان آشنا و گمنام آن مناطق باشند.
حکایت مظلومیت شهدای غرب کشور
مناطق غرب و شمالغرب کشور هم اکنون شاهد حضور زائرانی است که از سراسر کشور آمده‌اند تا با شهدا تجدید میثاق کنند؛ چرا که مردان بسیاری طی آن دوران در این مناطق به آسمان‌ها پر کشیدند و شهید شدند. حدود 20 هزار شهید از خطه کردستان تقدیم انقلاب شده است که 5400 نفر از آن‌ها از بومیان کردستان و باقی افراد از دیگر استان‌های کشور هستند، اما مظلومیت این شهدا به اینجا ختم نمی‌شود.
سردشت؛ شهرستانی داغ دیده
شهرستان سردشت در جنوب غرب آذربایجان غربی از مناطق کردنشین این استان است. این شهر در هفتم تیرماه 1366 مورد حمله شیمیایی جنگنده‌های عراقی قرار گرفت. عراق قبل از این نیز بارها جبهه‌های جنگ را بمباران شیمیایی کرده بود، اما سردشت اولین شهر مسکونی ایران بود که مورد حمله شیمیایی هواپیماهای عراقی قرار می‌گرفت. در این فاجعه نیز 108 نفر از ساکنان شهر در همان لحظه شهید و صدها نفر مجروح و مصدوم شدند.
شهدا در پادگان حاج عمران
حاج عمران نام پادگانی است در 12 کیلومتری مرز ایران و عراق که در کشور عراق واقع شده و در جاده مواصلاتی پیرانشهر ـ رواندوز قرار گرفته است. این پادگان در عملیات والفجر 2 به تصرف رزمندگان اسلام درآمد. در ارتفاعات این منطقه عملیات‌های زیادی اجرا شد که از آن جمله می‌توان به عملیات‌های کربلای 2، کربلای 7 و والفجر 2 اشاره کرد. در دامنه ارتفاعات مرزی این منطقه، یادمان شهدای گمنام حاج عمران قرار گرفته است. شهیدان محمود کاوه، مصطفی ردانی‌پور و علیرضا موحددانش در این منطقه به شهادت رسیده‌اند.
فاجعه 15 خرداد
در 15 خرداد سال 1363، مردم بانه به همراه تعدادی از رزمندگان اسلام، بعد از برگزاری راهپیمایی به مناسبت سالگرد 15 خرداد سال 1342، در پارک‌شهر آن روز و پارک 15 خرداد امروز بانه، اجتماع کردند، مراسم به نیمه نرسیده بود که بمباران شروع شد. در پی این جنایت وحشتناک نزدیک به 590 نفر از شهروندان بانه و رزمندگان حاضر در راهپیمایی، شهید و حدود 400 نفر مجروح شدند. این نمونه‌ها تنها گوشه‌ای از مظلومیت و تنهایی شهدای این مرز و بوم است.
حضوری نورانی
این روزها نیز مردم در قالب طرح راهیان نور، راهی این سرزمین‌های نورانی کشور می‌شوند و با حضور پرشور در مناطق غرب و شمالغرب کشور از شهدای هشت سال دفاع مقدس یاد می‌کنند. زائران با حضور در این سرزمین‌ها هم معرفت خود را افزایش می‌دهند و هم به شهدا اعلام می‌کنند که راهشان ادامه دارد و مردم هنوز به آرمان‌ها و ارزش‌های آنها پایبند هستند. 
captcha