توجه به هنرهای قرآنی؛ رویکرد جدید طرح 1450
کد خبر: 3517353
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۶
محمدزاده اظهار کرد:

توجه به هنرهای قرآنی؛ رویکرد جدید طرح 1450

گروه فعالیت‌های قرآنی: مدیر شبکه قرآن و معارف سیما از رویکرد طرح قرآنی 1450 در بخش هنرهای قرآنی از جمله جمع‌خوانی و خوشنویسی سوره حدید خبر داد.

توجه به هنرهای قرآنی؛ رویکرد جدید طرح 1450
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، محمد‌حسین محمد‌زاده، مدیر شبکه قرآن و معارف سیما در نشست خبری طرح قرآنی 1450 که پیش از ظهر امروز، 3 مردادماه در شبکه قرآن برگزار شد، گفت: طرح فرهنگی، قرآنی و تابستانی 1450 به جهت غنی‌سازی اوقات فراغت خانواده‌ها، نوجوانان و جوانان، چندسالی است که با محوریت رسانه ملی و تمرکز شبکه‌های تخصصی قرآنی رادیو و تلویزیون و مشارکت همه شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی و دستگاه‌های قرآنی برگزار می‌شود.

محمدزاده با بیان اینکه نام این طرح برگرفته از سال نزول قرآن است، افزود: در هزار و چهارصد و چهل و یکمین سال نزول قرآن نخستین دوره از این طرح با عنوان 1441 اجرا شد و تا امسال نیز ادامه داشته است که امسال طرح 1450 در هزار و چهارصد و پنجاهمین سال نزول قرآن اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه طرح قرآنی 1450 قرآن کتاب زندگی از شب گذشته، دوم مرداد‌ماه آغاز شده است، عنوان کرد: تنها شبکه قرآن و معارف سیما، عهده‌دار این طرح نیست، بلکه رسانه‌های دیداری و شنیداری، مجازی و مکتوب نیز عهده‌دار این طرح هستند و این طرح در حقیقت کارکرد آموزشی، مسابقه‌ای و اطلاع‌رسانی دارد و از جنبه‌های مختلف فراگیر است.

مدیر شبکه قرآن و معارف سیما عنوان کرد: در طرح قرآنی 1450 سعی کردیم براساس تجربیاتی که دوستان ما داشتند پیش برویم و این تجربیات را حفظ کنیم اما در کنار آن ارزش افزوده‌هایی هم داشته باشیم که یکی از امتیازات طرح امسال، فعال کردن برخی از فعالیت‌ها و هنرهای قرآنی است که به این طرح گره می‌خورد.

محمد‌زاده ادامه داد: جمع‌خوانی قرآن یکی از هنرهایی است که در یک دوره‌‌ای پس از پیروزی انقلاب اسلامی در قالب هنر تواشیح فعال شده بود و چند سالی بود که دوران ثبات یا افول را طی می‌کرد که با تلاش گروه‌های تواشیح طی چند سال گذشته حیات مجدد به خود گرفت.

وی در ادامه یاد‌آور شد: وظیفه رسانه‌ خود می‌دانیم که از هنر جمع‌خوانی قرآن حمایت کنیم و به جهت حمایت از هنر جمع‌خوانی قرآن جشنواره‌ای را در قالب جمع‌خوانی سوره حدید به این طرح اضافه می‌کنیم. به این ترتیب همه گروه‌های جمع‌خوانی می‌توانند در این طرح مشارکت داشته باشند و در یک فضای مجزا ارزیابی شوند و برگزیدگان نیز تجلیل شوند.

توجه به هنرهای قرآنی؛ رویکرد جدید طرح 1450

مدیر شبکه قرآن و معارف سیما با بیان اینکه قصد داریم فعالیت‌های قرآنی مرتبط با طرح قرآنی 1450 را بررسی کنیم، گفت: ممکن است پس از بررسی به این نتیجه برسیم جشنواره خوشنویسی سوره حدید هم داشته باشیم.

محمدزاده با بیان اینکه باید بتوانیم یک همگرایی و هم‌افزایی بین فعالیت‌ها و هنرهای قرآنی ایجاد کنیم، گفت: در صورت امکان در فصل تابستان، فعالیت‌های جاری را با محوریت سوره حدید برقرار می‌کنیم و سعی می‌کنیم در دیگر ماه‌های سال نیز این محوریت را دنبال کنیم.
محمدزاده ادامه داد: طرح قرآنی 1450 تا دو یا سه هفته گذشته، بنا نبود اجرا شود اما به دلایل مختلف که مهم‌ترین آن مطالبه خود مخاطبان رسانه‌ ملی بود که البته مطالبه به حقی هم بود مسئولان سازمان صدا و سیما بر آن شدند تا این طرح را به جهت خدمت به مخاطبان و خانواده‌ها هر چه زودتر آغاز کنند.
وی درباره جوایز طرح قرآنی 1449 و نوع جوایز طرح قرآنی 1450، عنوان کرد: تمامی امور مربوط به پرداخت تعهدات طرح 1449 انجام شده و این جوایز به زودی پرداخت می‌شود، اما در طرح قرآنی 1450 بنا را بر آن گذاشته‌ایم که جوایز، مهم‌ترین عوامل انگیزشی نباشند و سعی کنیم حضور مخاطبان در طرح‌ها فقط نشاط و بهره بردن از یک طرح قرآنی باشد و عوامل انگیزشی در مراحل بعدی قرار بگیرند.
مدیر شبکه قرآن و معارف سیما ادامه داد: در سال جاری نیز نه به خاطر ملاحظه محدودیت‌های مالی، بلکه برای اینکه فرهنگ‌سازی کنیم که نفس حضور در برنامه‌های قرآنی باید عامل انگیزشی باشد، جوایز را محدودتر کرده‌ایم، اما امسال نیز جوایز قابل توجهی به این طرح اختصاص پیدا کرده است که در مجموع 1400 جایزه دو میلیون ریالی و پنجاه، جایزه 10 میلیون ریالی برای برگزیدگان این طرح در نظر گرفته شده است.
محمدزاده با اشاره به مشارکت دیگر دستگاه‌ها در اجرای طرح قرآنی 1450، اظهار کرد: رادیو قرآن و برخی شبکه‌های رادیویی نیز کار خود را از هفته‌ها پیش با محوریت سوره حدید آغاز کرده‌اند و یک برنامه محوری به این طرح اختصاص داده‌اند؛ همچنین سازمان دارالقرآن الکریم و دیگر دستگاه‌های قرآنی نیز برنامه‌های خود را با محوریت طرح قرآنی 1450 آغاز کرده‌اند.
توجه به هنرهای قرآنی؛ رویکرد جدید طرح 1450
محمدزاده با عنوان این مطلب که در دوره جدید راهبری رسانه ملی، توجه ویژه‌ای به فعالیت‌های قرآنی وجود دارد، اظهار کرد: شبکه قرآن سیما نیز در دوره جدید درصدد تدوین سند جامع تحول و ارتقا است که کار تدوین این سند از دو سه روز آغاز مسئولیت بنده در این شبکه آغاز شده است و کارهای اولیه مرتبط با سند انجام شده و مجتبی ایزدی نیز به عنوان دبیر تدوین سند انتخاب شده است.
وی یادآور شد: سند جامع شبکه قرآن و معارف سیما به ارتقای محتوا و ارتقای سبک برنامه‌سازی تلویزیونی در حوزه قرآن، ساختار شبکه، تعاملات شبکه با نهادهای مختلف فرهنگی و قرآنی و نحوه حفظ و جذب حداکثری مخاطبان توجه خواهد داشت و به زودی نیز جلسه هم‌فکری با صاحب‌نظران حوزه رسانه برگزار خواهد شد. تلاش داریم کار تدوین سند جامع شبکه قرآن سیما طی سه ماه آینده انجام شود.
مدیر شبکه قرآن و معارف سیما با بیان اینکه تغییرات لازم در شبکه قرآن سیما در دست اقدام است، عنوان کرد: یکی از قالب‌های ارائه پیام، قالب نمایش و فیلم و سریال است که در راه سفارش به مرکز تولید فیلم و سریال سازمان صداوسیما هستیم. مراحل بررسی و اقدام برای ارائه فیلم‌نامه‌های قرآنی در دست  اقدام است و دوستان قرآنی نیز اگر طرح، ایده و فیلم‌نامه‌های کوتاه یا بلند قرآنی دارند این طرح‌ها را در اختیار ما قرار دهند تا در جریان تولید فیلم قرار دهیم.
گزارش ایکنا حاکی است، در بخشی از این نشست احمد لیایی، دبیر طرح قرآنی 1450 به بیان مطالبی پیرامون این طرح پرداخت و همچنین مجتبی ایزدی، دبیر تدوین سند جامع شبکه قرآن و معارف سیما نیز مطالب کوتاهی را پیرامون مراحل تدوین این سند بیان کرد.
گزارش تصویری را اینجا ببینید.
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ساجدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۵/۰۳ - ۱۴:۵۵
0
0
موفق باشید
captcha