پوکمون‌ها در راهند/ هشدار؛ خطر در کمین است
کد خبر: 3517582
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۶

پوکمون‌ها در راهند/ هشدار؛ خطر در کمین است

کانون خبرنگاران نبأ: یکی از پدیده‌های شایع زندگی مدرن استفاده از ابرازهای هوشمند تکنولوژی است؛ این روزها اپلیکیشن‌ها و بازی‌های گوناگونی افراد را در هر رده سنی محصور خود کرده‌اند و حالا این شی وارگی چنان افراد را بهت زده کرده است که به‌صورت یک سندرم شایع می‌توان از آن یاد کرد. سندرمی که هر روز عواقب آن وخیم‌تر می‌شود و واقعیت و مجاز را چنان در هم تنیده که گویی قشر عظیمی از افراد را تسخیر کرده است.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، شاید چندان دور نباشد که افرادی را مشاهده کنید که با در دست داشتن موبایل‌هایشان بی‌جهت در مکان‌های عمومی می‌دوند و انگار در صدد تصاحب یا شکار فرد یا چیزی ‌هستند اما باید بدانید که نسل جدید بازی‌ها در راه است و شرکت‌های سودجوی اپلکیشن‌ساز بازی جدیدی را که ترکیبی از واقعیت و مجاز است به بازار ارائه کرده‌اند.
بازی Pokemon Go نام یک بازی قدیمی مربوط به دهه ۹۰ میلادی است که اخیرا توسط شرکت آمریکایی بازی‌های ویدئویی نیانتیک (Niantic) برای سیستم عامل اندروید بازسازی شده است.
برای انجام این بازی کاربر با استفاده از موقعیت جغرافیایی و قابلیت‌های دوربین گوشی همراه می‌تواند موجوداتی با عنوان پوکومن خلق کند و در مکان‌های مختلف جغرافیایی پوکمون‌های اطراف را شناسایی و با آنها رقابت کند. هر کاربر که میزان بیشتری پوکمون دریافت کند قدرت بیشتری دارد. برای انجام این بازی نیاز است در دنیای واقعی برگردید و پوکمون‌ها را دنبال کنید. در این بازی سرعت عمل بسیار مهم است و ممکن است کاربران دیگر این اپلیکشین در اطراف شما حضور داشته باشند و در صدد شکار شما برآیند.
این بازی در حالا حاضر به طور عمده در آمریکا، استرالیا، نیوزلند، آلمان و انگلستان در دسترس کاربران قرار گرفته است و بسیاری از کاربران خود را چنان محصور کرده که دچار سانحه شده‌اند. تصادف با اتومبیل، افتادن از نقاط بلند و گم شدن کودکان به جهت کشف پوکمون‌ها و تخلف‌های فراوان رانندگی در این کشورها از معدود عواقب گزارش شده این بازی جدید است.
پوکمون گو همانند یک بیماری واگیردار در حال شیوع است


این بازی که ۱۶ تیرماه سال جاری روانه بازار شده؛ در هفته‌های نخست با استقبال فراوان روبرو شده است و بسیاری از کاربران با استفاده از پروکسی‌های گوناگون سعی در دانلود این بازی در دیگر نقاط جهان داشته‌اند.
شرکت پوکومن در صدد است تا با برطرف کردن بسیاری از مشکلات این بازی آن را برای تمامی کشورهای جهان ارائه دهد و به‌زودی این بازی همانند یک بیماری واگیردار در جهان شایع خواهد شد.
آمارهای اولیه نشان می‌دهد که کاربران این بازی در هفته‌های نخست به ۲۱ میلیون کاربر فعال رسیده است و بسیاری از افراد معروف در جهان جزء کاربران مداوم این بازی به شما می‌روند.
این بازی در عرض دو هفته حدود ۱۴ میلیون دلار برای عرضه‌کنندگانش در آمده داشته و تجارت در این زمینه نیز رونق فراوانی داشته است و اکانت‌های مختلف شبکه‌های اجتماعی در صدد خرید و فروش این بازی برآمده‌اند و پوکمون‌‌گو حالا قصد دارد گوی سبقت را از «کلش» کارها برباید.
واکنش ایرانی‌ها به پوکمون گو
حسن کریمی قدوسی، مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، به رسانه‌ها گفته است: یک مکاتبه ایمیلی با سازندگان صورت گرفته و اگر قرار شود این بازی در ایران توزیع شود حتما باید از فیلتر‌های بازی رایانه‌ای بگذرد و هماهنگی‌های لازم در این زمینه صورت گرفته باشد در غیر این صورت این بازی فیلتر خواهد شد و از عرضه آن جلوگیری می‌شود.

محاسن و معایب بازی‌ها
شاید انجام بازی به بروز خلاقیت‌های فردی یک کودک، نوجوان و یا بزرگسال کمک کند اما باید این مسئله را بررسی کرد که افزایش خلاقیت‌ها موجب از دست رفتن چه ویژگی‌هایی در فرد خواهد شد.
برخی از استفاده کننده از اپلیکیشن‌ها به دنبال یافتن سبک زندگی در فضای مجازی‌اند و گاهی بازی‌ها مهارت‌های زندگی در آنها تقویت می کنند اما باید بررسی کرد که آیا مهارت‌های ارائه شده در اپلیکیشن‌های غربی با مهارت‌های زندگی ایرانی و اسلامی همخوانی دارد؟
انجام برخی از بازی همانند پوکمون گو به دلیل فعالیت زیاد سبب بهبود وضعیت جسمی افراد شده و هماهنگی میان چشم‌ها و عضلات را در مدت زمان کوتاه تقویت می‌کند اما این به مرور زمان استفاده فراوان از این بازی‌ها سبب بروز صدمات جبران‌ناپذیری در فرد خواهد شد که تنها به آسیب‌های جسمی نمی‌توان بسنده کرد. بروز خشونت و پرخاشگری یکی از صدمات جبران‌ناپذیر انجام این بازی‌هاست.
بازی‌ها زمینه‌ساز از خودبیگانگی فرهنگی
گاهی بازی‌ها زمینه‌ساز از خود بیگانگی فرهنگی‌اند و آنچنان در باورهای فرد رسوخ می‌کنند که این گرداب در تمامی مراحل زندگی از زمان تحصیل تا اشتغال و فعالیت‌های اجتماعی فرد را رها نخواهد کرد و شاید در این زمینه اول باید از بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای پرسید که آیا همگام‌سازی این بازی‌ها با فرهنگ ایرانی و یا ممنوعیت توزیع آن در سطح کشور کافی است؟ آیا استفاده از بازی که به طور پیوسته از دوربین‌های موبایل استفاده می‌کند امنیت بسیاری از شهروندان و مراکز حساس را تهدید نخواهد کرد؟ و آیا به طور کلی عدم توزیع راه‌حل نهایی این هجمه خواهد بود و یا مانند بسیاری از امکانات ممنوعه دیگر در کشور رسوخ نخواهد کرد؟
خانواده‌ها نیز روی دیگر ماجرا هستند و باید به آنها هشدار داد که گذشته از تمامی خطرهای امنیتی که برای حساب‌های کاربری شما ایجاد خواهد شد و یا هزینه‌های مالی که به خانواده شما تحمیل می‌‌شود خطری عمیق‌تری متوجه فرزندان و عزیزانتان هست و آنها غرق در دنیای شگفت‌انگیز مجاز و واقعیت در گرداب از تخیلات و توهمات غرق خواهند شد. پس لطفا هشیار باشید.

 *مینا حیدری
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
United States of America
|
۱۳۹۵/۰۵/۰۶ - ۰۹:۵۶
0
0
سلام و سپاس از مطالب فوق
لطفا توضیحات بیشتری ارائه فرمایید
captcha