سهم شغل‌های قرآنی در اشتغال‌زایی کمیته امداد
کد خبر: 3517966
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۲
امید به ایکنا پاسخ داد:

سهم شغل‌های قرآنی در اشتغال‌زایی کمیته امداد

گروه جامعه: معاون اشتغال کمیته امداد با بیان اینکه سرفصل شغلی به نام شغل قرآنی در کمیته امداد تعریف نشده، گفت: ماهیت بسیاری از تولیدات صنایع دستی توسط مددجویان کمیته امداد دینی و قرآنی است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، محمد امید، معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد در نشست خبری خود که صبح امروز 5 مردادماه در محل جدید این سازمان در میدان آزادی برگزار شد، در پاسخ به پرسش ایکنا مبنی بر اشتغال‌زایی مدد جویان در حوزه‌های دینی و قرآنی اظهار کرد: عنوانی به نام شغل‌های دینی و قرآنی هنوز در برنامه‌های اشتغال‌زایی کمیته امداد وجود ندارد اما بیش از 80 درصد تابلوفرش‌ها و دیگر صنایع دستی هنری که توسط مددجویان کمیته امداد تولید می‌شوند ماهیت دینی و قرآنی دارند.

وی عنوان کرد: 16 در صد از مشاغل ایجاد شده برای مددجویان کمیته امداد در حوزه صنایع دستی و هنری است که چیزی حول و حوش 45 هزار نفر در آن حضور دارند، از این تعداد حدود 2500 نفر در حوزه تابلو فرش کار کرده و بیش از 80 درصد کارهای آنها ماهیتی دینی قرآنی دارند.

امید افزود: ما هنوز بخش تولیدات دینی و قرآنی را از بخش دیگر بخش‌های هنری و صنایع دستی به طور کامل جدا نکرده‌ایم چرا که خروجی ما نسبت به سایر بخش‌ها کم است.

خروج سالیانه 100 هزارمددجو از چتر حمایتی کمیته امداد

وی با بیان اینکه بیش از 50 درصد اعتبار کمیته امداد مربوط به توانمندسازی و اشتغال‌زایی خانواده‌های تحت پوشش است اظهار کرد: طی 4 سال گذشته 420 هزار خانواده از پوشش کمیته امداد خارج شده‌اند این بدین معنی است که سالانه 100 هزار نفر خودکفا شده و از این تعداد نیز با توجه به شرایط اقتصاد 4.5 درصد از آنان درخواست بازگشت به چتر حمایتی کمیته امداد را داشته‌اند.

معاون اشتغال کمیته امداد تصریح کرد: خروج این تعداد افراد از کمیته امداد موجب صرفه جویی 600 میلیارد تومان در مستمری‌های پرداخت شده توسط کمیته امداد می‌شود.

وی با اشاره به ایجاد سالیانه 130 هزار فرصت شغلی برای اقشار محروم و مستضعف توسط کمیته امداد بیان کرد: برای این مشاغل اعتباری بالغ بر 1500 میلیارد تومان صرف شده است.

امید ادامه داد: بسته به نوع مشاغل ایجاد شده، برای مشاغل خانگی و کوچک 5 میلیون تومان و برای مشاغل خرد تا 100 میلیون تومان وام قرض الحسنه از صندوق اشتغال کمیته امداد پرداخت شده است.

اشتغال زایی کمیته امداد در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی است

معاون اشتغال کمیته امداد با بیان اینکه مجموعه کمیته امداد استعدادسنجی گسترده‌ای را برای ایجاد اشتغال انجام داده‌است گفت: نزدیک به یک میلیون نفر آماده اجرای طرح های اشتغالی بوده که کمیته امداد می‌تواند برای 200 هزار نفر شغل ایجاد کند.

امید یادآور شد: ایجاد شغل برای 200 هزار نفر به اعتباری بالغ بر 4 هزار میلیارد تومان نیازمندیم، هزار میلیارد آن را بانک و 500 میلیارد آن نیز از منابع کمیته تامین می‌شود این درحالیست که به 2500 میلیارد تومان دیگر احتیاج داریم.

وی با بیان اینکه عمده طرح‌های کمیته امداد مربوط به دامپروری و کشاورزی است عنوان کرد:‌ همانطور که گفته شد 16 درصد مربوط به طرح‌های صنایع دستی بوده و سالانه بیش از 150 هزار متر فرش از سوی مددکاران کمیته امداد تولید شده و می‌توان کمیته امداد را بزرگترین تشکل تولید کننده فرش کشور خواند.

معاون اشتغال کمیته امداد ادامه داد: 10 درصد فعالیت‌های مددجویان کمیته در حوزه‌های صنعتی بوده و 40 درصد نیز در حوزه‌های خدماتی فعالیت‌ می‌کنند.

وی بیان کرد: کمیته امداد خود وارد بخش بازاریابی برای فروش صنایع دستی خانواده‌های مددجو کمیته امداد شده و فروش محصولات را بر عهده دارد.

امید درباره حذف یارانه‌های افراد ثروتمند عنوان کرد: اگر یارانه افراد سه دهک جامعه حذف شود حدود 4 هزار میلیارد تومان به بخش اشتغال کمیته امداد امام خمینی واریز می‌شود.

واریز 12 هزار تومان به سبد اقتصادی خانواده‌های مددجوی کمیته امداد

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی خاطرنشان کرد: از تعداد 500 هزار طرح جاری اجرا شده در سال 93، حدود 12 هزار میلیارد تومان به سبد درآمدی خانواده ها واریز شده است.

وی تصریح کرد: به مددجویان آموزش های مهارتی، پایدارسازی و کارآفرینی داده می شود و در پی تفاهم نامه‌ با سازمان نظام پرستاری، 12 هزار نفر از دختران مددجوی کمیته امداد آموزش‌های کمک پرستاری را به مدت شش ماه طی کرده و در مراکز درمانی مشغول به کار هستند.

وی بیان کرد: سالانه تعداد 30 هزار نفر از جمعیت مددجو از طریق موسسات کاریابی وارد کار می شوند و تا 2 سال سهم بیمه آنان را کمیته امداد پرداخت می‌کند.

امید با اشاره به طرح ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی خانگی نیز عنوان کرد: این طرح را در استان‌های گرگان، لرستان، یزد، فارس، مشهد و کرمان اجرا کرده‌ایم تا وزارت نیرو در سال جاری هر کیلو ولت برق را به مبلغ 800 تومان از مددجویان خواهد خرید. در آمد این کار برای هر خانواده میانگین 1.5 میلیون تومان است.

وی خاطرنشان کرد: سیستم‌هایی که در خانه مددجویان نصب کرده‌ایم ضمانت 20 ساله دارد و 15 میلیون تومان کمیته امداد وام داده و همین طور وامی را نیز از بانک برای آنان دریافت کرده‌ایم که سود آن بسیار کم است ضمن اینکه خانواده‌‌هایی که این طرح را اجرا می‌کنند باید یک طرح اشتغال دیگر مانند پرورش طیور را نیز اجرا کنند.

 
captcha