مسئله‌ای به نام اطلاع‌رسانی صحیح مسابقات قرآن
کد خبر: 3518115
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۵
رقابت‌های قرآنی در بوته نقد/

مسئله‌ای به نام اطلاع‌رسانی صحیح مسابقات قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی: ایکنا هرساله و درست چند روز بعد از برگزاری مسابقات قرآن سازمان اوقاف و حتی گاهی با گذشت یک ماه با درددل تعدادی از مخاطبانش که در مسابقات ثبت نام کرده اما به خاطر عدم اطلاع‌رسانی صحیح از حضور در رقابت باز مانده‌اند، مواجه می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، یکی از مهم‌ترین جنبه‌های هر رویداد رقابتی، بحث اطلاع‌رسانی جزئیات برپایی آن رقابت برای حضور مخاطبان چه به منظور ثبت نام و چه برای اعلام زمان رقابت‌ها است. اطلاع‌رسانی‌ای که می‌تواند به انحاء مختلف صورت بگیرد تا علاوه بر جذب افراد بیشتر، آماده‌باشی برای افرادی که ثبت نام کرده‌اند، باشد.
حوزه فعالیت‌های قرآنی کشور نیز با برگزاری مسابقات قرآن در رشته‌ها و بخش‌های مختلف، سعی داشته تا از کاروان مسابقات عقب نماند. طی سال‌های اخیر هر چقدر در برگزاری مسابقات در حوزه قرآنی سعی در به‌روز شدن و هیجانی‌تر شدن شده است، در بحث اطلاع‌رسانی آن اگر نگوئیم عقب‌گرد داشته‌ایم، حداقل شاهد پیشرفت و تغییری نبود‌ایم.
ایکنا، هر ساله و درست چند روز بعد از برگزاری مسابقات قرآن سازمان اوقاف آن هم در مرحله شهرستانی با درددل تعدادی از مخاطبانش که در مسابقات، ثبت نام کرده اما به خاطر عدم اطلاع‌رسانی صحیح از آن جا مانده‌اند، مواجه می‌شود که البته در بین درددل‌های خود یک گلایه را هم مطرح می‌کنند و آن هم چیزی جز اطلاع‌رسانی صحیح زمان و مکان دقیق مسابقات نیست.
بحث اطلاع‌رسانی مسابقات قرآن که در اینجا تنها منظور مسابقات سراسری قرآن که توسط سازمان اوقاف و امور خیریه به خصوص در مراحل شهرستانی و استانی، برگزار می‌شود، است، از سال‌ها قبل، دارای منتقدانی بوده که عمدتاً هم نقدهای قابل قبولی بوده و جای بررسی داشته است.
انتقاداتی که باعث شد تا مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف را به فکر تهیه و تنظیم تقویم مسابقات قرآن جمهوری اسلامی ایران بیندازد. تقویمی که قرار بود در آن، زمان دقیق تمامی مسابقاتی که توسط سازمان‌ها و نهادهای مختلف برگزار می‌شود، اطلاع‌رسانی شود. با اینکه این تقویم قرار بود اسفندماه سال گذشته ابلاغ شود، اما اطلاع دقیقی از سرنوشت آن در دست نیست و اطلاع‌رسانی‌ای در مورد آن صورت نگرفت، البته باید این را نیز مدنظر داشت که بخشی از بهانه‌های تهیه این تقویم به تداخل بسیاری از مسابقات در کشور برمی‌گردد.
فارغ از تهیه شدن یا نشدن تقویم فوق، مشکل اصلی که این گزارش به دنبال پیدا کردن راهی برای برطرف کردن آن است، بحث اطلاع‌رسانی زمان و مکان دقیق مسابقات قرآن سازمان اوقاف در مراحل شهرستانی و تا حدودی هم استانی است.  
مشکلی که به نظر می‌رسد در تقویم در دست تهیه یا تهیه شده کمتر مورد توجه قرار گرفته؛ چرا که از همان ابتدای تهیه تقویم گفته شد که تقویم فوق تنها به دنبال اعلام بازه زمانی مسابقاتی که توسط سازمان‌‎ها و نهادها برگزار می‌شود، بوده و زمان دقیقی را به طور مثال برای مراحل مقدماتی سازمان اوقاف که بیشترین متقاضی و نیز منتقد را داشته، مشخص نخواهد کرد.
مشکلی که امسال نیز تعدادی حتی اندک از شرکت‌کنندگان در شهرستان‌ها با آن مواجه بوده و همین بهانه اصلی نگارش این گزارش شده است. این مشکل در حالی در عالی‌ترین مسابقات قرآن ایران رخ می‌دهد که بسیاری از مسابقات که از سطوح به مراتب پائین‌تری برخوردارند در چندین نوبت اقدام به اطلاع‌رسانی زمان و مکان دقیق مسابقات خود می‌کنند و به صورت ارسال مکرر پیامک آن هم، نه یک بار، اطلاع‌رسانی می‌کنند.
در حالی این روزها بحث اطلاع‌رسانی صحیح مسابقات قرآن سازمان اوقاف به معضلی برای برخی از شرکت‌کنندگان مسابقات تبدیل شده که گسترش فضای مجازی به کوچکتر شدن بیش از پیش دنیایی که در آن زندگی می‌کنیم، دامن زده و کوچکترین رویداد در دورترین نقطه در کسری از ثانیه به سراسر دنیا مخابره می‌شود. اما شرکت‌کنندگان در یک مسابقه که در چند 10 متری محل سکونتشان برگزار می‌شود، از زمان برگزاری مسابقه‌ای مطلع نمی‌شوند.
مسئولان برگزاری مسابقات سراسری قرآن می‌توانند با استفاده از همین فضا، بحث اطلاع‌رسانی مسابقات را به بهترین نحو ممکن مدیریت کنند. نصب بنر در اصلی‌ترین میدان شهر در شهرستان‌های کوچک نیز می‌تواند بهترین گزینه برای اطلاع‌رسانی مسابقات باشد. هر چند بهترین کار می‌توانست تعیین کردن زمان دقیق برگزاری مسابقات در تقویم زمانی باشد.
تقویم زمانی‌ای که در آن باید آیتم‌هایی همچون فصل امتحانات، شرایط جوی، تعطیلی یا عدم تعطیلی مدارس و ... مورد توجه قرار گیرد تا شاید شرکت‌کنندگان در مسابقات دیگر دغدغه‌ای به دغدغه و استرس مسابقات‌شان اضافه نشود.
حال باید دید که مسئولان برگزاری مسابقات قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه برای این مهم چاره‌ای خواهند اندیشید یا همچنان باید منتظر درددل‌ها و گلایه‌های برخی متسابقان در مورد باز ماندن از مسابقات قرآن و تبدیل شدن این موضوع به یک مسئله جدی باشیم.
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
قاری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۵/۰۶ - ۱۷:۵۳
0
1
سلام...من یکی از همین افرادم که از پارسال که مسابقات استانی بد خوندم روزشماری میکردم واسه رسیدن به مسابقات امسال...ولی متاسفانه بخاطر همین اطلاع رسانی ضعیف اوقاف بی خبر بودم و وقتی مسابقات تموم شد باخبر شدم...
واقعا جای تاسف داره اوقاف چهارتا اس ام اس از زمان و مکان دقیق برگزاری مسابقات نمیفرسته که یه موقع بودجه کم نیارن
علوی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۵/۰۶ - ۲۰:۱۹
0
1
مسابقات دقیقا تو امتحانای دانشجوها بود من خودم اگر دوستام نمیگفتند جا می موندم درگیری های الان زیاده و باید چندین بار اطلاع رسانی بشه متشکرم
وحید خزائی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۵/۰۷ - ۰۲:۰۴
0
1
باسلام.بنده هم به شدت ناراحت هستم از اطلاع رسانی بسیار ضعیف اوقاف اسلامشهر که باعث شد بنده به مسابقات شهرستانی نرسم.واقعا متاسفم برای مسئولین...
captcha