عملکرد دولت در مسیر اقتصاد مقاومتی؛ چشم‌انداز مثبت در مسیری دشوار
کد خبر: 3518138
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۲
اقتصاد مقاومتی؛ اقدام وعمل/ تحلیل رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه؛

عملکرد دولت در مسیر اقتصاد مقاومتی؛ چشم‌انداز مثبت در مسیری دشوار

گروه اقتصاد: نظری اظهار کرد: اینکه دولت سیاستگذاری کرده تا مراکز تولیدی از رکود خارج شده و دوباره وارد چرخه تولید شوند، سیاستی در راستای اقتصاد مقاومتی است، اما راهکار دیگری که باید انجام شود این است که صادرات غیرنفتی افزایش پیدا کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن نظری، رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به بحث درباره تفاوت اقتصاد مقاومتی و اقتصاد ریاضتی پرداخت و اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی به معنای کمال استفاده از منابع داخلی است تا وابستگی اقتصادی ما به خارج کم شود و تنش‌هایی که دشمنان قصد دارند در میدان سیاست بر اقتصاد ما وارد کنند، باعث آسیبی به اقتصاد کشور نشود.

عواقب اقتصاد تک‌محصولی برای اقتصاد مقاومتی

وی ادامه داد: با وجود اقتصاد مقاومتی، تحریم کارساز نیست و فشاری بر اقتصاد وارد نخواهد کرد. البته اقتصاد مقاومتی فقط برای زمان تحریم نیست بلکه اقتصادی درون‌زا و برون‌نگر است؛ بدین معنا که وابستگی به نفت کم شود و در این شرایط تحریم دشمن دیگر اثری نخواهد داشت.
نظری افزود: ممکن است تحریم دشمن بتواند در برخی موارد به ما فشار وارد کرده و یک یا دو کالا را تحریم کند اما در صورت گسترش صادرات کشور، همه کالاها را نمی‌توانند تحریم کنند اما اکنون که صرفا نفت را می‌فروشیم دارای اقتصادی تک‌پایه هستیم و با تحریم نفت، اقتصاد ما دچار چالش می‌شود.

لزوم ارتباط اقتصادی با سایر کشورها در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی

رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در پاسخ به این پرسش که آیا با برداشته شدن تحریم‌ها نیازمند اقتصاد مقاومتی هستیم؟ تأکید کرد: اگر اقتصاد را از درون شکوفا کرده و صادرات غیرنفتی بالا بود، تحریم دشمن تأثیری نداشت اما در شرایط فعلی که وابسته به فروش نفت هستیم با تحریم نفت، بر اقتصاد کشور فشار وارد می‌شود.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا در جهان کنونی، رهایی از وابستگی اقتصادی امکان‌پذیر است؟ عنوان کرد: رابطه داشتن، غیر از وابسته‌ بودن است. باید با کشورهای دنیا روابط اقتصادی داشته باشیم اما تولیدات را چنان افزایش دهیم که وابستگی کم شود. اقتصادهای پیشرفته، وابسته نیستند چراکه تولیدات بسیاری دارند و از طریق ارتباطات، محصولات خود را به فروش می‌رسانند.

مفهوم اقتصاد ریاضتی

رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ادامه داد: اگر کشوری همانند ژاپن را در نظر بگیریم، دارای روابط اقتصادی گسترده‌ای با جهان است اما وابسته نیست ولی اقتصادی همانند اقتصاد ترکیه وابسته است و به محض تحریم توسط روسیه، به اقتصاد آن کشور فشار وارد می‌شود.
عضو کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار در پاسخ به پرسشی درباره مفهوم اقتصاد ریاضتی اظهار کرد: اقتصاد ریاضتی به معنای اکتفا به آن چیزی است که اکنون دارا هستیم. در اقتصاد ریاضتی، مردم را در ریاضت قرار می‌دهیم و معیشت آنان دچار تنگنا می‌شود، در چنین شرایطی مردم از جهت رفاه در مضیقه قرار می‌گیرند.

اقدامات مثبت دولت در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی

نظری تأکید کرد: در اقتصاد مقاومتی، تولید محصولات را افزایش می‌دهیم و به جای خام‌فروشی، از مواد خام، محصولات متعددی را تولید کرده و به فروش می‌رسانیم. تاکنون وضعیت اقتصاد ما بدین‌گونه بوده است که نفت را می‌فروشیم سپس درآمد نفت را به بانک مرکزی برده و کالا از خارج وارد می‌کنیم اما اکنون که نفت قیمتی ندارد لازم است که کالاها را در درون تولید کرده و علاوه بر تأمین نیازهای داخلی، بخشی را هم برای فروش اختصاص دهیم.
رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه درباره اقدامات دولت در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی نیز گفت: ‌اینکه دولت سیاستگذاری کرده است که مراکز تولیدی از رکود خارج شده و دوباره وارد چرخه تولید شوند، سیاستی در راستای اقتصاد مقاومتی است؛ راهکار دیگری که باید انجام شود این است که صادرات غیرنفتی افزایش پیدا کند که البته سال گذشته، صادرات غیر نفتی از صادرات نفت پیشی گرفت و پیش‌بینی برای امسال هم به همین منوال است اما این آهنگ باید تشدید شود.
مطالب مرتبط
captcha