آمادگی جهاددانشگاهی برای حمایت مالی و مشاوره‌ای از ایده‌ها و واحدهای فناوری
کد خبر: 3518177
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۵

آمادگی جهاددانشگاهی برای حمایت مالی و مشاوره‌ای از ایده‌ها و واحدهای فناوری

گروه اجتماعی: رئیس جهاد دانشگاهی لرستان گفت: جهاد دانشگاهی لرستان از ایده و واحدهای فناوری که قابلیت تجاری‌سازی داشته باشند حمایت مالی و مشاوره‌ای می‌کند تا ایده به محصول تبدیل شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، سید علی نادر دهقانی‌الوار، رئیس جهاد دانشگاهی لرستان سه‌شنبه، پنجم مردادماه در شورای اداری شهرستان بروجرد با بیان اینکه آمادگی داریم فعالیت‌های متنوع جهاد دانشگاهی استان را در شهرستان بروجرد توسعه دهیم، اظهار کرد: جهاد دانشگاهی یکی از نهادهای انقلاب اسلامی است که به فرمان امام خمینی (ره) در 16 مرداد ماه 59 تاسیس شده است.
وی ادامه داد: متاسفانه علی‌رغم اینکه لرستان ظرفیت‌های خوبی در حوزه دانشگاه داری داشته اما جهاد دانشگاهی تا سال 81 در استان تشکیل نشده است.
رئیس جهاد دانشگاهی واحد لرستان با تاکید براین‌که در ابتدا ماموریت جهاد دانشگاهی مدیریت دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در کشور بوده است، افزود: بعد از انقلاب به‌دلیلی نابسامانی‌هایی که در فضای دانشگاهی کشور رخ داده بود لازم بود نهادی که متعلق به انقلاب و متعهد به آرمان‌های نظام باشد در دانشگاه‌ها حضور یابد و فعالیت‌های دانشگاهی را سامان دهد.
دهقانی‌الوار با اشاره به این‌که بعد از تثبیت آموزش عالی و استقرار دانشگاه‌ها ماموریت دیگری به جهاد دانشگاهی محول شد البته جهاد در بحث اسلامی کردن دانشگاه‌ها و پیاده‌سازی منویات مقام معظم رهبری همچنان حضور دارد و کارهای فرهنگی خود را ادامه می‌دهد، بیان کرد: امروز ماموریت جهاد دانشگاهی تجاری‌سازی فناوری، تولید علم و دانش و خودکفایی کشور در حوزه‌های مختلف است.
وی اضافه کرد: جهاد دانشگاهی 81 سازمان، پژوهشگاه، پژوهشکده، مرکز و واحد در کشور دارد و لرستان یکی از واحدهای موفق جهاد دانشگاهی کشور محسوب می‌شود.
عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی واحد لرستان با تاکید براین‌که جهاد دانشگاهی در تهران چندین پژوهشگاه که معادل دانشگاه هستند و در راس آنها پژوهشگاه رویان است، دارد، اضافه کرد: در حوزه پژوهش و فناوری تا به امروز ده‌ها قلم دارو در پژوهشگاه گیاهان دارویی تولید شده و هم‌اکنون در بازار در حال مصرف است.
وی با بیان این‌که در زمینه اصلاح دام و طیور و به‌زراعی جهاد دانشگاهی در کشور الگوست، تصریح کرد: در اصفهان جهاد دانشگاهی در بخش اصلاح ژنتیک کارهای خوبی انجام داده و این امر در کشور و در استان لرستان نیز در حال انجام است.
دهقانی‌الوار با بیان این‌که مقام معظم رهبری در زمینه تشکیل مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی کشور تاکید داشتند، بیان کرد: خوشبختانه این مرکز در جهاد دانشگاهی تشکیل شده است. همچنین انجماد سلول‌های بنیادین که کاری اساسی در حوزه پزشکی است در جهاد دانشگاهی به انجام رسیده است.
وی با بیان این‌که در زمینه پزشکی کارهای خوبی در کشور انجام شده است، تصریح کرد: بعد از انقلاب کارهای ارزشمندی در حوزه پزشکی انجام شده  و پژوهشگاه رویان در این حوزه و در سلول درمانی توانسته کشور را به رتبه دهم دنیا برساند و ایران اسلامی پا به پای کشورهای صنعتی دنیا در این راستا تلاش می‌کند.
رئیس جهاد دانشگاهی واحد لرستان گفت: در لرستان بانک خون بندناف به منظور انجماد سلول‌های بنیادین فعال است و تاکنون 500 نمونه منجمد شده است.
دهقانی‌ بخش اعظمی از ساخت و تجهیز فرستنده‌های رادیویی و تلویزیونی را دستاورد جهاد دانشگاهی دانست و با تاکید براین‌که در زمان تحریم رهبر معظم انقلاب روی ساخت و تامین تجهیزات صنعت نفت تاکید داشتند، خاطرنشان کرد: در بحث تامین و ساخت تجهیزات صنعت نفت جهاد دانشگاهی ورود پیدا کرد و هم‌اکنون در واحد خوزستان بخش اعظمی از این تجهیزات خاص ساخته و مورد استفاده هستند.
عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی واحد لرستان با اشاره به این‌که در سال 81 جهاد دانشگاهی را در لرستان تاسیس کردیم و چون این استان به‌لحاظ شاخص‌های توسعه با مشکلاتی مواجه بود هنگامی‌که در این فضا قرار گرفتیم ما نیز با مشکلاتی مواجه شدیم، افزود: خوشبختانه با توکل به خدا و جذب نیروهای متخصص، متعهد و معتقد به حرکت‌های جهادی امروز جهاد دانشگاهی لرستان یکی از واحدهای خوب کشور محسوب می‌شود.
رئیس جهاد دانشگاهی واحد لرستان با تاکید براین‌که در برنامه ششم توسعه تصمیم گرفته شده که هفت استان به‌صورت ویژه در کشور شاخص شوند، یادآورشد: خوشبختانه یکی از این واحدها لرستان است.
دهقانی‌الوار با بیان این‌که هفته گذشته کلنگ احداث مجتمع تحقیقات فناوری استان با حضور معاون جهاد دانشگاهی کشور و توسط جهاد دانشگاهی استان در بام لرستان به زمین زده شد، گفت: در این مجتمع فضایی ایجاد شده تا همه پژوهش‌ها و تحقیقاتی که زمانی در کتابخانه بایگانی می‌شد در این مکان تبدیل به محصول و سپس تجاری‌سازی شوند یا به عبارت دیگر در این مجتمع تحقیقاتی به منظور تجاری سازی فعالیت‌های دانشگاهی و ارتقای شاخص‌های توسعه انجام و تجاری می‌شوند.
عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی واحد لرستان پژوهشکده رویان را یکی از افتخارات کشور و جهاد دانشگاهی برشمرد و با تاکید براین‌که خوشبختانه در لرستان نیز مجوز مرکز ناباروری اخذ شده و به یاری خداوند متعال تا پایان آذرماه امسال در استان افتتاح خواهد شد، تصریح کرد: همچنین جهاد دانشگاهی در شهرستان کوهدشت بزرگ‌ترین گلخانه تجاری دانش‌بنیان را با حمایت‌های استاندار لرستان، نماینده و فرماندار کوهدشت ایجاد خواهد کرد که در این گلخانه محصولات و نشاء آن از آزمایشگاه‌ها تهیه می شود.
وی با اشاره به وجود نیروهای اندیشمند، فرزانه و ظرفیت‌های فرهنگی خوبی که در شهرستان بروجرد وجود دارد، خاطرنشان کرد: جهاد دانشگاهی لرستان در حوزه‌های پژوهش، آموزش، فرهنگی و اشتغال کارهای ارزنده‎ای در استان انجام داده و آمادگی دارد بخشی از این فعالیت‌ها را در شهرستان بروجرد راه‌اندازی کند و توسعه دهد.
دهقانی‌الوار گفت: بعد از خرم‌آباد دومین مرکز جهاد دانشگاهی را در بروجرد راه‌اندازی کردیم اما متاسفانه بدلیل عدم حمایت برخی از مسئولان این شهرستان این مرکز خوب کار نکرده است.
عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی واحد لرستان با بیان این‌که در زمینه توانمندسازی نیروی انسانی و اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به بروجرد کمک خواهیم کرد، افزود: آمادگی داریم دفتر خبرگزاری ایسنا را در این شهرستان ایجاد کنیم همچنین در بروجرد می‌توانیم مراکز رشد و واحدهای فناور و مراکز تحقیقاتی ایجاد کنیم البته بشرطی که با همت مسئولین این شهرستان زیرساخت لازم فراهم شود.
وی ادامه داد: این آمادگی را داریم که کشت، فراوری و تجاری‌سازی گیاهان دارویی را به شرط تامین فضا و بستر و زمین توسط دولت و مسئولین در این شهرستان ایجاد کنیم .
رئیس جهاد دانشگاهی واحد لرستان یادآورشد: در زمینه تبدیل اولویت‌های سرمایه‌گذاری به‌ویژه در بخش گردشگری می‌توانیم کار تحقیقاتی، پژوهشی و اجرایی را انجام دهیم.
وی گفت: بهینه‌سازی مصرف انرژی، پهنه‌بندی جاده‌ها، سطح‌بندی شاخص‌های رفاه اجتماعی براساس شاخص جهانی لگاتوم، مکان‌یابی و تهیه بانک‌های اطلاعاتی در حوزه‌های مختلف، تغذیه مصنوعی آب‌های زیرزمینی در شهرستان و برگزاری دوره‌های آموزشی و تعریف و تدوین تیپ‌های شغلی مبتنی برظرفیت‌های بروجرد از جمله مواردی است که جهاد دانشگاهی استان می‌تواند در این شهرستان عملیاتی کند.
دهقانی‌الوار گفت: یکی از چالش‌های آینده شهرستان بروجرد افت آب‌های زیرزمینی است که البته این مهم در شهرستان‌های غربی و جنوبی استان نمود دارد و نیاز است در بحث آب تدابیر علمی و منطقی مبتنی بر ظرفیت‌ها و مزیت‌های منطقه‌ای اندیشیده شود.
وی گفت: جهاد دانشگاهی لرستان از ایده و واحدهای فناوری که قابلیت تجاری‌سازی داشته باشند حمایت مالی و مشاوره‌ای می‌کند تا ایده به محصول تبدیل شود.

captcha