10مسجد زیبا در هند + عکس
کد خبر: 3518303
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۹

10مسجد زیبا در هند + عکس

گروه بین‌الملل: بناهای دینی و اسلامی اصيلي در هند وجود دارند که تاریخ ساخت آن‌ها به زمانی حکمرانی پادشاهان مغول بر این کشور برمی‌گردد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی «النبأ»، بناهای دینی و اسلامی متعددی از جمله مساجد اصیل و ریشه‌داری در کشور هند وجود دارد که توسط حاکمان مغول در زمان حکمرانی بر این کشور، ساخته شده است.
این بناها در آن زمان به اندازه‌ای که به دین توجه می‌شد، مورد اهتمام قرار نمی‌گرفت. سبك معماری شاخص و عظمت این مساجد، نیازمند کتب زیادی است که اصالت گذشته اسلامی هند را تبیین کند.
در این گزارش، 10 مسجد زیبا در مناطق مختلف هند معرفی می‌شود:
1- مسجد حضرت بال ـ سرينگر

بالصور.. أجمل 10

این مسجد در قرن 17 میلادی با سنگ مرمر سفید در سمت غربی دریاچه «دال» ساخته شده و یکی از مقدس‌ترین اماکن اسلامی در هند به شمار می‌آید. معماری این مسجد ترکیبی از سبک کشمیری و مغولی است.

2- مسجد بيم بالي ـ کِرالا

بالصور.. أجمل 10

بيم بالی یکی از مساجد مهم هند است که هر هفته مسلمانان برای برپایی نماز جمعه راهی آن می‌شوند، نام قبلی آن «بیم بافی»  بود؛ این نام از بانویی گرفته شده بود که گفته می‌شد دارای قدرت‌های خارق‌العاده‌ای از جانب خداوند است و نسبش به پیامبر(ص) برمی‌گردد و مقبره‌اش بکی از مهم‌ترین عوامل جذب افراد به این مسجد است.

3- مسجد جاما ـ دهلی

بالصور.. أجمل 10

ساخت مسجد جاما در دهلی مسجد در سال 1658 میلادی به پایان رسید، این مسجد ملقب به مسجد جامع است و یکی  از مساجد اصلی شهر «دهلی قدیم» به‌شمار می‌آید، مسجد جاما ظرفیت 25 هزار نمازگزار را دارد.

4- مسجد جاما - سرينگر

بالصور.. أجمل 10

مسجد جاما در سرینگر سال 1402 میلادی و با تکیه بر 370 ستون چوبی در کشمیر ساخته شد که بزرگ‌ترین مسجد این منطقه نیز محسوب می‌شود. این مسجد تاکنون سه بار سوخته و هر بار بازسازی شده است.

5- مسجد تاج ـ بوپال

بالصور.. أجمل 10
این مسجد که در سال 1985 تکمیل شد، یکی از بزرگ‌ترین مساجد در قاره آسیا نیز محسوب می‌شود. این مسجد به «مسجد تاج‌المجاهدین» یا «تاج‌المساجد» نیز معروف است، همچنین در طول روز به عنوان مدرسه اسلامی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

6 ـ مسجد شيخ سالم - آگره

بالصور.. أجمل 10
ساخت مسجد شیخ سالم در سال 1571 میلادی پایان یافت و «شاه محمد مظهر»، نخستین امام جماعت این مسجد بود، این مسجد تلفیقی از سبک معماری بومی و فارسی است.

7- مسجد مكه - حيدر آباد
 
بالصور.. أجمل 10

مسجد مکه یکی از قدیمی‌ترین مساجد در شهر «حیدرآباد» هند و یکی از بزرگ‌ترین مساجد این کشور است که در شهر حیدرآباد به‌عنوان پایتخت مشترک دو ایالت «تلانگانا» و «آندرا پرادش» واقع شده است. طاق این مسجد از خاک مکه ساخته شده و به همین دلیل به نام مکه نامگذاری شده است.

8- مسجد ناجينا - آگره

بالصور.. أجمل 10

این مسجد با استفاده از سنگ مرمر سفید توسط «شاه جهان»» از حکام مغول ساخته شده است و در آن بازار بزرگی به نام «مینا بازار» واقع شده که شاه جهان برای همسران خود ساخته بود تا بتوانند وسایل مورد نیاز خود را در آنجا تهیه کنند.

9- مسجد بارا امامبارا

بالصور.. أجمل 10

این مسجد در یک دوره از قحطی در هند به‌منظور ایجاد فرصت‌های شغلی مناسب برای جوانان ساخته شد، پیکره بزرگ این مسجد تنها بنایی به‌شمار می‌آید که بدون ستون ساخته شده است.

10- مسجد «ادهي دين كا جاهنبرا» - اجمير

بالصور.. أجمل 10

این مسجد در سال 1199 میلادی بر خرابه‌های یک معبد هندو و دانشکده زبان سانسکریت در شهر «اجمیر» واقع در ایالت راجستان هند ساخته شد.


captcha