نگاه بخشی به قرآن، یک انحراف بزرگ است/ پیگیری ادغام اتحادیه‌ها
کد خبر: 3518324
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۶
حجت‌الاسلام کوششی؛

نگاه بخشی به قرآن، یک انحراف بزرگ است/ پیگیری ادغام اتحادیه‌ها

گروه فعالیت‌های قرآنی: مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی کشور با انتقاد از افرادی که زمینه‌ساز افتراق بین مجموعه‌های قرآنی شدند، نگاه بخشی به قرآن را انحراف بزرگ نامید و افزود: در صورت ادغام اتحادیه‌ها، همه مؤسسات یکی و متحد و به تناسب توانمندی‌هایشان منتفع شده و از یک محل اعتبارات دریافت می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام سیدحسین کوششی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی کشور، امروز، ششم مردادماه در گردهمایی مدیران مؤسسات قرآنی ـ مردمی خراسان رضوی که در اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: قرآن کریم، محصول و نتیجه زحمات همه انبیای الهی است.
وی با بیان اینکه همه انبیاء از آدم تا خاتم دو هدف مشترک هدایت مردم به سمت بندگی خدا و زندگی صحیح در مسیر عاقبت به خیری داشتند، ادامه داد: این مسیر ادامه یافت تا در دوران پیامبر خاتم(ص) این مأموریت تکمیل و محصول آن اثری به نام قرآن کریم شد.
حجت‌الاسلام کوششی همچنین یادآور شد: این اثر یعنی قرآن کریم با این قدمت و زحمت انسان‌های مقرب خدا، امروز در اختیار ما قرار گرفته است تا پرچم قرآن را بلند کنیم، لذا علاوه بر اینکه توفیق بزرگی است، مسئولیت شما، خطیر و ظریف نیز به شمار می‌رود.
وی با اشاره به طرح آیه‌های همدلی افزود: حدود دو سال است به دلیل کمبود منابع مالی طرح جدی که بتواند مؤسسات را هماهنگ کند، وجود نداشته است؛ البته این کمبود مربوط به همه دستگاه‌ها بوده و خوشبختانه این طرح با جذب اعتبار حداقلی برای امسال در نظر گرفته شد.
سوره حجرات؛ دستورالعمل جدی زندگی
مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی کشور با اشاره به برگزاری این طرح با محوریت سوره مبارکه حجرات، ابراز کرد: به دلیل اینکه این سوره کوتاه، آیاتش قابل فهم برای همه و همچنین یک دستورالعمل جدی برای زندگی است، انتخاب شد.
وی در همین زمینه افزود: کل جلسات این طرح، حداقل هفت و حداکثر دوازده جلسه خواهد بود، اساتید آن را مؤسسات انتخاب می‌کنند و سرانه برای هر دوره 10 نفر پیش‌بینی شده است که به زودی اجرا می‌شود.
حجت‌الاسلام کوششی در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: استان خراسان رضوی و مشهد همواره پرچمدار حرکت‌های قرآنی در کشور بوده و افرادی چون رهبر معظم انقلاب و دوستان ایشان بسیاری از حرکت‌های قرآنی را پایه‌گذاری کردند و این شهر با برخورداری از قاریان، اساتید و حفاظ برجسته قرآن کریم همیشه در کشور پیشتاز بوده است.
تشکل‌های قرآنی؛ مجموعه‌های بهتر شکل‌یافته محافل سنتی
وی با بیان اینکه تشکل قرآنی، یک مجموعه بهتر شکل‌یافته محافل سنتی است، اضافه کرد: بر این اساس در حوزه تشکل‌های قرآنی نیز از خراسان رضوی انتظار می‌رود تا تعداد این تشکل‌ها با جمعیت و توانایی استان همخوانی داشته باشد که هنوز از وضعیت مطلوب، فاصله داریم.
حجت‌الاسلام کوششی با تأکید بر ضرورت تقویت مؤسسات قرآنی علی‌الخصوص در مناطق بیشتر نیازمند، اضافه کرد: البته خانه‌های قرآنی که شکل گرفته‌اند، این نقیصه را رفع می‌کنند، از طرفی  کیفیت مؤسسات قرآنی خراسان رضوی باید نسبت به دیگر نقاط متمایز باشد که مشکلاتی نیز در حوزه قرآنی در استان وجود دارد و امیدواریم به برکت خود قرآن مرتفع شود.
مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی کشور ابراز کرد: اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی خراسان رضوی در این دوره نسبت به گذشته از هماهنگی و انسجام خوبی برخوردار بود.
حجت‌الاسلام کوششی با بیان اینکه تاکنون بالغ بر یازده طرح خراسان رضوی در کشور تصویب شده که منوط به اعتبار است، تصریح کرد: اعتبارات قرآنی در اختیار دولت قرار دارد که برای سال 94، دویست میلیارد تومان توسط مجلس تصویب شد که یک بیستم آن یعنی 10 میلیارد تومان تخصیص پیدا کرد که آنهم به دلایل خاصی جذب نشد.
سال 94 منزه از اعتبارات قرآنی بود
وی با بیان اینکه سال 94، به طور کل منزه از اعتبارات قرآنی بود و هیچ اعتباری از سوی دولت تخصیص داده نشد، از طرفی بودجه سال 95، نیز به تازگی با چندماه تأخیر تصویب شده است، افزود: به هر حال مهم این است که قرآن به این اعتبارات متکی نبوده و نیست، تاریخ انقلاب و دفاع مقدس نیز این امر را به خوبی اثبات کرده است.
مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی کشور در ادامه با انتقاد از افرادی که زمینه‌ساز افتراق مجموعه‌های قرآنی شدند، توجه ویژه به ادغام اتحادیه‌ها در مشهد را خواستار شد و عنوان کرد: افتراق مجموعه‌های قرآنی کار اشتباهی بود و هیچ سنخیتی با فضای قرآنی نداشت و در حال حاضر هم هیچ‌کس از فضای حاکم بر جامعه قرآنی رضایت ندارد.
نگاه بخشی به قرآن؛ انحراف بزرگ
وی با بیان اینکه نگاه بخشی به قرآن، یک انحراف بزرگ است که الحمدلله نزدیک به 90 درصد این موضوع حل شده است، یادآور شد: بنابراین در صورت ادغام اتحادیه‌ها، همه مؤسسات یکی و متحد و به تناسب توانمندی‌هایشان منتفع می‌شوند و از یک محل اعتبارات دریافت می‌کنند.
حجت‌الاسلام کوششی با اشاره به اینکه بحث صدور و تمدید مجوز نیز حل شده و مؤسسات می‌توانند در این زمینه اقدام کنند، گفت: دیگر چیزی به اسم ارشاد و سازمان تبلیغات نداریم و هیچ‌یک از این دستگاه‌ها مجوز مستقل نداده و تمدید نمی‌کنند و هیئت رسیدگی به امور مؤسسات نیز با همین هدف تشکیل شده است.
وی با بیان اینکه 9 عضو در هیئت مرکزی این هیئت حضور دارند، تشریح کرد: در این هیئت دو عضو از سازمان تبلیغات، دو عضو از وزارت فرهنگ و ارشاد و دو عضو از اتحادیه، یک نفر از سازمان اوقاف، یک نفر از شورای توسعه و یک نفر نیز به عنوان نماینده حوزه علمیه، رسیدگی به امور مؤسسات، از صدور مجوز تا انحلال، ارزیابی، حمایت، نظارت، رتبه‌بندی و ... را انجام می‌دهند.
مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ‌مردمی کشور با بیان اینکه تاکنون بیش از 30 جلسه از این هیئت برگزار و 10 آیین‌‌نامه تصویب شده است، گفت: رئیس این هیئت، بالاترین مقام قرآنی وزارت، یعنی معاون وزیر و دبیر آن هم مدیرکل سازمان تبلیغات و دبیرخانه آن نیز در این سازمان مستقر است که امیدواریم هرچه سریع‌تر هیئت‌های متناظر استانی آن نیز شکل بگیرد.
روند صدور مجوزهای مؤسسات
وی با اشاره به آغاز صدور مجوزهای مؤسسات، یادآور شد: تا هفته گذشته بالغ بر 300 مجوز صادر شد و افرادی که از قبل مجوز داشته‌اند، در اولویت رسیدگی قرار دارند و باید با مراجعه به سایت تلاوت فرم‌ها را مجددا پر کنند، همچنین داوطلبان جدید نیز در نوبت بعدی قرار خواهند گرفت.
حجت‌الاسلام کوششی ابراز امیدواری کرد با این اصلاحات خلأهای گذشته جبران شود و افزود: ادغام اتحادیه‌ها یک امر کشوری است، اما اساسنامه آن در استان‌ها تغییر کرده و طبق آن تمام مؤسسات استان باید عضو اتحادیه شوند و در یک مجمع عمومی رئیس اتحادیه را انتخاب کنند.
وی خطاب به مدیران مؤسسات گفت: شما نباید بگذارید در این مسیر کندی صورت گیرد تا منافع همه مؤسسات تأمین شود؛ انتظار ما از خراسان رضوی متفاوت است، بنابراین افراد قوی و شایسته را انتخاب کنید و اتحادیه خراسان رضوی را سرآمد همه اتحادیه‌های کشور بدانید.
مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی کشور با اشاره به شکل‌گیری انجمن خیرین قرآنی توسط اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ‌ مردمی کشور اظهار کرد: از لحاظ حقوقی شخصیت‌های برجسته‌ کشوری در این انجمن عضو هستند؛ همچنین در این انجمن‌ها در سطح کشور، مدیرعامل اتحادیه استان، عضو ثابت حقوقی آن خواهد بود.
وی ضمن بیان اینکه این انجمن کشوری است و شعبات آن در استان‌ها ایجاد می‌شود، در خاتمه به صندوق بیمه فعالان قرآنی نیز اشاره و ابراز کرد: صندوق بیمه فعالان قرآنی نیز تصویب شده و منتظر تخصیص اعتبار دولت است که امیدواریم به زودی محقق شود.
captcha