اهتمام مؤسسات قرآنی به کار فرهنگی در کنار قرآن‌آموزی
کد خبر: 3518380
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۹
حجت‌الاسلام مرویان‌حسینی خواستار شد؛

اهتمام مؤسسات قرآنی به کار فرهنگی در کنار قرآن‌آموزی

گروه فعالیت‌های قرآنی: مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه اقدام به قرآن‌آموزی باید با نگاه تأمین نیاز زمانه باشد، گفت: مؤسسات قرآنی در کنار آموزش‌ قرآن، به فعالیت‌های فرهنگی و انتقال فرهنگ انقلاب اسلامی به مخاطبان نیز اهتمام داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام سیدمحمود مرویان‌حسینی، مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، امروز، ششم مردادماه در گردهمایی مدیران مؤسسات قرآنی ـ مردمی خراسان رضوی در اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، با بیان اینکه قرآن هدایتگر انسان‌ها و اصلاحگر جوامع است، ابراز کرد: قرآن، دل را پیراسته، رفتار را جهت و جامعه را از آسیب‌های اجتماعی نجات می‌دهد.
وی با بیان اینکه امروز کشور درگیر آسیب‌های اجتماعی است، ادامه داد: در برخی نقاط، نشانه‌هایی از بحران‌های اخلاقی، فروپاشی خانواده، آمارهای نگران‌کننده طلاق، چهره زشت اعتیاد، نزاع‌ها و مشاجرات خانوادگی و قومی مشاهده می‌شود.
حجت‌الاسلام مرویان‌حسینی این آسیب‌ها را نتیجه دوری از فرهنگ قرآن کریم دانست و افزود: امروز در بین مسئولان کشور عزمی جدی برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی و آثار نگران‌کننده آن اتفاق افتاده است و کارشناسان در پی یافتن روش‌هایی برای کاهش این آسیب‌ها در کشور هستند.
بازگشت به اصالت‌ اسلامی؛ راهکار درمان آسیب‌های اجتماعی کشور
وی با بیان اینکه برای مردمی که ایده دستیابی به تمدن نوین اسلامی را در سر می‌پرورانند، وجود آسیب‌های اجتماعی پدیده‌ای غیرقابل قبول به شمار می‌رود، افزود: تنها درمان آسیب‌های اجتماعی در کشور، ساختارهای دینی و معنوی و نظام‌سازی بر اساس ارزش‌های درونی و بازگشت به اصالت‌های تجربه ‌شده اسلامی است.
مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در همین زمینه افزود: آمارها نشان می‌دهد، نوجوانان و جوانانی که با هیئت، محافل قرآنی و مذهبی ارتباط دارند به مراتب بیشتر از دیگر هم‌سن و سالان خود از آسیب‌های اجتماعی دورمانده‌اند.
وی اضافه کرد: پایگاه‌های مساجد، انجمن‌های دینی و تشکل‌هایی که با فرهنگ ایمان و جهاد شکل گرفته‌اند، در درون انسان سرمایه‌ای ایجاد می‌کنند که او را از این لغزش‌ها دور نگه می‌دارد.
شهدا؛ رشدیافته محافل دینی و قرآنی
وی در ادامه با اشاره به رشادت‌های شهدا و رزمندگان هشت سال دفاع مقدس، یادآور شد: این افراد از محافل دینی و قرآنی ما برخاسته و چنین مجاهدت‌ و فداکاری‌هایی را رقم زدند که نمونه امروزی آن نیز مدافعان حرم‌اند که از خانواده خود برای دفاع از اسلام و انقلاب می‌گذرند.
حجت‌الاسلام مرویان‌حسینی با تأکید بر لزوم بازگشت مدیران به پایگاه اصیل دینی به منظور کاهش آلام اجتماعی، تصریح کرد: گزارش‌های آماری ما می‌گوید مهمترین پایگاه برای این کار قرآن کریم است.
مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در ادامه پس از اشاره به طرح‌های صورت‌گرفته از سوی این نهاد طی سال‌های 92 تا 95 به دیدار اخیر رهبر معظم انقلاب با شعرا و مداحان خراسان رضوی در حرم رضوی اشاره و گفت: ایشان دوباره تکرار کردند که «ما در یک پیچ تاریخی هستیم»، لذا حرکت در پیچ، انعطاف، آمادگی و توجه به مقتضیات می‌خواهد، اما هنگامی که از پیچ می‌گذرید به یک منطقه لذت‌آفرین و فراخ می‌رسید.
وی در توضیح فوق افزود: به عنوان نمونه در عرصه فرهنگ و هنر، هنرمندی که نیاز زمانه خود را به درستی درک کند، نه تنها می‌تواند هنر خود را به زیبایی ارائه کند، بلکه ذهن‌ها و رفتارها را نیز در مسیر درست جهت‌دهی خواهد کرد، یا اگر بچه‌های ما برای دفاع از حرم اهل بیت(ع) به سوریه نمی‌رفتند امروز باید در صدکیلومتری مشهد با داعش می‌جنگیدیم.
فرهنگ انقلاب اسلامی در کنار قرآن‌آموزی به مخاطبان انتقال یابد
حجت‌الاسلام مرویان‌حسینی از مدیران قرآنی درخواست کرد: در وهله اول اگر اقدام به قرآن‌آموزی می‌کنید، با نگاه تأمین نیاز زمانه باشد که در این صورت باید مؤسسات قرآنی ما در کنار آموزش‌ قرآن، به فعالیت‌های فرهنگی نیز اهتمام داشته باشند و فرهنگ انقلاب اسلامی را به مخاطبان خود منتقل کنند زیرا در غیر این صورت برخی مؤسسات پایگاه جریان‌های انحرافی خواهند شد.
وی با طرح این سوال که جلسات ما نباید با جلسات قرآنی انجمن حجتیه که کاری به اسلام و انقلاب و دفاع مقدس نداشته و امروز نیز کاری با دشمنان کشور ندارند، داشته باشد؟، افزود: مؤسسات ما باید در خط ولایت و جریان انقلابی مبارزه با استکبار باشند که این به معنای تشخیص میدان مسئولیت و رسالت در این برهه است.
مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در خاتمه با تأکید بر ضرورت حمایت و تشویق، خطاب به مدیران گفت: نباید منتظر طرح‌های اتحادیه باشیم، بلکه باید راه بیفتیم و رسالت خود را ایفا کنیم، اتحادیه، دولت و دیگر سازمان‌ها نیز موظفند مؤسسات را پشتیبانی کنند.
captcha