کرمانشاه بیمار به بیکاری است/ فواید کار در اسلام
کد خبر: 3518388
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۲

کرمانشاه بیمار به بیکاری است/ فواید کار در اسلام

گروه اجتماعی: زندگی انسان برمحور کار می‌گردد و کار تلاش انسان در مسیر حصول به هدفی معین است و در فرهنگ غنی اسلامی، سلوک الهی دارای دو بخش مادی و معنوی است که بخش ماديش كار است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از کرمانشاه، براساس اعلام مرکز آمار ایران استان کرمانشاه در جدول رتبه اول بیکاری در کشور قرار دارد و به نوعی این استان، بیمار به بیکاری است.
استان کرمانشاه با داشتن ظرفیت‌های بالقوه خدادادیش شایسته این نرخ سهم بیکاری در کشور نیست اما چرایی این مسئله بازگشت به برنامه‌‌ریز‌های مربوط به این بخش را دارد که نیازمند تعریفی دیگر است.
دراین مجال می‌خواهیم کار و فواید آن را در دین اسلام تشریح کنیم، آدمی برای رفع نيازهای خود نيازمند كوشش است و این کوشش بر محور زندگی انسان کار است. «كار، تلاش انسان جهت حصول به هدفی تعیین شده است»

کار نیاز جامعه پویا و امیدوار
مکاتب گوناگون بشری هریک نظرات متفاوتی درخصوص کار داشته‌اند و در جهان بینی اسلام کار مفهوم ویژه‌ای دارد که پیوند دهنده دنیا و آخرت انسانی است.
در فرهنگ غنی اسلامی، سلوک الهی دارای دو بخش مادی و معنوی است که بخش ماديش كار است و از اينجا می‌شود به اهميت كار در جامعه اسلامی پی‌برد.
اما جوانان یک اجتماع نیازمند به کارند تا بتوانند برای خود هویتی داشته باشند چه بسا تعریف یک شغل برای یک جوان تعریف یک هویت برای او در جامعه باشد به همین سبب انجام كار، مطلوب خداوند است و همچون عبادت و جهاد در راه خدا مقدس. پيامبر اكرم(ص) می‌فرمايد: عبادت هفتاد پاره است و برترين آن، طلب روزی حلال است.

در منطق اسلام؛ كار، عمل صالح و عبادت
در مكتب اسلام ‌بيكاری و نيازمند ديگران بودن امری ناپسند‌ شمرده شده و امام صادق(ع) می‌فرمايد: خداوند متعال بيكاری را دشمن انسان می‌داند.
همچنین کار وسیله‌ای است برای کسب تجربه انسان که بر رشد عقلانی و اجتماعی او می‌افزاید و دراین خصوص نیز در حدیثی از امام صادق(ع) آمده است: «‌التجارت تزيد فی العقل‌، تجارت عقل را رشد می‌دهد».

اشتغال و جایگاه آن در جامعه نویدبخش آرامش روح
انسان با كسب درآمد به واسطه داشتن شغل از نظر  روحی آرامش می‌يابد، فرد نيازمند از نظر روحی در اضطراب و نگرانی است پيامبر(ص) می‌فرمايد: انسان هر گاه نيازهای خود را تامين كند آرام می‌گيرد.

سهم کار و اشتغال در مسیر رفع فقر از چهره جامعه
با كار و تلاش ‌فقر دفع می‌شود. براساس گزارش ایکنا، با توجه به نرخ بیکاری دراستان کرمانشاه توجه به این مسئله از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و نیاز به رسیدن یک راه‌کار جهت کاهش بیکاری بسیار ضروری است که دلالت بر اهمیت این موضوع دارد تا اندازه‌ای که توجه به این امر در اسلام بدین شرح بیان می‌شود «بیکاری در اسلام مردود است و کار به عنوان یک امر مقدس شناخته شده است».
بهناز لیلیان
captcha