چگونه امام خمینی(ره) از لحظات سخت زندگی لذت می‌برد؟
کد خبر: 3518397
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۱

چگونه امام خمینی(ره) از لحظات سخت زندگی لذت می‌برد؟

گروه اندیشه: عضو مجلس خبرگان رهبری خطاب به اساتید و دانشجویان ایرانی مقیم خارج از کشور گفت: همانطور که امام صادق(ع) دستور داده‎اند، اوقات روز را بر چهار بخش تقسیم‌بندی کنید، باید بخشی را به نشاط و تفریح اختصاص دهیم، زیرا اگر با این نشاط، جاذبه اسلام را نشان دهیم، همچون امام خمینی(ره)، حتی در لحظات سخت زمانه هم از زندگی لذت می‌بریم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، آیت‌الله محمدصادق حائری‌شیرازی، عضو مجلس خبرگان رهبری، ظهر امروز، ششم مردادماه در دهمین همایش اساتید و دانشجویان ایرانی خارج از کشور در مشهد که با موضوع «پایبندی و رعایت اخلاق اسلامی؛ الگوی عملی، معرفی اسلام و خانواده‌های مسلمان به غرب» برگزار شد، با ذکر دعای قرآنی «رَبَّنَا آتِنَا فِی الدُّنْیَا حَسَنَةً وَفِی الآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ» بیان کرد: ما شما را همین جا به بهشت دعوت می‌کنیم زیرا دین اسلام معتقد است، اول دنیایتان را بهشت کنید تا بتوانید بهشت را در فردای دیگر باور کنید.
وی با بیان اینکه رفتار مسلمانان با پیروان سایر ادیان برای جذب غیرمسلمانان بسیار مهم است، ابراز کرد: اگر می‌خواهید رابطه خوبی با خدا داشته باشید، باید در ابتدا رابطه خوبی بین خودتان برقرار کنید از همین رو کسانی که راستگو و خداباورند، چرا نباید همدیگر را باور داشته باشند.
برای چه هدفی قرآن می‌خوانیم؟
آیت‌الله حائری‌شیرازی با طرح این پرسش که آیا قرآن کریم را تنها در قبرستان‌ها و برای کسب اجر و ثواب و یا حفظ کردن می‌خوانیم؟، اظهار کرد: این گونه قرائت کلام‌الله، آبروی انسان را می‌برد؛ می‌دانید داعش چگونه آبروی اسلام را می‌برد؟
وی با اشاره به نصّ صریح آیات قرآن مجید درباره اکرام اسیر می‌فرماید: «وَيُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَى حُبِّهِ مِسْكِينًا وَيَتِيمًا وَأَسِيرًا، و غذای (خود) را با اينكه به آن علاقه(و نياز) دارند، به مسكين و يتيم و اسير می‌‏دهند»، گفت: اهل بیت(ع) بعد از 72 ساعت روزه گرفتن، افطار با آب و تحمل گرسنگی، اسیر را اطعام می‌کنند؛ اما در مقابل داعش، اسیری را با دست و پای بسته درون قفس می‌اندازد و با قساوت به نام اسلام به آتش می‌کشد و نشان جهان می‌دهد.
همه باید در خدمت مردم باشند
آیت‌الله حائری‌شیرازی با بیان اینکه اسلام فاصله میان انسان‌ها را کم می‎کند، اضافه کرد: همه برای خدمت به مردم آمده‌ایم و می‌خواهیم در این مسیر به سایر ادیان الهی خدمت کنیم.
امام جمعه سابق شیراز به نقطه اختلاف تمدن غرب و اسلام اشاره کرد و گفت: علوم غرب به این اصل نرسیده‌اند که «انسان به ما هو انسان» را بفهمد و بپذیرد که انسان موجودی عقلانی است.
وی تصریح کرد: بر اساس مبانی علوم جدید، همه چیز باید از راه تجربه و آزمایش حاصل شود که این آغاز سقوط تمدن بشری است و هر چه بر سر بشر می‌آید، از جمله تبعات همین انحراف انسانی است.
انسانیت پیش‌نیاز مسلمانی است
آیت‌الله حائری‌شیرازی با بیان اینکه انسان با الهامات الهی، خوب و بد را تشخیص می‌دهد زیرا رذائل و فضائل آموختنی نیستند، ابراز کرد: ادراک انسانی با خلقت انسان همراه است از همین رو زشتی و زیبایی امور را از بدو تولد می‌شناسیم.
وی با بیان اینکه مشکل داعش آن است که می‌خواهد قبل از آنکه انسان باشد، مسلمان شود، به واقعه کربلا اشاره و تأکید کرد: آنانی که اول انسانیت را درک کرده بودند، به رتبه مسلمانی دست یافتند.
نمایشگاه اسلام باشید
وی خطاب به دانشجویان و اساتید حاضر در همایش گفت: بیایید نمایشگاه اسلام در خارج از کشور باشید؛ وقتی به منزل‌تان می‌آیند، دین شما را زیبا و جذاب ببینند، اگر این اسلام به انسان پیوند بخورد، همه را مجذوب خود می‌کند.
آیت‌الله حائری‌شیرازی با ذکر این نکته که قرآن مجید به صراحت بیان می‌کند که این کتاب برای عده‌ای گمراه‌کننده و برای گروهی نیز هدایت‌گر است، ادامه داد: خدا ادیان الهی را برای بشر برگزید تا دنیای ما را بهشت کند.
وی یادآور شد: اگر در عصر حاضر مبلغان خوبی برای نمایش صحنه‎های بی‌بدیل اربعین میان مردم عراق و ایران که در گذشته با هم هشت سال جنگیده‌اند، داشته باشیم، بسیاری از مردم کشورها برای پیوستن به اسلام ناب سر و دست می‌شکستند، نه برای ملحق شدن به اسلام داعشی.  
این مؤلف کتب و مقالات علوم دینی با یاد خاطراتی از خلق و خوی حضرت امام خمینی(ره) ابراز کرد: زیبایی زندگی امام راحل در جاذبه‌اش دخیل بود، اخلاق، سخنان، حرکات، راه رفتن و ... ایشان زیبا بود؛ امامان ما بیش از آنچه خرج خوراک و پوشاک کنند، برای عطر، خضاب و بهداشت هزینه می‌کردند.
وی بیان کرد: حتماً اهل لذت باشید، لذت جزو ضروریات زندگی انسان است، همانطور که امام صادق(ع) دستور داده‎اند، اوقات روز را بر چهار بخش تقسیم‌بندی کنید، باید بخشی را به نشاط و تفریح اختصاص دهیم، زیرا اگر با این نشاط، جاذبه اسلام را نشان دهیم، همچون امام خمینی(ره)، حتی در لحظات سخت زمانه هم از زندگی لذت می‌بریم.
captcha