نامشخص بودن تکلیف اجراهای عمومی گروه‌های خراسانی جشنواره «تئاتر رضوی»
کد خبر: 3518420
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۵۹
حسن‎زاده اعلام کرد:

نامشخص بودن تکلیف اجراهای عمومی گروه‌های خراسانی جشنواره «تئاتر رضوی»

گروه هنر: علاوه بر بخش رقابتی یازدهمین جشنواره سراسری «تئاتر رضوی» و البته الحاق جشنواره نمایشنامه‌نویسی که پیشتر به میزبانی قزوین برگزار می‌شد به آن، بخشی نیز شامل اجراهای عمومی گروه‌های خراسانی به این جشنواره افزوده شده بود که سرنوشت نامعلومی پیدا کرد.

محمد حسن‌زاده، نویسنده و کارگردان تئاتر رضوی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت: همیشه از ایده انتقال جشنواره نمایشنامه‌نویسی رضوی به میزبانی قزوین به جشنواره سراسری «تئاتر رضوی» به میزبانی بجنورد علیرغم اینکه یک فرصت ناب فرهنگی را از مردم استان قزوین سلب می‌کنیم استقبال کرده‌ام.

وی گفت: دلیل این امر نیز بدان خاطر است که با وجود تخصصی بودن جشنواره سراسری نمایشنامه‌نویسی رضوی و آثار خوبی که ارائه می‌شد و البته استعدادهای ناب که در هر دوره شناخته می‌شدند اما هیچگاه نمایشنامه‌های تولیدی برای تولید اثر نمایشی به کارگردانان تئاتر رضوی توصیه و یا پیشنهاد نشده و این دو جشنواره بدون کوچکترین اثرگذاری بر هم، به شکل مستقل برگزار می‌شدند.

حسن‌زاده تصریح کرد: در مدل جدید برگزاری جشنواره «تئاتر رضوی» حداقل این نکته مثبت وجود دارد که آثار نمایشی مکتوب پس از نظارت کارشناسی مسئولان و نگارش نهایی در اختیار گروه تولید قرار گرفته و منتخبان آن فرصت برای تجربه صحنه را پیدا می‌کنند ضمن آنکه بودجه این دو جشنواره تجمیع شده و وضعیت جشنواره «تئاتر رضوی» به لحاظ اعتباری کمی مساعد خواهد شد.

وی که با کارگردانی نمایش «بندی» متقاضی حضور در جشنواره یازدهم «تئاتر رضوی» است، گفت: با این وجود اضافه شدن بخش‌هایی دیگر به جشنواره «تئاتر رضوی» که البته به طور مثال یکی از آنها نیز سرنوشت نامشخصی داشت چندان توجیه‌پذیر نیست.

حسن‌زاده گفت: علاوه بر بخش رقابتی جشنواره امسال شاهد هستیم که دوستان مسئول بخش اجراهای عمومی گروه‌های خراسانی را نیز برای این جشنواره تدارک دیده‌اند به این معنی که به 6 گروه نمایشی پیشنهاد ارائه اثر نمایشی که پیش از برگزاری جشنواره اجرای عمومی داشته باشند داده شده است.

وی در پایان افزود: با این وجود تنها دو اثر نمایشی یکی به کارگردانی اینجانب از تربت حیدریه و یکی دیگر کار گروهی از  مشهد تمرینات خود را با برنامه به پیش بردند و منتظر نظر مساعد مسئولان برای اجرا عموم بودند که تا این لحظه خبری از اجرای این بخش نشد و شاید تنها بودجه‌ای به هدر رفت.

captcha