«طومار اندیشه»؛ مجالی برای آشنایی با فرصت‌ها و دستاوردهای علوم اسلامی
کد خبر: 3518793
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۰

«طومار اندیشه»؛ مجالی برای آشنایی با فرصت‌ها و دستاوردهای علوم اسلامی

گروه اندیشه:‌ وب‌سایت طومار اندیشه با رصد اخبار علمی و فرصت‌های دانشگاه در ایران و سراسر جهان زمینه استفاده اصحاب دانشگاه در علوم اسلامی به ویژه شیعه‌شناسی و علوم انسانی را فراهم ساخته است.

به گزارش‌ خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، وب‌سایت «طوماراندیشه» با شعار «پیشبرد و تقویت مطالعات آکادمیک در علوم انسانی و شیعه‌پژوهی» از  ماه رمضان سال جاری راه‌اندازی شده و فعالیت خود را آغاز کرده است.
این پایگاه خبری با استقبال گسترده دانش‌پژوهان و فعالان عرصه علوم انسانی و علوم اسلامی مواجه شده است.
زمینه‌‌های راه‌اندازی این وب‌سایت، به همت شماری از دانشجویان تحصیلات تکمیلی و دغدغه‌مند حوزه پژوهش‌های آکادمیک درحوزه علوم انسانی و تشیّع و مشغول به تحصیل در داخل و خارج کشور، فراهم گردید و هم ‌زمان با ولادت با سعادت حضرت سبط‌اکبر، امام حسن مجتبی(ع)‌ به صورت رسمی، افتتاح شده است.
بخش‌های خاص این وب‌سایت تلاش دارند تا «پیشبرد و تقویت مطالعات آکادمیک در علوم انسانی و شیعه‌پژوهی» را تحقق ‌بخشند.
آخرین یادداشت‌های این پایگاه خبری نشان از دغدغه دینی آن دارد و به عنوان مثال می‌توان به ترجمه مقاله «اسلام پیشرو در آمریکا» نوشته امید صفی، استاد دانشگاه دوک ایالات متحده و مقاله «پیشینه مکتوب منابع معتبر حدیثی شیعه امامیه» نوشته حسن طارمی‌راد، معاون بنیاد دایره‌المعارف اسلامی اشاره کرد.
در این وب‌سایت تلاش شده است تا آخرین اخبار مربوط به این عرضه شامل فراخوان بورسیه‌های کارشناسی ارشد و دکتری، کتاب، مقاله و کنفرانس، شغل‌های دانشگاهی، مدارس فصلی، دوره‌های کوتاه‌مدت، بودجه‌های پژوهشی و امثال آنها از سراسر جهان معرفی شده است.
در تقویم دانشگاه، همین فرصت‌ها براساس مهلت نهایی ‌برای اقدام مرتب شده است تا علاقه‌مندان فرصت‌ها را از دست ندهند.
این وبسایت در صفحه «درباره ما» خود را این‌گونه معرفی می‌کند: «بدون شك يكي از مهم‌ترين نيازهاي دانش‌پژوهان و كنشگران عرصه علوم انسانی، اسلامی و اجتماعی ايران، اطلاع از وضعیت پژوهشی و وقایع علمی در سراسر جهان است. بر این اساس، این دانش‌پژوهان می‌باید درجریان آخرین فعالیت‌ها در این زمینه‌ها قرار بگیرند و بتوانند به صورت فعال در این عرصه‌ها شرکت داشته ‌باشند. از سوی دیگر ارتباط مستمر با ديگر دانشجويان و استادان فعّال نیز عنصری مهم در اين عرصه است. اين امر خصوصاً براي دانش‌پژوهان ايراني ساكن خارج از كشور كه دغدغه پژوهش و تحقيق در موضوعات علوم انساني در جامعه ايران و يا پيش‌برد آن را در این کشور را دارند، بيش از پيش احساس مي‌شود. بر این اساس، بر آن شديم تا عرصه‌ای را فراهم آوريم تا ضمن ارائه اخبار آخرین فعالیت‌های علمی در عرصه آکادمیای جهانی، شرایطی را فراهم آوریم تا دانش‌پژوهان توليدكننده آثار در علوم انساني، ضمن استقلال در نمايش توليدات علمي خود، مجموعاً كليت واحدي از عرضه آثار در علوم انساني را تمرين كنند. تلاش ما بر اين است كه براي اولين بار عرصه‌اي فراهم آوريم تا در کنار اطلاع‌رسانی آکادمیک در حوزه پژوهش‌های علوم انسانی، كنش‌گران سخت‌كوش علوم انسانيِ ساكن داخل كشور و آنان كه اقامت و فعاليت علمي در خارج از كشور را انتخاب نموده‌اند، گردهم‌ آيند تا فرصت عرضه و تبادل آراء اقشار دانشگاهی و غیردانشگاهیِ فعال در حیطه مطالعات علوم انسانی بیش از پیش فراهم گردد. در فاز نخستِ طرح، در بخش جستارها و یادداشت‌های وب‌سایت، نوشتارها و جستارها نویسندگان محترم با نام و انتساب دانشگاهی آنها منتشر خواهد شد؛ البتّه در فاز نهایی وب‌سایت، قرار است نویسندگان محترم از صفحه اختصاصی با نام انتخابي خود برخوردار شوند».
علاقه‌مندان برای اطلاع از آخرین مطالب این وب‌سایت علاوه بر دسترسی به خود سایت در اینجا، می‌توانند در پیام‌رسان تلگرام به اینجا رجوع کنند.
captcha