توجه به موسیقی حلال؛ سدی در برابر ولنگاری فرهنگی
کد خبر: 3520400
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۷

توجه به موسیقی حلال؛ سدی در برابر ولنگاری فرهنگی

گروه هنر: اگر به دنبال مبارزه با ولنگاری فرهنگی در عرصه موسیقی هستیم باید به بحث موسیقی حلال توجه ویژه داشته باشیم.

مهدیار عقابی، کارگردان نماهنگ «ارغوان» در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) درباره کیفیت آثار موسیقیایی چنین اظهار نظر کرد: از نگاه من آنچه که در بازار امروز محصولات هنری به ویژه در حوزه موسیقی شاهد هستیم، نشانی از ارزش‌های دینی و اسلامی ندارد. جدا از مضامین، به لحاظ ساختار موسیقیایی نیز کیفیت کارها به هیچ وجه پسندیده و فاخر نیست.

وی افزود: وضعیت موجود در دنیای موسیقی به اندازه‌ای نادرست شده است که از میان تعداد زیادی تراک موسیقی، نمی‌توان یک کار را پیدا کرد که بتوان آن را در کنار خانواده تا به پایان گوش داد؛ البته استثناهایی نیز در این زمینه وجود دارد، اما ما هم اکنون درباره کل آثار سخن می‌گوییم.

این هنرمند ادامه داد: وضعیت موجود در عرصه موسیقی به نوعی تصویرگر بحث ولنگاری فرهنگی است، زیرا جدا از اینکه در آثار موسیقی کارهای فاخر مشاهده نمی‌شود، بسیاری از کارها نیز از شرایط موسیقی حلال بهره نبرده‌اند. با این توضیج درباره چرایی چنین وضعیتی باید گفت، نبود سیاست‌های منسجم و متداوم در جهت رواج موسیقی حلال، دلیل به وجود آمدن چنین وضعیتی شده است.

عقابی ادامه داد: موسیقی باید ارزش گوش دادن داشته باشد، چون در جامعه اسلامی شرایط برای موسیقی بسیار حساس است و نباید هر کاری در آن انجام داد. برای همین پیشنهاد می‌شود گروهی متشکل از افراد خبره و متخصص در دو حوزه موسیقی و دین تشکیل شود تا بتوان سیاستگذاری مطلوبی در حوزه موسیقی انجام داد و از سویی نظارت آن شکل جدی‌تری به خود بگیرد.

وی درباره کارهای خود نیز این گونه اطلاع‌رسانی کرد: هم اکنون مشغول نگارش فیلمنامه نماهنگ «ارغوان 2» هستم تا به زودی قسمت دوم آن را جلوی دوربین ببرم. در این کار نیز، محور مدافعان حرم هستند، اما شکل روایت قصه با بخش نخست تفاوت دارد. در ضمن کار دیگری در دست دارم که این کار هم یک تیزر برای نماهنگی با نام «ایستاده‌ایم 2» است که این کار هم با محوریت موضوعات انقلابی جلوی دوربین رفته است.

captcha