دیدگاه کمیته فقهی سازمان بورس در مورد ضمانت در اوراق منفعت
کد خبر: 3520426
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۹
بازار سرمایه اسلامی/ مجید پیره تشریح کرد:

دیدگاه کمیته فقهی سازمان بورس در مورد ضمانت در اوراق منفعت

گروه اقتصاد: کارشناس مالی اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار، جزئیات جلسه اخیر کمیته فقهی این سازمان را تشریح کرد.

مجید پیره، کارشناس مالی اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار
مجید پیره، کارشناس مالی اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به تشریح جزئیات جلسه اخیر کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار پرداخت و اظهار کرد: جلسه اخیر کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار روز چهارشنبه 13 مردادماه، با حضور همه اعضای کمیته فقهی و رئیس جدید سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار شد.

بررسی استفاده از اوراق منفعت برای تأمین مالی دولت
وی افزود: در این جلسه کمیته فقهی، موضوع ضمانت در اوراق منفعت مورد بحث و بررسی قرار گرفت و اعضای کمیته فقهی با در نظر گرفتن برخی ملاحظات در خصوص نحوه ضمانت و همچنین استفاده از سازوکار حقوقی مناسب برای تعیین رابطه بین ارکان، نظراتی داشتند.
پیره ادامه داد: در این جلسه همچنین موضوع امکان‌سنجی استفاده از اوراق منفعت برای تأمین مالی دولت هم به بحث و بررسی گذاشته شد و نظرات و ملاحظاتی در خصوص آن وجود داشت. در مورد اینکه چه رکنی می‌تواند در اوراق منفعت به عنوان ضامن قرار بگیرد نظر اعضای کمیته فقهی بیان شد.
نظر مثبت کمیته فقهی در مورد ضمانت شخص ثالث به نفع سرمایه‌گذاران
وی خاطرنشان کرد: اعضای کمیته فقهی در مورد ضمانت شخص ثالث به نفع سرمایه‌گذاران در اوراق منفعت نظر مثبتی داشتند ولی در خصوص اینکه آیا خود بانی می‌تواند حداقل نرخ سودی را برای سرمایه‌گذاران تضمین کند برخی ملاحظات فقهی و شرعی وجود داشت که این ملاحظات مطرح شد.
کارشناس مالی اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: جلسه در این خصوص تقریبا به جمع بندی رسیده است ولی اعلام نظر کمیته فقهی بعد از تنظیم و اعلام مصوبه صورت می‌گیرد و به دستور دوم کمیته فقهی به دلیل کمبود فرصت رسیدگی نشد.
اهتمام رئیس جدید سازمان بورس بر تحقق بازار سرمایه اسلامی
وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به تأکید رئیس جدید سازمان بورس و اوراق بهادار بر رعایت قواعد فقهی در بازار سرمایه، این موضوع را تا چه اندازه دارای اهمیت می‌دانید؟ اظهار کرد: صحبت‌های جناب آقای محمدی در مراسم معارفه و تأکید ایشان بر اهمیت مباحث فقهی در بازار سرمایه نشان‌دهنده این است که ایشان هم بر مسائل شرعی و رعایت موازین فقهی در بازار سرمایه تأکید زیادی دارند و یکی از دغدغه‌های مهم ایشان در ادامه روند کاری بازار سرمایه و همچنین توسعه آن، بحث ابعاد فقهی است.
پیره ادامه داد: به نظرم این امر بسیار مثبت است و تأکید و حمایت‌های ایشان قطعا بر تحقق کامل بازار سرمایه‌ مبتنی بر موازین شریعت بسیار مؤثر است و در این مسیر، کمک‌دهنده و یاری‌رسان خواهد بود و بنده به نوبه  خودم از ایشان بابت حمایت‌ها و صحبت‌هایی که در آن جلسه مطرح کردند تقدیر و تشکر می‌کنم.
اهمیت حمایت رئیس جدید سازمان بورس از کمیته فقهی
کارشناس مالی اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: انشاء‌الله با توسعه کار شرعی و فقهی بتوانیم هم ابزارهای موجود هم ابزارهایی که قرار است در آینده وارد بازار سرمایه شوند را در سازوکاری که مباحث فقهی آنها رسما تأیید شده باشد در بازار سرمایه داشته باشیم.
پیره در پایان گفت: نکته دیگری که باید به آن اشاره کنم این است که به نظر من حمایت رئیس جدید سازمان بورس و اوراق بهادار از کمیته فقهی، در مسیر توسعه ابزارها و نهادها باعث می‌شود از بروز ابهامات و شبهات شرعی در آینده هم جلوگیری شود و بتواند جلوی بسیاری از اختلافات احتمالی آتی را بگیرد و همچنین حکم فقهی روشن و مستدلی در اختیار بازار سرمایه باشد.
captcha