اقتصاد مقاومتی؛ مهم‌ترین راهبرد ایران علیه فرهنگ غربی مصرف‌گرایی
کد خبر: 3520883
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۹
تحلیلگر سیاسی لبنان عنوان کرد:

اقتصاد مقاومتی؛ مهم‌ترین راهبرد ایران علیه فرهنگ غربی مصرف‌گرایی

گروه بین‌الملل: «طلال عتریسی» تصریح کرد: ترویج فرهنگ تجمل و مصرف‌گرایی یکی از ابزارهای غرب برای تسلط بر جوامع اسلامی از جمله ایران است و رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران با طرح ایده «اقتصاد مقاومتی»، راهبردی مهم برای مقابله با این توطئه دشمن ارائه داد.

****انقلاب اسلامی ایران؛ الگوی استقلال

«طلال عتریسی»، تحلیلگر سیاسی مسائل منطقه و استاد جامعه‌شناسی دانشگاه لبنان، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت: تقویت روحیه مقاومت در عرصه‌های مختلف فرهنگی، سیاسی و اقتصادی و ... هویت انقلاب اسلامی ایران را تشکیل می‌دهد.
وی افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران علاوه بر تأکید مستمر بر حمایت از مسئله فلسطین و گروه‌های مقاومت در منطقه و همچنین، ایستادگی در برابر نفوذ فرهنگی غرب، در حوزه اقتصاد نیز از اصطلاح اقتصاد مقاومتی استفاده کردند تا به ملت ایران هشدار دهند که ممکن است اقتصاد به عنوان ابزاری برای تسلط خارجی دشمنان باشد و آن‌ها از این طریق فرهنگ تجمل و مصرف‌گرایی را در کشور ترویج دهند، بنابراین رهبر معظم انقلاب در این زمینه راهبرد «اقتصاد مقاومتی» را مطرح کردند.
این تحلیلگر سیاسی لبنان در ادامه گفت: الگویی که ایران در رابطه با استقلال، حفظ کرامت و آزادی ارائه داد، همان الگویی است که امروز غرب را نگران می‌کند و می‌ترساند، زیرا غرب می‌ترسد که این الگو به دیگر کشورهای اسلامی نیز سرایت کند و به همین دلیل غرب در تلاش است که ایران را از نظر اقتصادی و سیاسی محاصره و تضعیف کند.

سیاست استقلال‌طلبانه؛ مهمترین شاخصه اقتدار ایران

وی افزود: نخستین شاخصه اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران، سیاست استقلال‌طلبانه این کشور است که این الگو در بیش از سه دهه موفق بوده و ثابت کرده که نظام ایران دارای سیاست‌های مستقل از شرق و غرب است و وابسته به هیچ کشور بزرگی از جمله آمریکا نيست و قدرت‌های بزرگ نمی‌توانند نظر و سیاست ‌خود را بر جمهوری اسلامی ایران تحمیل کنند.
طلال عتریسی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در بیش از سه دهه اخیر برای خودکفایی در همه زمینه‌ها از جمله عرصه اقتصادی تلاش کرده که این تلاش‌ها در سیاست‌های استقلال‌طلبانه نمود پیدا می‌کند و کشورهای عربی و اسلامی بهتر است از این تجربیات و دستاوردهای مهم ایران بهره ببرند.
این تحلیلگر و کارشناس مسائل منطقه اظهار داشت: نظرات و دیدگاه‌‌های زیادی در رسانه‌ها و روزنامه‌های جهان درباره انقلاب اسلامی ایران و مقایسه آن با انقلاب‌های دیگر جهان مطرح می‌شود، اما من معتقدم استفاده بسیاری از کشورهای منطقه و جهان سوم از تجربه پیروزی انقلاب اسلامی در ایران می‌تواند به‌ آن‌ها در زمینه توسعه و خودکفایی کمک کند.

ریشه‌های اتهام ایران به حمایت از تروریسم
عتریسی در پاسخ به علت اتهام ایران به حمایت از تروریسم از سوی برخی قدرت‌های غربی و کشورهای عربی گفت: امروز حمایت محور غربی و عربی از تروریسم و گروه‌های تروریستی کاملا روشن و آشکار شده است و بسیاری از نویسندگان و صاحب‌نظران غربی در مورد حمایت مستقیم غرب از گروه‌های تروریستی به‌ویژه در سوریه و ارائه کمک‌های مالی و تسلیحاتی به این گروه‌ها موضوعاتی را مطرح کرده‌اند، بنابراین غرب تلاش می‌کند با طرح ادعای حمایت ایران از تروریسم نوعی فرافکنی در این زمینه ایجاد کند.
وی تأکید کرد: ایران به‌صورت عملی و میدانی با گروه‌های تروریستی مقابله می‌کند و تلاش‌ها و اقدامات بزرگی را در این زمینه انجام داده است و در حقیقت این اتهامات برای تخریب چهره ایران و تحریف نگاه‌ها از حمایت محور غربی ـ‌ عربی از تروریسم صورت می‌گیرد.
استاد جامعه‌شناسی دانشگاه لبنان در ادامه به اظهارات «جو بایدن»، معاون رئیس‌جمهور آمریکا که تقریبا یک سال پیش ارائه داد، اشاره کرد و گفت: معاون رئیس‌جمهور آمریکا یک سال پیش در سخنانی گفته بوذ که مشکل ما با عربستان، امارات، قطر و ترکیه به‌عنوان همپیمانانمان در منطقه خاورمیانه، حمایت این کشورها از گروه‌های تروریستی است.
وی گفت: اظهارات علنی بایدن باعث شد که مشکلاتی میان آمریکا و این کشورها به‌وجود بیاید. بنابراین متهم‌کردن ایران به حمایت از تروریسم و گروه‌های تروریستی، برای پنهان کردن حقیقت و تخریب چهره ایران است.
عتریسی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به درایت و هوشمندی رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران در مدیریت مشکلات و بحران‌های داخلی گفت: جمهوری اسلامی ایران در سال‌های اخیر با مشکلات زیادی مواجه بوده که رهبر انقلاب توانست با درایتی که داشتند از این مشکلات سربلند بیرون بیایند و توطئه‌های سیاسی، امنیتی و اقتصادی علیه ایران را خنثی کنند و  که از جمله این بحران‌ها می‌توان به برنامه هسته‌ای ایران، مشکلات سوریه و عراق و دیگر بحران‌های منطقه اشاره کرد.
این تحلیلگر سیاسی لبنان در ادامه با اشاره به این که خود غربی‌ها به استثنایی‌بودن رهبری جمهوری اسلامی ایران نیز اعتراف کرده‌اند، به ریشه‌های ایران‌هراسی در منطقه و غرب اشاره کرد و گفت: برخی از کشورهای منطقه که تلاش می‌کنند موضوع ایران‌هراسی و ترس از ایران را ترویج دهند، خود دارای مشکلات داخلی بزرگی هستند که نمی‌دانند چگونه بر این مشکلات غلبه کنند، لذا این توهم را رواج می‌دهند که ایران، دشمن و تهدیدی جدی برای کشورهای منطقه است تا از این طریق بر مشکلات و چالش‌های خود سرپوش بگذارند و به زعم خود حالتی از همبستگی داخلی ایجاد کند.
وی گفت: نکته دومی که در این زمینه مطرح است، برخی کشورهای منطقه تلاش می‌کنند که با معرفی ایران به‌عنوان قدرتی خطرناک در منطقه و ایجاد ترس در این زمینه، عدم خطرناک‌بودن اسرائیل را توجیه  و زمینه را برای سازش و مصالحه با رژیم صهیونیستی ایجاد کنند، همانطور که امروز این امر را  در برخی کشورهای عربی شاهد هستیم.

دفاع از  مسئله فلسطین؛ بخشی از هویت و اهداف انقلاب اسلامی

این استاد دانشگاه لبنان در رابطه با مسئله حمایت جمهوری اسلامی ایران از مسئله فلسطین گفت: دفاع از فلسطین از همان ابتدا از اهداف مهم انقلاب اسلامی ایران بوده و پس از پیروزی انقلاب، بلافاصله سفارت اسرائیل تعطیل و به سفارت فلسطین تبدیل شد و  ایران تاکنون به‌خاطر حمایت از فلسطین و محور مقاومت در منطقه بهای سنگینی را پرداخته و بخشی از محاصره و دشمنی و فشار غرب علیه ایران، به علت موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال فلسطین و پایبندی به حمایت از محور مقاومت در منطقه است.

ایران؛ تنها کشور حامی مستضعفان

طلال عتریسی در پایان گفت: من فکر می‌کنم که ایران تنها کشوری در جهان است که در قانون اساسی آن، بندی در مورد حمایت از جنبش‌های مقاومت علیه استعمارگران و حمایت از مستضعفان جهان وجود دارد و این امر ایران را از دیگر کشورها متمایز می‌کند.
captcha